Deamons FAQ

edited 13 augusti 2008 08:18 in Warhammer fantasy

Finns att hitta här!

Kommentarer

  • Oj, vilken debatt det blev. Postar inga fantasyspelare på Stridshammaren?
  • var det något som var så pass spektakulärt eller oväntat att det skulle bli någon debat?

  • shit vilken fläskig faq. Verkar som om det var en hel del oklarheter i den där boken.
  • var det något som var så pass spektakulärt eller oväntat att det skulle bli någon debat?

    http://swfbr.ipbhost.com/index.php?showtopic=1758&pid=22349&st=0&#entry22349

    Det är alltid snack om nya FAQs på aktiva forum.

  • jag tror det beror på att det är väldigt få spelare som tagit till sig de nya demonerna i Fantasy. Jag köpte boken, och var lite fundersam, men alverna har mig i ett järngrepp ett tag till.

    Sedan tycker jag kanske inte att det finns så mycket att diskutera, som vanligt är dom flesta FAQ frågorna mer eller mindre bara lösta med en gnuta sunt förnuft. Vilket var fallet i dom flest av fallen.

    Men jag håller med NIB det är lite ont om brinnande potatisar här på Stridshammaren. Mer kontroverser åt folket!

  • Ganska kontroversiellt ändå att säga att Invocation of Nehek INTE påverkas av Great standard of sundering... (phew)

  • Kontroversiellt? Det låter krystat. Kolla VC-boken sidan 38, tredje stycket. För er som inte har boken:

    All vampires can instinctively manipulate the Undead and so know the Invocation of Nehek spell. OTHER SPELLS are generated from the Lore of the Vampires

    Ser rätt tydligt ut i mina ögon. Hur nu Gut-magic och Incantations (som ska påverkas av allt som påverkar spells) klarar sig är väl mer åt det kontroversiella hållet, men förmodligen en balansfråga.

    Dom här free-spellsen som kommit med de senare arméböckerna förknippas mycket med själen och grundmekaniken som får armén att funka, så GW är ovilliga att sabba det får man hoppas.

    Lite lustigt att den brutna DoC stubbornflaggan även ger stubborn till motståndarens Daemons. Ska bli intressant att se hur dom lägger upp den i mortal-boken i november.

  • Var i alla fal skänt att få vet exakt hur sirensong påverkar enheter som inte borde kuna fly tez skelett och andra odöda

  • Jo. Tycker mest synd om dvärgarnas söndags-variant av samma föremål.

  • Det är lite märkligt, hur två items som gör exakt samma sak, med i stort sett samme beskrivning inte påverkar samma enheter.

    Jag är inte nån regel guru (som Jonke :p), men där står det väl klart och tydligt att enheter som är imun to psykology inte påverkas?

  • mkt konstigheter i nya FAQ men va kan man förvänta sig.
    att Torment blade är bruten visste man sen tidigare men herregud, ska den ge +1 attack oxå för att den är handvapen.. cheezes. en Keeper med 7 attacker och ASF , armour piercing. fan värre än en bloodthirster. glömde jag nämna att torment blade kostar hela 5p och förrutom att det är ett handvapen så gör den även att allt den woundar måste slå LD test för att få slå tillbaka.

    att du kan göra ett insane courage på ditt break test för demonerna var ju nice iaf.

    sen har vi deras fina inlägg om demonic icons, där dom skriver att "yes they are magic items in all respects. with the caveats listed on page 92. sen när man läser där så står det att dom inte är magic items.. hmm vill dom förvirra oss eller vad?

    deras förklaring på demonic robes går ju oxå emot tidigare FAQ ang anoyence of netlings tex. på den faq står det att auto hit attacker slår man en tärning om vad som gäller. det funkar tydligen inte så med robes. utan där är det helt plötsligt att det som woundar auto fungerar den inte emot.. WTF. jag blir så less på GW o deras jävla banan fasoner. för i helvete kan dom hålla sig till en sak som gäller för allt tack.

    sen enrapturing gaze. varför ens köra med skiten när dom så snällt formulerat att man ändå tar LD test med bästa möjliga inom enheten
    vafan är det för svammel.. så enrapturing gaze funkar alltså bara mot modeller som är ensamma. tex monster, flygande kräk etc. men gud .. oj va bra den blev då.. NOT.

    fan jag är så satans sur på allt som dom håller på med nu.. jävla muppar på GW.
    GE MIG ETT SPEL SOM FUNGERAR ..ahhhhhhhhhh


    ps. ursäkta mitt språk men det går fasiken inte skriva detta utan dom.
  • Kan bli lite halv jobbigt med en Keeper of secrets som springer runt med Torment blade och Blade of Ether, eftersom om jag forstog FAQn korrekt, så är det inte magisk föremål som i vanlig regel bok. Utan bara "gifts" alltså skulle det bli 7 stycken 6 attacker med inga armour saves+ att dom som tar wounds måste slå ett LD slag för att få slå tillbaka, om de mot förmodan ännu lever.

