Deamonhunters lista

edited 17 juli 2008 12:10 in Warhammer 40k
Hej jag har snickrat ihop en ny Deamonhunter lista.
Den är tänkt för 5ed.

Heavy support
Dreadnought (118)
Assultcannon, extra armour, smoke launchers.

Leman russ battle tank (167)
3 heavy bolters ,heavy stubber.

Land raider crusader (266)
Psycanon bolts, smoke launchers.

Troops
Grayknights (275)
8 Graykights, 1 justicar, 2 psycannons.

Inquisitorial Stormtroopers (170)
8 stormtroopers 1 veteran (closecombat weapon, laspistol) 2 meltaguns
Rhino extra armour, smoke launchers.

Infantary plathon
Squad 1(89)
Misile launcher, granade launcher, vetsergant.

Squad 2(101)
Lascannon, plasmagun, vetsergant.

Armoured fist squad (182)
Misile launcher, granade launcher, vetsergant.
Chimera multilaser, heavy bolter, extra armour, smoke launchers.

HQ
Grayknight brother-captain(91+255)
psycannon,
Retinue:5 grayknight terminators, psycannon.

Fast Attack

3 Sentinells (165)
Lascannons.

Tot 1995

Roughrider squadron (116)
10 roughriders 1 vetsergant, huntinglances.

Förut körde jag med "pure deamonhunter force" men nu tänkte jag prova att hyra in lite IG till min arme.
Har funderat på om man får ge de inhyrda IG Skills and drills och special eq.
Någon som vet?
Jag är tacksam för all sort av kretik.

Kommentarer

  • Du får inte ge doktriner till dina IG-squads.

    Personligen så skulle jag dra ner retinuet till 4 man och göra om crusaidern till en vanlig raider, på så vis kan du välja mellan att spela defensivt och stå och skjuta lascannons och psycannons (efter speltestande har det visat sig att en vanlig raider skjuter sjukt hårt i 5th) eller spela offensivt och rusha fram med raidern med folk i. Det kan också vara en idé att för poängen du tjänar på de göra om rhinon till en chimera, lite mer fire power är aldrig fel och vill du stå och skjuta med raidern kan terminators åka i chimeran, eller vänta... du hade visst en chimera redan, gör något annat för poängen som bli över.

  • Måste tyvärr säga att det ser ut som att du saknar en command squad för 40p till din infantry platoon. I övrigt ser det inte helt tokigt ut antar jag, för att vara en daemonhunter lista. Dom kan vara rätt knepiga att få bra från första början. Du får helt enkelt hoppas du inte möter någon demonarmé ;)

  • Det där med landraidern måste jag fundera över.
    Kan du specifisera vad som har gjort land raidern bättre i 5ed än i 4ed? är det, det nya whicle cart?
    Får terminators åka i chimeror..? känns lite skummt :S.
  • Japp eftersom alla transporer kan lika taxi nu! Det är bara det att terminators inte får börja i chimeran men dem kan gå in i den i tur 1 :D
  • [http://greyknights.forumotion.com/index.htm](Grey knights forum)

    Där har du en sida levart, till en grey knight forum om du har lust.

    [http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/posts/list/214099.page](Pure Grey Knight Tactica (5e opinions included))

    Den är till en grey knight tactica baserad på 5e. En del intressant, men även mysko stuff står där. Många tips.

  • Dels är Land Raidern riktigt stabil med av 14; en lascannon penetrerar på 6:or och inte ens då dör den på mer än 5+, men den stora fördelen är power of the machine spirit i och med att Raidern kan gå upp till 6" och fortfarande skjuta sina lascannons, och på olika mål dessutom. Dessa två i kombination gör att Raidern är en utav de rörligaste hard hit-tanksen i spelet som dessutom med lätthet klarar av att stå utanför cover och röra sig lite lätt för att minimera risker att motståndaren får cover.

  • Just den där delen i att den kan skjuta på två olika mål måste jag nog fråga om. För i de codexar jag läst står det bara att den gör att man kan skjuta ytterligare ett vapen på BS2, men inget om på ett annat mål. Skulle gärna vilja veta var den delen står då jag vet många som spelar med den uppfattningen (inte att jag misstror dig, men jag vill gärna kunna läsa regeln).

  • Jag tror Katarsis tänker på de rykten som cirkulerat om hur Machine spirit kommer fungera när nya space marine codexen dyker upp. Enligt ryktet ska anden ge möjlighet att skjuta ett vapen utöver de tillåtna för respektive hastighet och detta kan skjutas mot ett annat mål än övriga vapen.

  • edited 18 juli 2008 00:21

    Nope, inga rykten här inte, rena fakta från Yakface himself

    Och antagligen är det väll exakt så POTMS kommer fungera för Marines, vore ju rörigt annars, som typ Smoke Launchers och Bionics.

  • oho det här lät ju intresant får nog klura lite mer på listan.
    tack för all hjälp:)
  • Okej, nice att se. Men tråkigt att se att dom missat att ta med det i SM egna FAQ, och att dom inte tagit upp ifall trukks med battle rams (eller vad uppgraderingen som tillåter dom att tank shocka) kan ramma. Däremot tog dom upp att raiders med någon uppgradering inte får ramma...

  • Eh...men hur kan terminators få åka i chimeror?

  • Har klurat lite på mer på listan och kommit fram till detta resultat.

    Heavy support

    Landraider
    extra armour (255)

    Dreadnought
    Assult cannon, extra armour, smoke launchers (118)

    Leman Russ Battle Tank
    extra armour, 3 Heavybolters, 1 heavy stubber (167)

    Troops

    8 Grayknights, 1justicar, 2 psycannons (275)

    2*Armoured fist squads
    Misile launchers, Granade launchers, vetsergant
    Chimeror multilaser, Heavybolter, extra armour, smoke launcher, Heavy stubber(388)

    10 storm troopers, 1 flamer, 1 veteran(ccw, hellpistol)(117)

    HQ

    1 grayknight Hero Brother-captain, psycannon, holocaust
    Retinue 4 grayknight terminators, psycannon, holocaust(340)

    Fast attack

    3 sentinells lascannons (165)

    10 rough riders Huntinglances veteransergant(power weapon)(118)

    tot 1943

    Jag har 57 poäng kvar, funderat på vad jag ska lägga dem på. Ev en grupp med stormtroopers eller ta bort något litet och lägga till något stort...
    Tipps och ideér är välkommna.
  • edited 20 juli 2008 21:40
    Sormtroopers!!!

    Ta en grupp på 5 med en melta (om det går)

    Säkert asstörigt!

    Eller en elite inquisitor med psycannon om du har choices för det.
    Ge han targeter så kan du störa folk med den också.

    Säg alltid "targeter" och mät innan du skjuter, även om det är självklart!
  • @JonaThan!: Dedicated Transports är inte längre personliga för enheten som köpt dem (förutom i deploymentfasen) och det står specificerat i DH-codexen att Terminators räknas som två modeller i en transport. Case closed.

  • Ok, tyckte dock att det verkade lite konstigt. Det måste betyda att chimeror egentligen är mycket större än Rhino t.ex. eftersom terminators inte får transporteras i sådana.

  • Personligen tror jag att blue-printsen för Rhinosarna blev felaktiga och golvet blev för tunt vilket man snabbt märkte när man försökte transportera terminators till slagfältet; de åkte ju bara genom golvet hela tiden. Så därför förstärkte man golvet i de nyare Chimerorna och började kalla dem för termo-limmosar.

Sign In or Register to comment.