Dubelturneringsrapport

edited 20 augusti 2008 09:31 in Warhammer 40k

Hejsan allihopa! Nu har Lag Aun'O Lei'qui återhämtat oss från efter-turnerings-chocken, och jag tänkte dela med mig av min upplevelse av turneringen.
Lei'qui var laget av långa blondiner med sina namn på ryggen i Tau-bokstäver. Klas heter jag, och min medspelare var Rasmus. Vi spelade Tau Empire båda två.

Armélistor:
Klas Lista
Ethereal med shield drone

Honour guard av 12 Firewarriors

Crisis suit med twinnad missile pod och targeting array

Crisis suit med twinnat Plasma rifle och shield drone

3 Stealth Suits

6 Firewarriors med Shas'ui och Bonding

Rasmus lista
7 Firewarriors med Shas'ui, Bonding och Markerlight

10 Kroot med 10 Kroothounds

10 Kroot med 10 Kroothounds

20 Kroot

Med dessa mängder Kroot tog vi an fyra lag under turneringen.

Lag ett: Först mötte vi en ohelig allians av Eldar och Imperial Guard, som kombinerade drivor av effektivt skytte med skickliga närstridare och en hel del figurer. Mission blev Capture and Controll och deployment blev Dawn of War. Vårt första misstag var att sätta alla Krötter i Outflank och alla Suits i Deepstrike. Detta lämnade oss med en fjärdedel av våra styrkor mot hela deras. Snabbt kändes våra Firewarriors dömda, men när krötterna väl dök upp vände det för oss. Tyvärr lärde vi oss även att det inte är bra att Overkilla med Kroot, för om de blir beskjutna är det inte mycket kvar efteråt. Man vill att motståndarna står kvar första rundan, så att de inte får elda ned krötterna efteråt. Detta var nämligen vad som hände. Jag tänkte när de vandrade omkring med Gardet "Varför har han eldkastaren längst bak?". Svaret fick jag när endast en Kroothound stod kvar av sin 20-manna-grupp. Samma hund överlevde några enheters sammanlagda eld (och tog en lascannon i bröstet utan problem).
Det slutade med att en tursam Striking scorpion hindrade kontrollen över vårt objektiv och en lätt decimerad Gardesgrupp höll deras.
Med en förlust och många lärdomar tog vi oss an Lag 2!

Lag två: Härnäst mötte vi en ännu oheligare allians av Eldar och Witch-hunters. De hade Warwalkers och Warpspiders tillsammans med en Palatin, lite stormtroopers och mest märkbart en Eversor! Uppdraget blev än en gång Capture and Controll och Deployment blev Dawn of War. Den här gången traskade vi in med våra Suits, infiltrerade med 20 Kroot i en skog och Outflankade med resten av krötterna. Våra krötter gjorde bättre ifrån sig i sin charge, så att fienden stod kvar, men å andra sidan blev de chargade av Warpspiders, en Palatine och en grupp med stormtroopers. Krötterna på andra sidan slaktade allt de rörde vid, varpå en Eversor dyker upp bakom dem. De dödar honom hur lätt som helst, han imploderar, och två hundar står kvar efteråt. En av hundarna var den heroiska lilla saken från match ett, och de fick lägga av en charge till innan de slogs ut.
Warwalkers kom in och började sparka ned våra S3 Fearless Firewarriors med Ethereal. Till slut teleporterade sig de två sista spindlarna genom en mur av Tau och ställde sig på vårt objektiv. Ännu en förlust.

Lag tre: Denna gång fick vi båda våra orosarméer på samma gång, Necrons och Daemons. Nu blev det dock Annihilate i en Pitched battle. Necronerna hade en storfet grupp warriors och en trea Destroyers, medan daemons hade fyra grupper Bloodletters. Daemonerna deepade bakom skydd och kom i princip aldrig ut, medan Necrons hängde bak och skjöt lite lojt. Vi försöke locka fram dem med krötterna, men våra motspelare hade inte lärt sig att det är hövligt att följa statistiska normer utan massakrerade de gula stackars krötterna utom all reson. Till slut fick Necronernas krigare skjuta inom rapid fire en gång och det avgörande poänget kom från syltan som blev över efter sju firewarriors. En förlust med andra ord.

Lag fyra var två glada killar som spelade Sisters of Battle med en Rhino, en Immolator, en hel del Seraphim och lite Stormtroopers, bland annat. Den här gången blev det Annihilation igen, med Dawn of War som deployment. Nämnvärda händelser var att vi penetrerade eller glansade deras immolator varje runda tills den slutligen gick sönder i runda fyra utan att ha fått bränna någonting, och att den Förträffliga Vovven gjorde come-back. När matchen var slut hade vi tagit ett killpoint mer än dem och vann för första gången!

Själva turneringen var utmärkt, bra tider och trevliga spelare! Vi far gärna nästa gång det blir av, och börjar i detta nu bygga på våra kommande arméer. Det var ytterst roligt och inspirerande!

Kommentarer

  • Haha. Härlig läsning. Match 1 var betydligt jämnare som jag minns det än vad du får det att låta som här, min striking scorpion var som sagt otroligt tursam och fram till runda 4 var det svårt att sia om hur det skulle gå.

  • Jag hoppas verkligen att den här typen av turneringsform återkommer! Hade tyvärr inte möjligheten att närvara själv, men blir det av igen så dyker jag upp!

Sign In or Register to comment.