Nya CC rules

edited 21 juli 2008 01:10 in Warhammer 40k
Är det bara jag som reagerar på dom nya närstridsreglerna när det kommer till att avgöra resultat och ta Ld-test?
Nu får man skillnaden i wounds mellan de stridande - på sitt Ld-test. Detta gör att armer som bygger på antal och inte hårdhet förlorar mycket på det. Jag tänker på Orker, Tyranider och liknande.
Många kommer behöva rulla Ld-test på 3 och 4 då det sällan är en närstrid där det bara skiljer 1 wound.

Exempel:
En trukk med boyz 12st assaultar en chaos marine enhet på 10. Nob och sergeant förståss. Utgången blir att det dör 7 orker och 4 chaos vilket ger orkerna ett Ld-test på 4 för att undvika bli översprungna. (kanske inte bästa exemplet men ni förstår)
Skulle det där emot sitta en ensam warboss i Trukken så skulle istället chaos förlora närstriden med ca 3-4.
Det jag kommit fram till är att ensama karaktärer är jätte bra. Förutsatt att den inte dör helt så vinner de närstriderna och med goda chanser att springa över alla överlevade.
Jag som trodde de nya reglerna skulle lyfta fram Troops mera? :S (vilket de har men inte över allt kanske)

De ljög inte när de sa att de nya reglerna gjort närstriderna snabbare, men känns som att den behöver inte avgöras på första rundan kanske... :/

Vad säger ni? Kom gärna med mot argument andra exempel.

Kommentarer

  • A: Gör man misstaget att anfalla 10 chaos SM med 12 orker får man skylla sig själv. :p

    B: OM du nu nödvändigtvis måste anfalla dom så kör med supportgrupper.. har du 2 sådana grupper så är risken rätt liten att du förlorar den närstriden.

    Sen så en ensam Warboss i Trukk kan absolut göra mycket skada. helt klart.. det svåra är ju att få in sina karraktärer i närstrid utan att bli sönderskjuten innan.

    Fler för och emot argument.. rock on!

  • Det är helt riktigt, sådana arméer har nog fått sig en törn. Men å andra sidan så tycker jag att orks nu är värda ungefär 6 poäng, och slugga boyz känns nu som en nödvändig assaultenhet för de tillfällen då en bunt shoota boyz helt enkelt inte är tillräckligt. Det är bra, och jag tror att codex: orks skrevs med 5th ed i åtanke.

    Och angående att troops har blivit viktigare: ja, framförallt som scoring units. Den här regeln ser jag mer som ett sätt att komma åt min-maxandet och gynnar stora enheter som kan leverera mer attacker. En combat squad kommer nog att ha det ganska tungt i många närstrider tror jag.
  • Närstridstrupperna har ju andra fördelar också, de tar sig in snabbare och får oftast rätt bra med cover.

    Att Orkerna springer när de märker att chaos marinerna dödar dem trots att de är fler tycker inte jag är så konstigt? Och inte heller att marines springer om de märker att Warbossen dödar dem utan att de gör något vettigt tillbaka.

    Och ork codexet borde ju vara gjort för 5e.

  • Jag tror också att orkernas låga pris har kommit med 5ed i baktanken, men som jag sa, dåligt exempel.
    Det jag reagerar på är att det inte finns någon gräns för hur mycket man kan få minus på sitt Ld och vad lätt det är att få mycket minus.

    Ett nytt exempel: :P
    Det är en närstrid mellan en grupp Marines och en grupp Guardister. 10 man mot 10 man. Guardist-spelaren slänger in yttligare 2 grupper 30 vs 10. Följden blir att det dör ca 7 guardister och 2 spacemarines. Nu ska alltså samtliga guardist grupper testa sig på Ld 2.... Med goda chanser att bli översprungna.
    I den följande turen splitt chargear Marinerna 2 Russar och plockar isär dem med. ;)

    Jag kan tycka att 3 grupper ska kunna hålla mark mer än en runda närstrid. =/ (även fast de tar några mer wounds)

    Och att en ensma Commander skulle ge liknande resultar känns galet.
  • Närstrid är farligt. Gardister är inte bra på närstrid och bör således hålla sig därifrån. Plötsligt blev det bra att man flyr lättare från närstrider man inte kan vinna. Då kan nämligen resten av armén skjuta närstridsnissarna i småbitar istället.

  • Närstrid är farligt, som sagt. Men det kan finnas en poäng i att det är lite väl läskigt nu, men man får helt enkelt tänka till och undvika dem med sina vekare units samtidigt som man ser till att ha åtminstone en eller två bra närstridsenheter i sin lista.

    Jag tycker att det här påminner en hel del om min gamla favorit Epic 40000, där en assault ALLTID fick en vinnare och en förlorare. Man visste på förhand att någon av de inblandade kommer att om inte bli utplånade så åtminstone fly. Jag gillade det där allt-eller-inget-tänkandet, för det tvingade en att tänka till noga innan man chargade och att se till att ha oddsen på sin sida eller hålla sig borta från motståndaren. Det blev inte så mycket slentrianchargande om man säger så.

