Fotografera figurer

edited 5 september 2008 00:36 in Figurspel

Tja tja folket.

Ni som kan det där med att ta bra bilder på figurer (sven "mr golden demon" tex :P) How to?

Ljus, blixt, bakrund osv.. bring it on :)

Kommentarer

  • edited 5 september 2008 11:16

    Setup bild 1 Setup bild 2 Resultat ofixad Resultat efter photoshop

    Inte en ultimate setup men för mindre figurer fungerar en utmärkt. Bara metall som inte blir som den ska riktigt.

    Ljus

    11W 840. Om du hittar nån med högre nummer som säg 960 eller så så är det bra. Men jag tror bara det finns 930. ) 9 står för färgåtergivning och 3:an i det här fallet för färgtemperaturen i tusental kelvin. Dagsljus har olika färgtemperatur men vanligtvis över 5000 kelvin. Så min är inte riktigt dagsljus... så dagsljuslikt ljus på den här bilden. Undvik blixt om du inte har en väldigt bra blixt som går att dimma osv. Lysrör funkar bättre än vanliga glödlampor eftersom att de är längre och det inte blir några hotspots på figuren på samma sätt. Blanda inte olika färgtemperaturer använd alltid samma typ av ljus om du ska ha flera lampor.

    Bakgrund och bouncers

    Bakgrunden en högkvalitativt utskriven gradient från gråblå till vitt. Andra färger går också bra men inte vit bakgrund eftersom att kameror inte gillar allt för ljusa bakgrunder, inte ens dyrare har jag upptäckt. Det blir svårare att få rätt färger osv. Svart bakgrund så blir det väldigt lätt överexponerat. Det allra bästa är en neutral grå, men blågrå eller gråaktigt någon annan färg funkar också bra. Alla ska då vara gradienter så att det går från den gråa färgen till vitt under figuren. Vitt för att jämna ut ljuset. Bouncers på sidan om (bara vitt, styvt, papper) för samma ändamål. I brist på 3 likadana lampor funkar det utmärkt. Det är ändå viktigast att få mest ljus rakt framifrån.

    kamera

    En gammal Sony Cybershot P100. De flesta nya kamerar har ganska bra makro. För att ta en bra bild handlar det om att ha antingen en väldigt bra automatisk funktion eller mkt hellre manuella inställningar. Det vikigaste är att den generellt tar bra bilder med rätt färger osv. men man kan nog klämma ur hyfsade bilder även med en kameramobil.

    Manuella inställningar

    Bländare: Så att hela eller större delen av figuren är i fokus. Brukar vara en F8 som är rätt ultimat. Min kamera har dock bara F5.6

    Slutare: Ställ efter bländare. Mindre hål (större F värde) är det en vits att använda stativ och timer.

    Vitbalans: Använd om det finns manuell. dvs sätt ett neutralgrått eller om du har rätt bländat ett vitt kort framför kameran och använd manualen för att se vad du ska göra sen. Annars kanske det finns förinställningar för vissa ljusmiljöer att använda. i värsta fall autmatfunktion men då krävs det ibland väldigt många kort innan det blir rätt. Ett lysrör flimrar nämligen lite vilken irriterar automatfunktionen.

    Efterbearbetning

    I photoshop så gör jag bilden skarpare med "unsharp mask". Hur mycket beror på upplösningen på bilden. Jag använder "photo filter" inställningen för att få rätt ton på bilden. I det här fallet cyan till 20%. Sedan använder jag levelsverktyget för att få rätt ljus. Sen är det bara "save to web" och du är färdig.

    Det finns en bra tutorial här och här. Vissa saker som bakgrunden håller jag dock inte med om.

    Tror det var det mesta men jag har säkert glömt nåt eller varit otydlig. Alla termer går förstås googla men jag kan skriva en lite förklaring om någon vill ha det.

  • Sådär ska det va. Nu är det bara att fota mig less .. tackar i massor. vackert vackert Sven. :D

  • Gimp är ett gratisalternativ för den som inte har Photoshop och har alla de funktioner som Sven nämner här ovan. Funkar utmärkt för mig.

  • edited 5 september 2008 11:18

    Tack! :) Nu har jag fixat och trixat lite för att göra det lite läsvänligare. Det kommer antagligen en längre och mkt bättre förklarande tutorial snart på området men kanske inte innan GD.

  • Tackar igen både NHH och mrs Sven.. ska leka lite med det där senare ikväll e tanken. Fick inte färgåtergivningen att bli som jag ville. En lila figur såg nästan rosa ut osv.. aja.. ska pilla på med det där så får ni se resultaten senare.

  • Välskrivet! Tack igen Sven. Har du något tips på hur man kan få ut en grym gradient?

  • @trollapan

    Ibland är det beroende på kameran som har problem med vissa färger också. Rött och blågrönt har min problem med. Men ja det kan förstås bero på inställningar också t.ex. vilken lampa och vitbalansen.

    @Hemlighållaren: Det är bara att göra en bild i antingen Gimp eller photoshop. När du skapar en ny bild gör den till måtten av ett A4 och välj minst 300dpi för att bilden ska bli i bra kvalité när den skrivs ut. Välj en gråblå och sen gradient verktyget - I Photoshop finns det på samma plats som färghinken bara tryck och håll in så kan man välja den. Sen tar du den håller in musknappen från ovansidan av bilden och drar den lite mer än halvvägs ned. Resultatet blir en övergång från blågrå till vitt som sen kan skrivas ut. Det är en bra idé att använda ett lite styvare papper så att bakgrunden håller bättre.

  • Man kan hitta snygga gradients hos bokhandlare också. Ofta som brevpapper. Enklare om man inte har färgskrivare tillgängligt.

  • Och det finns "professionella" bakgrunder på fotoaffärer. Har inte kollar utbudet i Umeå.

  • edited 6 september 2008 01:29

    Terminators

    Snabbtestade lite med blixten, slutartid, bländare och vitbalans. Ska kika på lite "bakrunds papper" imorgon då min kamera inte är kompis med allt för skarpa kontraster.

  • Om man inte har blixt som kan studsa ljuset mot något annat är det generellt bättre att fota utan blixt. Skaffa istället ett litet bordsstativ (kostar kring 50kr) och använd självutlösningsfunktionen i kameran för att slippa skakningarna som blir av att man trycker ner knappen.

  • Var kan man hitta ett stativ?

  • Alla fotobutiker och vissa elektronikhandlare.

Sign In or Register to comment.