Några Nya figurer!

edited 31 oktober 2007 19:02 in Figurmålning etc

Hej! jag har postat några av de figurer som jag målat på de senaste månaderna till Coolmini.

Röster, kommentarer, konstruktiv kritik och frågor är varmt välkomna! :)

Chaos Ogre Butcher

Malbeth the Seer

Seamus the Madhatter

Libby the Beach Babe

Kommentarer

  • Om man äter upp en liten bit av dig, tror du talangen fastnar? Vi kanske kan gå ihop några stycken och dela, högre tabletop räcker ju egentligen utmärkt åt alla

  • edited 31 oktober 2007 19:42
    asså, jag måste säga att tatueringenarna på butchern var imponerande utförd, ser riktigt bra ut, du har fått den att se sådär lagom sliten ut. resten av modellen är ju också riktigt snygg. =)
  • bra jobbat! diggar speciellt butchern och seerens gröna tunika.. riktigt snyggt. Vad använder du för nått som stenar ?
  • Alla fantastiskt snygga, butchern en favvo!

  • Apsnygga!
    vad använde du för nåt som stenar till Malbeth the Seers bas?
  • Allt imponerande som vanligt :) Jag skulle vilja ha mer blod på butcherns svärd, just nu tycker jag det ser märkligt rent ut med tanke på att han just huggit huvvet av en annan ogre.

  • Riktigt bra, gör du comissions?
  • Tack så mycket! :)

    Stenarna gör jag på två sätt. Det ena är helt enkelt att jag använder riktiga "slate" stenar som sånna som följde med hero basing kit som kom för ett tag sedan. Men jag kombinerar nästan alltid det med milliput-stenar så att jag kan pinna fast figuren i något. Malbeth bas är bara gjord i milliput. För tunna skiv-liknande stenar så tar man en klump milliput och pressar fast mellan två plana material som t.ex. gamla CD-fodral. Sen när det har torkat tar man en tång och bryter loss bitar från sidorna tills de ser lämpligt taggiga och sten-lika ut. Då får man också bitar som kan användas som scatter. För tjockare stenar skulpterar jag ofta först den generella formen sen så tar jag riktiga stenar, blöter dom och helt enkelt stämplar in texturen i milliputen. Det går ju använda andra typer av skulpteringsmaterial också. Som t.ex. Sculpy och Super sculpy.. men det måste man ha en ugn för att använda.

    Det går också ta flera lager av tunna skivor för att få en häftig effekt, som den här artikeln beskriver.

    @NIB: Tack! jo det gör jag... målar en commission armé just nu som jag kommer visa lite senare kanske.

    @Jonke: Kanske det, jag älskar att lägga dit mer blod så jag håller alltid tillbaka mig själv. Kanske slog det ut åt andra hållet nu! ;) En något bättre bild av bladet: cleaver

  • Hmm, jag skulle nog vilja ha en mer klarröd färg, nu ser det ut som torkat blod tycker jag. Har iofs aldrig sett hur ett svärd ser ut efter man huggit huvvet av nån med det (vilket jag är glad för) så kan ju inte veta säkert. Kanske även att blodet i övrigt är lite för orange.

  • Det är sant. En del av det är problemet som många kameror har med rött, min gör det mera orange. Men när jag tittar på modellen så skulle den nog behöva lite mer blod.. och lite rödare... mer blod mm... blod... ;)

  • jag trodde inte det var blod när jag såg modellen först. Jag tycker det mer ser ut som en allmänt härlig blandning av torkat blod, magsaft och tarmvätska etc.. Inte för att jag vet hur det ser ut men det är tanken man får då man ser det. Jag tycker det passar och ser riktigt bra ut.. det ser mer äckligt ut än vanligt blod vilket får ses som positivt :)
  • haha.. jo det var lite tanken. speciellt det han har runt munnen. Men jag tror det på bladet bör vara lite mer rött ändå. ska fixa det sen är jag nöjd! :)

  • fantastiskt!!!!!:O , :D!!!keep it up
  • Var fick du tag på dom där ormbunkarna som du har på basen till frodo?

    Jag ska bygga en grej till målartävlingen där dom skulle kunna komma till användning :)

  • Köpte dom från Hasslefree miniatures och finns på många andra ställen också. Finns allt från ormbunkar, små buskar till taggtråd att köpa i samma stil. Är alltså samma typ av "Etched brass" som Forge World säljer

  • Nice! Ska du göra nån beställning därifrån snart tror du?

  • Nej.. har inte så mycket pengar och har lite andra saker jag måste beställa. Men om vi är några stycken kanske, vi kan ta upp det på studiecirkeln

  • Apropå blod så har jag hört att det blod som man vanligtvis ser, typ från skärsår och näsblod och sådant är mycket mörkare än det som skulle komma ur en om man till exempel fick magen uppsprättad.

    Poängen är att det kanske inte är helt fel att låta blod på vapen dra åt det ljusa hållet, det behöver inte vara mörkrött. (GW kanske helt enkelt var rätt ute när de gjorde Blood Red?)

    Meningslös post, men va fan..

    Förresten ser ju figurerna djävligt snygga ut, förstås. Själv skulle jag kanske genomgående försöka göra något vassare highlights på metalldelar, speciellt sådana som kan tänkas utsättas för slitat, men det är väl en smaksak.
  • Färgen på blodet beror på om det är syresatt eller inte.

  • Och vilken art du tillhör... Personligen är jag lite obevandrad i Ogre-fysiologi.

  • Jag oberopar estetik som kriterium! Om det ser coolt ut så är det rätt! :D

    När vi blandar blod till filmer så använder vi lika delar röd och gul karamellfärg samt ofta lite grön för att mörka ner det. Då är det vit sirap som gäller som grund... Funkar mycket bra! Man kan bryta ytspänningen med lite diskmedel också så att det inte pärlar sig också.

    Men en viktig grej att tänka på är nog att blodet kommer se väldigt olika ut på varma och kalla färger. Blod som verkligen ser bra ut på en figur med ett kallt färgschema t.ex. som Dark Elf oftast har kommer kanske se ut som sylt på Imperial fists.

Sign In or Register to comment.