Mer eller mindre subtila ändringar i 5th

edited 15 juli 2008 11:06 in Warhammer 40k

Efter att ha detaljläst regelboken har jag hittat några små intressanta ändringar som alla ryktesspridare, domedagsprofeter och regelanalytiker tycks ha missat hittils (åtminstone på de forum jag hänger på). Säg gärna till om jag missat något stycke som motsäger följande:

  • Alla enheter i på den förlorande sidan i en multiple combat tar lika många extra wounds som den förlorade närstriden med (om de är fearless).
    Det kan få konsekvensen att en carnifex som hjälper en gauntsquad men som förlorar närstriden tar tex tre extra wounds (notera att gauntsen också får tre extra wounds), utan att den själv tagit något stryk tidigare. Att delta med många enheter i närstrid är bara vettigt om de faktiskt kan göra skillnad i combat result.
  • Open-topped-fordon är inte längre vulnerable to blasts.
  • Vertikal movement är inte längre gratis, utan betalas genom att minska horisontell movement.
  • Walkers är nu helt immuna mot att förlora närstrider. Inga mer automatiska glancing hits.
  • Last man standing-test är borta.

Fyll gärna i med fler.

Kommentarer

    • Vapen med prefixen "sniper" träffar inte längre på 2+ utan på modellens BS. Woundar, oavsett toughness, på 4+ och vapnet har Rending. Dessutom så kan det numera skada fordon. (räknas då som styrka 3 vapen + rending)
  • Min regelbok har inte kommit än så jag har inte hunnit kika någonting i den... men två snabba frågor. Får modeller med powerfists en mindre attack? Slår de fortfarande med initiativ 1?

  • Walkers är nu helt immuna mot att förlora närstrider. Inga mer automatiska glancing hits.

    Då är de ju helt underbara på att låsa upp billigt svagt infanteri nu =)

  • edited 15 juli 2008 12:02

    Får modeller med powerfists en mindre attack?

    De får ingen extra attack om de inte har två fistar

    Slår de fortfarande med initiativ 1?

    Ja

  • edited 15 juli 2008 12:09

    Några till:

    • Modeller i cover får inte initiativ 10 i närstrid, istället får en motståndare som tvingas gå i difficult terrain på väg in i närstrid initiativ 1 och slår därmed samtidigt som power fists. Undantag:
      • Assault mot enheter som redan står i närstrid
      • Assault mot enheter som har gone to ground (tex pinnade)
      • Alla assault grenades (plasma, frag) tar nu bort ovan nämnda nackdel, så alla slår i initiativordning, precis som om terrängen inte fanns.
  • De får ingen extra attack om de inte har två fistar

    Var står det? Jag hittar att om man har två "single handed weapons" så får man +1A (close combat weapon & pistol) eller betyder det att man måste köpa 2 powerweapons också för att få +1A med powerweapon?

  • Det står klart och tydligt (som jag älskar med 5e ed. boken :D) på s.42 i regelboken.

    Special weapon och ett närstridsvapen så får man bonus. OCH alla attacker räknas som special weapon attacker (säg du har ett powersword boltpistol. 4 attackar.. då räknas alla som power weapon attacker)

    längre ner på sidan står det ang powerfists och dylikt. enjoy the reading. I know I do :D

  • Tack nu hittade jag det....

  • Tänk om jag hade pengar.

    Då skulle jag kunna köpa 5e ed.

    Men nu kan jag inte det så jag säger att den suger... askass!
    • Många ld-modifiers är borta, såsom att vara under hälften eller vara i skydd när man ska ralla.
  • Lika bra är väl det, man kom ju ändå aldrig ihåg dom.

  • Har ännu inte kommit åt regelboken så jag ställer frågan här; Vilken betydelse har bristen på ld-modifiers för mina Tyranider, jag tänker närmast på symbiotic rippers eller thornback som ändrar antalet modeller man räknas som i combat resolution?
  • Har ännu inte kommit åt regelboken så jag ställer frågan här; Vilken betydelse har bristen på ld-modifiers för mina Tyranider, jag tänker närmast på symbiotic rippers eller thornback som ändrar antalet modeller man räknas som i combat resolution?

    Står inget om det i den nya FAQ:n, så jag antar att GW inte tänkte på det. Vi får hoppas att GW märker det snart. Man får väl skippa just de biomorphsen tills vidare.

  • Har jag spelat felaktigt tidigare eller är det här en hyfsat stor ändring?

    Note that any model in the target unit can be hit, wounded and taken off as a casualty, even models that are out of sight or out of range of the firers

  • Rorin: Det är en ändring. Mycket bra för att undvika att enskilda modeller blir "snipade" genom till exempel kreativt positionerade rhinos. Dock blir det med ens mycket svårare att gömma en hel enhet.

    • Power fists och andra special close combat weapons kan inte längre "slås av" för att anfalla normalt.
  • Okej, den hade jag missat. Så terminators med storm bolter och power fist måste alltså slå med fisten, medans en sergeant med power fist och bolt pistol kan välja att slå med pistolen? Vilken sida står det där på?

  • edited 17 juli 2008 22:08

    Det är snarare så att det inte står någonstans att man får slå av dem. Det stod specifikt att man kunde det förut, men inte nu längre. Åtminstone inte vad jag kan se.

    Det är dock ingen större förlust. Var det någon som någonsin ens övervägde att inte slå med sin power fist om man hade någon?

  • Kan vara väldigt taktiskt nu i 5th ed. Assaulta in i närstrid, använd vanliga attacker för att inte avsluta närstriden i samma runda. I nästa runda använder man specialattacker för att totalslakta fienden och få dom att fly.

  • Skulle kunna ha varit taktiskt, menar du. Möjligheten finns ju inte. =)

  • Det är ju sånna grejjer dom har försökt att undvika i 5th ed, ska mer handla om att spelaren överväger om det är värt att assaulta överhuvudtaget
  • Får man inge sylt i en närstrid, så kommer då inte jag assaulta..
Sign In or Register to comment.