2000p Phoenix lords till Fanatic

edited 27 juli 2008 16:07 in Warhammer 40k

Efter att ha testat Asurmen på Fancy Fanatic™ fick jag en bisarr idé om hur man skulle kunna utöka till 2000p. Varför ha en Phoenix lord när man kan ha två? Listan är tänkt att ha några rejält hårda scoring units (avengers+wraithguard).

Banshees agerar counter charge bakom wraithguard tillsammans med en wraithlord. Frågan är om de är tillräckligt slagkraftiga utan en farseer med DOOM. Swooping hawks fick utgå av just den anledningen. Kanske borde exarchen ges en executioner för att kompensera? Eller finns det bättre alternativ?

Storm guardians har en fri roll där de vid behov kan låna avengerbåten för att elda upp någon motståndare i skydd eller hålla ett objektiv någonstans. Skulle de må bättre av embolden eller enhance istället för destructor tro?

HQ

  1. Asurmen, 230p
  2. Karandras, 215p

Elites

  1. 10 Striking scorpions, 177p
    Exarch: biting blade
  2. 5 Howling banshees, 107p
    Exarch: mirrorswords, acrobatic

Troops

  1. 5 Pathfinders, 120p
  2. 5 Pathfinders, 120p
  3. 10+1 Wraithguard, 396p
    Spiritseer: conceal
  4. 9 Dire avengers, 135p
    Exarch: shimmershield, power weapon
    Wave serpent: twin-linked eldar missile launcher
  5. 10 Storm guardians, 130p
    2x flamer, warlock: destructor, singing spear

Heavy support

  1. Wraithlord, 100p
    Wraithsword
  2. 2 War walkers, 140p
    2x Eldar missile launcher

Kommentarer

  • Den främsta svagheten med denna hird verkar vara bristen på avståndspansarvärn.

    Ang: dina Banshees, så är min erfarenhet (från förra Eldarcodexet och förra och förr-förra utgåvan av 40k), att en Executioner helt klart är värd poängen. Det skulle dock kunna vara värt att byta ut någon eller några Skorpor mot Banshees. Elva Skorpor är i mesta laget, och fem Banshees är väldigt få.

  • Du har såklart helt rätt angående avståndsvapen Per. Jag vet dock inte var jag ska placera in en bright lance på bästa sätt. Det rimliga vore att sätta den på wave serpent eller wraithlord, men i det senare fallet så passar den inte in i den modell jag vill bygga. Finns det något annat bra antitank-alternativ som jag har missat? Och var får jag 15p ifrån om jag ska byta EML mot bright lance på serpenten?

    Executioner känns tyvärr väldigt standard och därmed tråkigt, men jag måste nog tyvärr krypa till korset på den punkten.

  • Var hitta poäng? Nedgradera Pathfinders till vanliga Rangers?

  • Det fanns med i en tidig version av listan. Lite osäker på om jag under spelets gång kommer komma ihåg vilken enhet som är vilken dock, vilket blir opraktiskt =). Troligare att bara ta bort en scorpion, även om det smärtar lite att inte ha en full squad till Karandras.

Sign In or Register to comment.