FOW House Rules AT-Guns

edited 8 september 2008 12:33 in Figurspel
hej jag tycker att at-guns suger i fow dom används sällan och nästan bara i hold the line missionet...

mitt förslag är att ge alla at-guns " limited ambush " vilket betyder att alla at-guns får vara i ambush och dom används som vid ambush men bara 1 attack per gun team. på det sättet så hinner alltid at-guns attakera först ,

jag tycker att dom nuvarade reglerna för ambush är förbra.... exempel 4st ryska zis-2or med 3st AT11per gun blir 12st AT 11 skott och det brukar döda en hel panzer plutoon.....

vad tycker ni ???????

Kommentarer

  • Eller kanske att "limited ambush" ger -1 to hit. Med bara 3 skott på ambush kommer en pluton AT-pjäser inte göra nog skada för att överleva nästa runda.

    Ett problem är ju att det är zis-2, PaK 40 och andra tunga AT-pjäser som används. Ifall en pluton PaK 36 dyker upp och skjuter 12 AT 7 FP 4+ skott kommer det inte vara så skräckingivande ifall man inte blir flankad.

    Kanske att AT-pjäser som är "medium guns" får din variant av "limited ambush" medan "light guns" får vanlig ambush. Problemet är väl då att ryssarna som vanligt är galna och använder sina heavy guns som light.
  • edited 11 september 2008 10:34
    ett alternativ kan vara att först skjuter AT-Guns 1 skott
    sedan får pluttonen som blir beskjuten förflytta sig full movement för att ta sig i skydd eller utom räckhåll (inte som rec plutoon måste vänta en ronda efter rec movement)
    sedan får AT-Guns skjuta resten av sina skott... vad tror du..?

    jag skulle vilja testa lite alternativa AT regler när jag spelar nästa gång..
  • Med ett recon move så skulle det inte fungera på ett trovärdigt sett. Det bästa alternativet är nog Hakkapellis... Hela poängen med att ligga i bakhåll är ju att kunna slå ut motståndaren utan att han kan förbereda sig.

    Jag skulle säga -1 To hit för att de snabbt förbereder sig från sina nedgrävna positioner. På tal om det, får ambushande enheter "Dug in" då de hoppar fram? Det känns nästan som om de borde få det?
  • edited 12 september 2008 08:36
    i så fall tycker jag att AT-guns får vara dug-in men bara skjuta 1 skott per gun team sen får
    plutoonen som blir skjuten skjuta igen.... och om dom träffar AT-guns med 5 träffar så blir dom pinned och får inte skjuta sina resterande skott... men bara pinned att skjuta sina resterande skott inte ( vanliga pinned ) vad tror ni..?

    vi får inte göra AT-guns för bra för dom får ju ambusha var som helst på spel bordet... och det gäller ju alla AT-gun platoons.
  • Jag tror att ditt senaste förslag är gaanska obalanserat. Hela grejen med AT-guns är ju att de ska mörsa som saytn då de kommer fram. De blir ju inte bra alls om motståndaren får skjuta tillbaka!

    Jag håller mig nog till Hakkapellis argument. AT-guns blir så ruskigt dåliga om de inte får skjuta alla sina skott.
  • edited 12 september 2008 10:50
    men om man låter flera AT-guns plutooner gömma sig blir det omöjligt att anfalla med pansar och då vill igen anfalla... och det är ju inte bra och då faller hela iden med att låta alla AT guns plutooner gömma sig...
  • Ska A-T guns få ambusha vart som helst på spelplanen? Vanlig ambush är ju bara i din egen deployment zone.

    Om vi tolkade recce-reglerna korrekt i lördags, dvs att man inte får ambusha inom line of sight från dem, så tycker jag att det räcker med att lägga till följande regel:

    -One platoon, not containing any armoured veichles, may be kept in ambush in any battle that doesn't use the "defensive battle" special rule.

    Förhoppningsvis skulle det leda till att A-T pjäser fick nog många fördelar över self propelled A-T för att uppväga bristen på rörlighet och bepansring så att fler skulle överväga att ta A-T kanoner.

    För att stoppa A-T kanonerna skulle sedan fler vara tvugna att ta recce plutoner vilket skulle ta upp poäng och support slots och därmed begränsa mängden av heavy tanks och artilleri som man kan ta utan att behöva riskera att förlora sina tigrar till ambushande tyngre Pak eller Zis pjäser.
  • Jag håller på Hakkapelli! Det är det enda jag kan säga.
Sign In or Register to comment.