Shovah Mesme ("Farsighted Combination") - 2000 p Tau

edited 1 juli 2008 07:30 in Warhammer 40k
Häromdan kom jag på en hyfsad taulista på 2000 poäng. Den skall innehålla många Fire Warriors, närmare 84 st. Listan bygger på att det inte finns en enda trupp som inte kan skjuta minst 24".
den verkar vara ganska bra på pappret men har dock inte en aning om hur bra den kommer att funka med 5:e editionen.

( "*"-markerade punkter är ledarens val)

HQ (Tot: 337 p)
Shas'O: twin-linked missile pod, command & control node. 103 p

Ethereal: honour blade, honour guard. 234 p

11 Honour guard(Ethereal) + 1 Shas'ui: Pulse Rifle, *Markerlight, *HW-Multi Tracker, *Bonding Knife.

Elite (Tot: 0 p)

Troops (Tot: 900 p)
6x 11 Fire Warriors + 1 Shas'ui: Pulse Rifle, *Markerlight, *Bonding Knife. 150 p

Fast Attack (Tot: 120 p)
2x 5 Gun Drones. 60 p

Heavy Support (Tot: 635 p)
3 Sniper Drone Team. 240 p

2 Broadside Suit + 1 Shas'vre: Advanced Stabilisation System, *Bonding Knife. 255 p

1 Hammerhead: Ion Cannon, Smart Missile System, Disruption Pod, Multi Tracker. 140 p

Totalt: 1996 p

Kommentarer

  • Jag måste säga att det är kul att se stora Tau arméer, jag har själv groteska mängder rymddelfiner.
    Men, jag ska väl säga vad jag tycker om listan inte sant. :P

    Jo, för det första kan du nog spela med en shas'el istället för en shas'o, köper du en targetting array så fixar du det du vill ha, BS. Du borde även utrusta honom med fler och eller bättre vapen. Om du använder till exempel Airbursting fragmentation launcher, så kan du slakta allt bakom skydd, vilket är en utsökt egenskap som Tau har att använda.

    Listan speglar ju inte Tau i deras rätta element, en skyttelinje kanske skulle passat gardet bättre, men, om det är ditt tema så ska man ju köra efter det. :) Dina Fire Warriors har ju enorm range, vilket är underbart, men FW uppnår sin högsta effektivitet inom 12". Vilket betyder att även om du har enorma mängder som kommer att skjuta, säg, 72 skott i rundan, så kommer de bara göra så mycket. 4+ Cover save kommer att bli standard, vilket leder till att hälften av dessa 72 skott fördärvas pga skydd, vilket kommer att finnas på hela planen, jag menar, taggtråd ger 6+ cover save, nog bra för en orkhord som blir pulse-blästrad. Dessutom så kommer du bara få användning av räckvidden i 1- till två rundor, då fienden snabbt kan ta sig fram, även om det bara är infanteri, pga Run-regeln. Då måste du komma in i "närstrid", då FWs, som sagt presterar bäst. Enda skillnaden är att de inte lika lätt kan ta sig därifrån utan Devilfishes.

    Det är jättebra att du har bonding knives och markerlights. Det blir ett måste att använda markerlights i 5e, eftersom att du kan sänka, och, ta bort cover save. Vilket är underbart. Samt, sänka leadership, höja BS etc. Det som är synd, är att du nästan har för få marker lights! Det är svårt att få in så många som man vill ha, ja. Men i det här fallet kan du kanske avvara en markerlight per FW squad, om du nu har möjligheten att stå stilla med den. Förutsatt att du inte behöver markerlights till dina broadsides eller Hammerheaden.

    Mitt förslag är att inkludera Marker drones, nu med de nya reglerna får de gå och skjuta sina MLs vilket gör din armé sjukt mycket mer mobil, något som verkligen behövs i din lista. Det ger även dig fler markerlights.

    Jag vet inte hur du tänkt med den här 24" grejen, jag menar, du har ju trots allt gun drones :P, jag har också för mig att Ion cannon inte når 24, men där kan jag ha fel.

    I och med de nya reglerna kommer även dina Sniper drones att bli bättre, de kan även gå och skjuta sina rail rifles, vilket är awesome.

    Jag kan inte avgöra hur du tänkt använda dina gun drones riktigt :/, ska de deep strika, eller ska de stå med din skyttelinje? Det känns som om du fick poäng över. Om det är så, så skulle jag nog hellre klämma in 2 XV8or med basic kit, som mer mobil support till dina hoof-sloggers.

    Nu med Infiltrate och Scoutreglerna som gör att man rullar tärning och ser från vilken av sidorna man kommer in på så kan dina FWs lätt råka i trubbel. Om en Chosen marine enhet kommer inspringandes från kanten, så får du en bra blästring Sedan måste du antingen fly med dina närvarande FWs eller koncentrera stora mängder eldkraft på dem, och på så sätt antingen tappa en flank, eller riskera hela fronten. Knepigt... :S

    Det är coolt att du valt att ha en Ion cannon haj, men jag tror att den gör bättre ifrån sig med en railgun, särskilt mot horder, såsom orker eller tyranider, alternativt gardet. Med en stor blast som träffar allt som nuddar den så kan du röja en stor del av en orkmob, utplåna en gardessquad med lascannon eller göra köttfärskonfetti av hormagaunts. Smart missiles är underbara, bara bra att du har dem.