    Å andra sidan kan man fläska på en Bloodthirster rätt hårt också, Firestorm blade, axe of khorne och soul hunger + armour of khorne för att ta emot lite små skit som kastas emot en.

    Borde bli 8 attacker, om det är ett extra handvapen som för Keepern, st7 flaming och killing blow som man får rulla om att träffa i alla rundor. Låter halv tufft att tas med. Men som tur är så känner jag att alla Greater demons går att tas med, en Great cannon eller två kan lätt ta ner dem, lika så 2/3 alv lorder kan tampas med det flesta i Demon väg, specielt nya DE skulle nog mest bara skratta gott åt vadfan som helst i greater demon klassen. 2+ws mot dom alla är rätt stabilt.

    Håller med Herr Paulsson dock, GW har tagit ett och annat hallsbloss för mycket från haschpipan, och kastar ut den ena armen efter den andra och har glömt bort att korrektur läsa och gjämför med vad som redan finns ute redan.

  • tack eldborn, men tyvärr så är varken axe of khorne eller firestorm blade ett handvapen som regel.. utan bara något som läggs till dina vanliga attacker
    . hade dock aldrig spelat med någon av dom för det är inte värt poängen.. vem vill ha flaming attacks på sin BT när det enda man ser i HE armeér är stardragon eller feta units med dragon princes. en BT med obsidian armor skrattar åt alla karaktärer förrutom en brett med virtue of heroism. för obsidian armor tar bort alla effekter från magiska vapen.. så lycka till att slå ihjäl han innan han äter upp dig.. 2+WS förstod jag inte va du menade MEN. en Keeper leker med en BT.. tyvärr.. TORMENT BLADE är inget magiskt vapen.. suck.. älskar GW. (spottar o fräser)

    som jag ser det finns det 4.5 saker som kan handskas med en Greater daemon. 1-Cannon, 2- steam tank, 3- war altar, 4- WLC och 0.5 går till trebuchets o stone trowers. dom kan ju ha tur =)
  • edited 17 augusti 2008 23:19

    Lägg till en Dark elf lord, med Hydra blade, potion of strenght och wardsavet som ger dig mer eller mindre just ett 2+ws mot allt med st5 eller mer.

    Sätt honom på ett Dark steed, och vi har en alv med 2+armour save och ja just det 2+ws + i första rundan i snitt 7 st7 attacker med hatred, och sedan i stort sett odödlig. Det är balans det :)

    Nu vet jag då i alla fall en HE spelare som inte kommer med en Star dragon till årets Fanatic, så en mindre du behöver oroa dig för. Men å andra sidan kan min noble med 5+ ar save, och ett greatweapon förstås stå och vifta på rätt bra mot alla khorne karaktärer med firestorm blade. För visst Älskar ni allihoppa där ute Dragon armour?! Jag vert att jag inte åker hemifrån utan ett par sådana i arme väskan :)

  • som jag sa tidigare. inge magiska vapen fungerar mot en BT. så du slår med dina mäktiga styrka 3. mot T6 lycka till.
  • Det beror ju helt på hur man equipar den, dessutom är potion of strenght inget magic weapon så en bunt str 7 attacker skulle den åka på ivf

  • Jag tror att det är lite luddigt huruvida Torment Blade ska räknas som en modifikation på handvapnet, eller ett vapen utöver det vanliga handvapnet. Jag är ganska säker på att det ska vara det första alternativet, dock är det skrivet så slarvigt att det går att tolka båda sätten.

  • Det där med POtion Of strenght är ju ganska enkelt, det är inget magiskt vapen och kan användas mot BT, men du träffar hälften och woundar 2/3 så typ 2 wounds där han kanske ws 1 sen är problemet när han slår tillbaka, det enda du har är cp wardsavet, men även med det kommer du torska då Potion Of Strenght endast funkar en runda sen torskar du i längden.

    N.I.B: Som vanligt gör du en vettig tolkning och det känns som det endast är dem som spelar DoC som vill osta på ytterligare... :P Jag spelar DoC och vill att dom stramas åt hårt som faaaan så man kan vinna en turnering med dem utan att hackas på för att man valt en cheesig arme... ;)
  • ah puritan. a fellow DoCare.. nice
    gissar på att du kör DoC till FF? jag kommer själv dit med en DoC arme. tycker personligen dom är svåra att inte göra cheeze med. vad man än väljer verkar det finnas västerbotten ost runt knuten.
Sign In or Register to comment.