Styrkan på en powerklaw? 4ed/5ed

edited 18 juli 2008 16:11 in Warhammer 40k
Hej jag är lite förbryllad.

Frågan gäller styrkan på en power klaw om modelen har furious charge då power klaw dubblar styrkan på modelen och och furious charge ger +1 i styrka.

Exempel:
jag kör med en nob(S4+1) får jag då styrka 10? (4+1=5x2) eller styrka 9? (4x2=8+1)

för om jag får den sista betyder det att man lägger på plusen från furious charge efter power fist/klaws modifikation? för då hittar jag två problem.

Exempel1: jag får styrka 9 och initiativ 2 på power fisten efter som man lägger på modificationerna efter att power fisten satt sina krav.

Exempel2: jag har en SM Dreadnougth som genom sitt dreadnougth close combat weapon får styrka 10 efter som tio är max med en Power fist men jag kan ju köpa fourios charger till den och detta påverkar ju inte power fisten utan gubbers furiositet skulle detta då göra att eftersom jag lägger på +1 efter får styrka 11 på dreadnoughten?

dessa två är ju båda högst osannolika så ska folk bara gå med på att jag har S10 på min power klaw eller?

jag utgår från 4ed reglerna när jag skriver detta då jag inte läsa 5 ed så det kanske är utrett i 5ed men jag är en smula tvivlande. säg gärna vad ni tror.

MVH Wille

Kommentarer

  • Det står på sidan sju i regelboken under rubriken multiple modifiers.

    Precis som i 4th får du inte räkna styrkebonus innan du dubblar den.

  • läs den lilla rutan på sid.7. det är lite skrämmande men GW har varit riktigt duktiga på att täcka in allt :-)
  • Sista stycket i första spalten på sidan sex förklarar att 10 är det maximala man kan få. Undantaget är antalet attacker, men det förklaras under närstridsreglerna.

Sign In or Register to comment.