    Men man får också minnas att båda IG och Tyranids spelar med relativt gamla codexar, men åtminstone den förstnämna har ju en ny på G. Den kommer ju att vara anpassad för 5th ed. Men poängen är iaf att man kanske får låta GW utveckla grundreglerna utan att ta supermycket hänsyn till äldre arméers effektivitet. Så länge de är spelbara är det ju OK enligt mig, för annars skulle utvecklingen mellan editionerna gå i snigelfart.
  • Det handlar väl också om att man inte lika lätt kan binda upp starka enheter i CC? Carnifexar lär väl göra köttfärs av det mesta t.ex.

  • Man ska inte kasta in enheter i närstrid som inte har en god chans att påverka combat resolution.

  • Berzerkers is the shit nu :)
  • Känns som trupperna har dragits till sina ytterligheter. På ett bra sätt då. Som falle skriver så Khorne Berzerkers ÄR närstrid. Guardister.. well.. dom är det, utan att överdriva, INTE. Sällan man spelar och det blir mer än 1 möjligen 2 närstridsrundor numera. (ok har bara spelat en 8 matcher 5th ed.)

    Och Sven.. Carnifexarna rätt utrustade är INTE snälla ens lite. Kliver in i nästan vad som helst och gör slarvsylta av dom enheterna. Självklart om den är rätt utrustad då men det goes without saying right? :p

  • 6 dark eldar warriors som dödar 9 dire avangers i närstrid det är nice :)
  • Trollapan, hur är rätt utrustade? =)
  • Ge den tusked (+2 A vid charge) +d6 attacker istället för sina vanliga, 2x scytes (2+ A) ett mer i initiativ, ett mer i toughness, ett mer i Sv.. sen så blire åka av mot det mesta :p

    (minns som du/ni ser inte vad allt heter .. för sent på natten för sånt :p)

  • edited 23 juli 2008 10:00

    samt svansvapnet som ger en d3 extra attacker om dom är omringade vilket med de ny counter charge reglerna de altid är

  • du kan inte ha både 2x scytes och d6 attacker, men 6 A på assaulten eller d6+2 är inga problem, (+ svansattacker) ;-)
  • @Trollapan: Du kan väll inte ge en Fex både Cruching Claws och dubbla Scything Talons, eller vad menar du? Samt så har du glömt den viktigaste kombinationen utav dem alla; +WS och Toxic Miasma, grymt bra att träffa Marines på 3+.

  • En fex blir inte alltid omringad. Man får inte göra counter charge om man redan är i baskontakt med någon annan. Om fexen själv blir chargead får den inte flytta in, så om inte fienden stod väldigt nära blir den inte omringad.

  • just ja just ja.. skyller på att det va mitt i natten jag satt å klurade ha ha.

    men yes box.. kan göra en rätt arg (många attacker) Fex vilket som. speciellt med run regeln som sagt.. lovelly shit :D

  • edited 23 juli 2008 17:31

    Maximalt antal attacker en Carnifex kan få är d6+3+d3(str5) attacker vilket ger i snitt 6,5 str 10 attacker och 2 str 5. Med Misama och extra ws dödar man i snitt (ungefär) 4,5 mariner.

  • math-hammer for the win! :D
  • Förväxla inte "defenders react" med "counter charge"bara enheter med Countercharge får + på attacken.

    ..Bara en passus..
  • Det blev mycke snack om carnifexar. :P något som kommer gälla alla närstrider med dem och framför allt Hive Tyranter och liknande är att om du inte kan slå ihäl de på första rundan så kommer du få stryk av den då dessa i regel gör fler än 3 wounds. =/

    Tänkte på mina Nobz för nära 400p som skulle få stryk av en Hive Tyrant med den där "skadad figur tar 2 wounds"saken. :S Och sedan att fly med Nobz i3 mot tyrantens i5-6. Skulle bli " va f*n tog ryggraden i min arme vägen?" ;)

    Vist man kommer måsta välja sina strider noga hädan efter. (kanske lite för noga då man nästa med säkerhet kan räkna ut vem som står ensam kvar efteråt).
  • Jo men det roliga ligger väl i att tänka? Eller?
  • kom å tänka på en regel när de nämdes Guards... Close order drill blev rätt gimpad nu med regeln där alla måste "pila" in i närstrid=) Känner dock på mig(hoppas) att guardsmen kom dumpas i pris per figur.
  • Det är ju bara unengaged modeller som pilar in, óch då alla i en close order är engaged så kommer dom stå kvar så. Som jag förstått det iaf
  • jo de e ju sant som de e sagt, men då ser man ju som motståndare till att assaulta dom i flanken=)
  • Men med dessa Ld-regler i åtanke blev ju Doktrinen Chem-inhaler betydligt mera värd? Ignorerar alla negativa modifiers. Det blir stenhårda gardister.

  • Fast man vill ju att gardet-gruppen ska dö obönhörligt så att man kan gå in och ficklampa sönder de kaxiga närstridsenheterna...
  • exaktamundo Hive.. ficklampor rules.

    Och reglerna.. efter att ha lirat massor nu på Fancy Fanaticen i helgen. ojojoj.. Ä L S K A R nya reglerna. stor eloge till GW.

Sign In or Register to comment.