Lajv, roll- och figurspel i radio

edited 24 juli 2008 12:04 in Figurspel

Imorgon börjar SR:s sommarserie Den allvarliga leken där spelarna själva ska berätta. Första programmet verkar handla om lajv och i sidospalten syns bilder på 40k-spelande händer, så det ser lovande ut.

Alla måste lyssna!

Kommentarer

  • det lät skoj. hm.. hoppas det blir bra

  • Jag hörde på första, och det var ganska intressant, dom gick djupt inpå saker som relationer, roller i samhället och grejer, det var mest om lajv och så.

    Hoppas tvåan blir bra!
  • edited 1 augusti 2008 21:53

    Andra avsnittet gick idag. Repris imorgon förmiddag 9:03 eller på sr.se för den som missade (däribland undertecknad).

    Detta avsnitt har fokus på Lincon verkar det som.

  • Jag gick upp jätte tidigt imorse och lyssnade på detta program, och jag blev besviken...
    Det var bara en kille som satt och deppa hela programmet, han klagade på att han var tjock, ful, oattraktiv, han var allmänt nere.
    Det handlade kanske i grunden om rollspel och lite warhammer men de pratade mest om hans bortkastade liv.
    Jag kommer inte lyssna på det här programmet igen...
  • I jämförelse med förra programmet var det helt klart väldigt negativt laddat. I det förra kom en väldigt positiv bild av lajv fram. Jag tycker du ska ladda ner och lyssna på det första avsnittet Levart innan du dömer hela serien.

    Jag gillade att man visade upp en negativ, problematiserad bild av vår hobby. Inte ur den klassiska vinkeln "den förstör våra ungdomars moral, de dricker blod osv", utan på ett personligt plan. Det är viktigt för att man ska få lite självdistans. Förstå hur andra kan uppfatta en. Spelhobbyn är inte hundraprocentigt positiv för spelarna, fast den negativa delen har inte nödvändigtvis att göra med spelarna eller spelen själva, utan om hur omgivningen uppfattar dem.

  • Precis, lyssna på den första delen levart (om du nu inte gjort det) och säg vad du tycker sen, jag tyckte första var bra och ska lyssna på andra nu.

    I will be back!
  • Nu är den slut.

    Var det bara jag som tyckte det var ganska intressant?
  • Nejdå, du är inte ensam Klomster. Jag lyssnade på alla avsnitt och tyckte serien i stort gav en bra bild av spelhobbyn. Hellre detta än "rollspel är farligt, man uppmanas dricka blod"-debatten som var i mitten på 90-talet.

  • Svensk-finska Församlingen i Sundsvall :)

  • Svensk-finska Församlingen i Sundsvall :)

    Hehe. Deras tolkning av Sagan om ringen är ju klockren!

Sign In or Register to comment.