5th ed. Ordenance regel?

edited 12 juli 2008 21:14 in Warhammer 40k
Testspelade idag för första gången, och trots febrilt regelbokssökande så hittade vi inte denna regel.
Scenariot är som följer är att en Vindicator(x) skjuter på en unit A, templaten scattrar på unit B, som är ett fordon, mellan X och B finns en kulle(y), då ordenance barrage säger att blasten går ut från hålet i mitten på templaten så skulle fordonet inte fått någon cover save(om vi inte misstolkade den regeln) men då en Vindicator bara har en ordenance template, och inte är barrage, hur blir det då med coversave? Vi hittade som sagt inte den regeln i boken (den finns säkert) så vad jag undrar är om någon vänligt själ kan säga sidan den finns på, regeln som säger ja eller nej till coversaves från ordenance som skjuter på saker bakom terräng. Det mest logiska(som är ett farligt ord att använda när det gäller 40k) vore att man drar LoS från min bil till bilen bakom kullen oavsett vilken väg ordenanceskottet tar. Men som sagt, jag vet inte.

Förklaring på scenariot:

B

Kommentarer

  • Gällande reglerna om cover står det att alla modeller som är utanför LoS räknas som att vara i cover (s.21) och samma sak gäller även fordons cover (s.62).

    Så, om ett ordnance (eller blast) vapen träffar en enhet utanför LoS får den alltså cover save av vad jag förstått.

  • Motspelaren här. Blast markers och cover saves var ett litet dilemma igår. Det står inget alls om det på s. 30 i samband med hur man använder blastvapen, men nu idag hittade jag på s. 32 under "barrage" att skillnaden mot vanliga blastvapen är att man avgör möjligheten till cover save med hålet på blast markern som utgångspunkt istället för att utgå ifrån den skjutande modellen. Så ja, Vindicatorn skulle ha fått en save, precis som dina marines skulle ha fått om de var bakom cover när min obliterator drog fram sin plasma cannon.

    Jag kommer inte ihåg exakt hur vi spelade, men nu vet jag iaf. Det är BARA för barragevapen man använder hålet för att se om man får cover save eller inte, annars får man det om man är i cover. Sweet. Blastvapen verkade lite väl bra där ett tag.

Sign In or Register to comment.