Orka Ork:a?

edited 4 juli 2008 15:58 in Warhammer 40k

Efter Fancy Fanatic tänkte jag försöka ge mig i kast med en 40K-armé igen. Har en liten fråga till er som kan; jag är intresserad av antingen Orks eller Marines. När det gäller en hyffsat all-round armé, inget särskillt tema, till för casual såväl som turnering; Runt hur många modeller skulle det bli in en 2000pts Orks respektive Space Marine-armé?

Kommentarer

  • Tja, allround är ju ett rätt löst begrepp, men min "allround" lista med Marines innehåller någonstans mellan 50-70 boys beroende på vad jag är sugen på att inkludera; massa boys eller fordon som suger upp pts. eller dyra, små, units som Terminators. Med nya Marinecodex'et som är på väg så kommer man troligtvis att belönas (åtminstone med både ett spec. och ett heavy weapon) om man tar 10-manna squads. Värt att tänka på då Marines inte kommer funka som de gör nu (där man kan min/maxa squads osv.) Jag kör på 10st. i varje enhet tacticals, assaults & devastators, så jag hamnar oftast runt 60 sträcket.
  • Tror att rent generellt pratat brukar marines landa mellan 40-60 infanterister medans orkerna av vad jag sett landar mellan 70-90 infanterister. Sedan har jag också sett relativt många orklistor som uppgår närmare kring 100-120 infanterister och som också fungerar utmärkt.

    Man kan göra många varianter, men lätt att räkna ut är att orkerna allt som oftast kräver fler modeller.

  • Tack för svaren :)

  • Sen bör du kanske också ta i beaktning hur du målar. Passar din målningsstil bättre till att måla kläder och muskler kanske det visar sig gå både snabbare och vara roligare att måla en ork-armé än att sitta med kantiga space marine rustningar....och tvärtom såklart

  • Det är lugnt Trukson, varit i gemet så pass länge nu att veta vad man ska tänka på när man väljer en ny armé, det har jag grymt mycket träning i :) Men jag är ganska ny till själva spelandet av 40K, därför har jag inte så bra koll på hur stora/små arméer brukar vara. (Speciellt nu när 5th ED kommer)
    Jag skulle ha roligt att måla båda, det vet jag :)

Sign In or Register to comment.