    Angående dina broadsides. Du måste ha shield drones, om inte, så dör de i ett hav av eld, tro mig, jag har sett det. Ingen vacker syn. 30p för två shield drones till din shas'vre, så har du förlängt broadsidens livslängd med några rundor. Smart drag att använda advanced stabilisation system, det är riktigt bra utrustning.


    För att sammanfatta; Du har mycket att skjuta med, men eftersom att du måste skjuta koncentrerat för att uppnå önskat resultat så behöver du kunna skicka trupper dit det behövs fort. Det armén saknar är mobilitet, som kan åtgärdas med Stealth suits, Crisis battlesuits eller Devilfishes. Ditt koncept är coolt, det säger jag ingenting om, men om du vill ha mycket FWs vill du även att de ska överleva. Om de är så pass långsamma som de är, så kan de inte lätt ta objektiv, vilket leder till att motståndaren kan placera sig, och gräva ner sig på objektivet, och vänta ut, eller anfalla in i närstrid, där du inte har en suck om det är ett stort anfall.

    Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig lite åtminstone. :) Kanske låter lite hårt, men jag känner att jag måste säga vad jag tror om resultatet. Det jag vill se i framtiden är bilder på dina Tau! Lycka till med armén!
  • Det är väldigt bra tips faktiskt, och ja... Gun dronesen kan ju inte skjuta längre än 18", men jag skrev ihop själva listan när jag kom hem från jobbet, kl 6 på morgonen (man var inte pigg). Jag kom på det efter att jag hade stängt datorn på dronesen och hammerheaden, 60" str 7 ap 3 heavy 3 skjuter Ion cannon förresten.

    Syftet med Shas'On var att han skall stå bakom linjen med sin command & control node och ge 10 ld till alla trupper inom 12", Shas'El har "bara" 9, men jag kör visserligen också en Ethereal som ger reroll.

    Tror nog att jag skulle kunna ta bort samtliga drones, 1-2 FW squads, och sätta in suits med lite ditt och datt bland utrustningen, lång range och awesome eldkraft.

    Det låter även coolt med att drones kan förflytta sig och skjuta, även med heavy. sniper team kommer att bli totally awesome. och lite marker drones hos FW teamsen skulle inte sitta fel.

    En påpekelse på en av dina förslag kan dessuom vara lite sådär vad som gällde Shas'On är Airbusting Fragmentation Projector. Jag tror att Cyclic Ion Launcher är bättre, för Shas'On träffar motståndet på 2+, vilket teoretiskt sätt ger träff på ca 4 skott. Jag har tidigare kört AFP på Shas'On, det var inget vidare, därför tror jag att den passar bättre på en shas'vre.

    Jag kom även och tänka på "Run"-regeln att det inte är det bästa för tau, men fördelen är att de kan inte skjuta eller charga, om de inte har fleet såklart. detta gör ju så att mina FW har fortfarande fullt antal skott. Kommer de inom 18" så kan det svida rejält för motståndet, om jag bestämmer mig för att springa fram 6".

    En riktigt jobbig sak kommer ju garanterat vara hellhounden, den har mer än 11 i front, vilket gör den helt immun mot Pulse Rifleskott, och skjuter med no cover skott som penetrerar FWs 4+ utan problem.

    Jag tänkte först ha Pathfinders istället för sniperdrönarna, men jag jämförde poängen på dem och temat på armén och kom fram till att sniperdrönarna kan nog vara mer värda, nu är det ingen tvekan om att drönarna är värdefulla, när man kan gå och skjuta med dem. Jag får in 3 st Sniper Drone Team på 1 full pathfindersquad med devilfish.

    det allra jobbigaste är nog att köpa samtliga trupper för listan och att ha orken att måla hela skiten, man vill ju inte att man skall ha lika halvdana trupper som mina tyranider på förra fanatic... kollade på online store på kostnaden jämfört med mitt nuvarande... ca 2060 kr exkl frakt skulle det ungefär gå på...

    Men jag kommer att göra en titt över armén, så lär den kanske snart vara spelbar för höstens fanatic som småningom, synd bara att de inte har en WH affär i Helsingborg längre...
  • Några missar gällande markerlightdrones och framförallt sniper drones: Sniper drones är inte jet-pack och därför måste de fortfarande stå stilla när de skjuter. Övriga drones är av samma typ som deras ägare, dvs hos firewarriors måste dom stå stilla med hos stealth suits kan de röra sig och skjuta. Drones får däremot inte sina ägares specialregler, så markerdrones hos broadsides med ASS kan fortfarande inte gå och skjuta.

    Vill man ha många markerlights som överlever mycket är ju en tre man enhet stealth suits där ledaren har markerlights + 3 markerdrones ett bra alternativ. En sån enhet lägger sig på strax under 200p och man kan buffa upp den med ytterligare 3 markerdrones.

  • Jo Cyclonic ion blaster är helt klart ett bra vapen, med sina 5 skott som träffar på 2+ nackdelen är dock att den är såpass svag som den är. men men

    håller med om att det verkar vara en underbar lista dock. grymt mycke troops.

    Karzack: behåll honom som shas'o för inte nog med att du får mer bs, så har du 1 mer wound och en massa annat smått å gott som du såväl som jag vet ^^
  • Stillastående och (ganska) stor armé, utan någon form av templat.

    Efter att ha spelat 5:th en(1) hel gång, så tror jag att du kommer att bli fullständigt uppäten. Kör med proxade gubbar ett varv eller två innan du bestämmer dig. Att lägga en massa pengar, tid och engagemang på en armé för att sedan se den sjunka som en blyzeppelinare är bara litegranna roligt...

Sign In or Register to comment.