Space Ork lista 2000pts Goff footsloggers

edited 13 juni 2008 10:33 in Warhammer 40k
Har tack vare de nya washerna fått för mig att göa en space ork arme i Goff stuk och har nu räknat ut en lista:

HQ= 225
Warboss+power claw+attack squig)+'eavy armour+cybork body+bosspole= 120

Bigmek)+KFF)+Burna)= 105

Elites= 345
Nobz*10)+stikbombz*10)+Power klaw*2+big choppa*4+'eavy armour*10+painboy+waagh banner= 345

Troops= 1123

Shoota boys*30+big shoota*3+stikkbombs*10+nob+bosspole+power klaw=255

Slugga boys*20+stikkbombs*20+nob+bosspole+power klaw+rokkit launcha*2=205

Slugga boys*20+stikkbombs*20+nob+bosspole+power klaw+rokkit launcha*2=205

slugga boys*12+stikkbombs*12+nob+bosspole+power klaw+rokkit launcha*1=134
trukk= 35

slugga boys*12+stikkbombs*12+nob+bosspole+power klaw+rokkit launcha*1=134
trukk= 35

Deff dread+DCC*2+armour plates+grot riggers= 120

Fast attack= 155

Storm boyz*10+nob+power klaw= 155

Heavy support= 120

Deff dread+DCC*2+armour plates+grot riggers= 120

Den är lite lätt på Antitank men jag hade planerat att använda mina storm boyz i det syftet och i 5th editionen så ska det nog inte vara några problem då man slåt på tanks rear armour i närstrid.

100% närstrid dreddarna är mer en kul grej och jag hoppas att dom får komma in i närstrid nån gång.

Trukk boyzen är för att sno objektiv och/eller låsa upp skytte enheter.

Kommentarer

  • Kan nog faktiskt med viss säkerhet säga att detta var en utav de tråkigaste listorna jag någonsin sett på ett forum. Förstår inte riktigt charmen i att hela taktiken går ut på att gå framåt och sedan hoppas på att inte bli ihjälskjuten utav motståndaren. Sedan att enda vapnen dina orker tycks producera är rokkits och powerklaws är väll en annan sak men det hjälper ju inte riktigt armén åt det roligare hållet.

    Men, vill du nu utav någon outgrundlig anledning spela denna lista så finns det ett problem; waaghen. Du måste sätta en klockrent samtidigt med alla enheter för att kunna vinna. Det alla motståndare med lite vett kommer göra är att attackera dina flanker med short-range knatter och skjuta bort allt inom killzone så att du måste waagha för att kunna komma in i närstrid. Har då din motståndare sett till att denna waagh inte kommer leda till att din huvudstyrka kommer in i närstrid så kommer du inte waagha eftersom det bara leder till döda supportenheter. Du måste se till att waaghen tar dig någonstans, t.ex. med Thraka eller Wyrdboys, om du vill kunna vinna. Fortfarande en utav spelets tråkigaste arméer, men då går det i alla fall att vinna med den.

  • *prr-prrr-weeeeeeeeeeeaaaaow* (motorsågsljud)

    ojoj.....jag som alltid tyckt att Orc-horde-arméer har varit en jättetuff idé
  • edited 13 juni 2008 15:06

    huh vad pratar du om? Den äger ju! Hörs att du inte är en riktig Ork. ;) Det är alltid konceptet och bilden av armén som är viktigast. Vad är orkigast - Det här är orkigast.

  • Alla som mött sin beskärda del orcer vet att det är Nob´en som är farlig när dom små(inte riktigt) gröna jävlarna kom fram, men också att det är tack vare stora feta enheter med Operation Green Shield som gör att dom kom fram. Vad jag försök säga, rätt trött och lite sjuk, är att jag skulle inte vilja möta skiten!! Cool lista tyck jag=)

    HATA ORCER DOCK!!
  • edited 13 juni 2008 20:35

    Kan nog faktiskt med viss säkerhet säga att detta var en utav de tråkigaste listorna jag någonsin sett på ett forum. Förstår inte riktigt charmen i att hela taktiken går ut på att gå framåt och sedan hoppas på att inte bli ihjälskjuten utav motståndaren. Sedan att enda vapnen dina orker tycks producera är rokkits och powerklaws är väll en annan sak men det hjälper ju inte riktigt armén åt det roligare hållet.

    Nu får du fan ge dig, 6 rokkit launchas, fyra big shootas det är ju en sån sjukt mängd heavy weapons i förhålande till 73 sluggas och 26 shootas villket gör att jag har tio basic vapen per heavy weapon medans typ dwathwingr och andra "Roliga" armér får ta två special vapen per tio man.

    Men, vill du nu utav någon outgrundlig anledning spela denna lista så finns det ett problem; waaghen. Du måste sätta en klockrent samtidigt med alla enheter för att kunna vinna. Det alla motståndare med lite vett kommer göra är att attackera dina flanker med short-range knatter och skjuta bort allt inom killzone så att du måste waagha för att kunna komma in i närstrid. Har då din motståndare sett till att denna waagh inte kommer leda till att din huvudstyrka kommer in i närstrid så kommer du inte waagha eftersom det bara leder till döda supportenheter. Du måste se till att waaghen tar dig någonstans, t.ex. med Thraka eller Wyrdboys, om du vill kunna vinna. Fortfarande en utav spelets tråkigaste arméer, men då går det i alla fall att vinna med den.

    Ja jag vill spela en hord ork armé sen så jag brukar undvika att spela "internet teori hammer" men jag kan säga att det är intressant att du förutsätter att tex. Stormboyzen/trukk boyz inte kommer att låsa upp figentliga enheter eller att jag måste deploya i mitten av bordet så att jag får känsliga flanker.

    "en utav spelets tråkigaste arméer" alla kan inte spela med 3+/2+ save villket är helt jävla extremt tråkigt och då du verkar anse dig själv ha sten koll på vad som är roligt så vill jag gärna se dig lägga några förslag på vad du tycker är en rolig ork armé och för den delen vad du anser är en rolig 40k armé i allmänhet.

  • Och du tror inte att folk kommer ha någon chans att ta ut dina s.k. låsa-upp-enheter, alla kommer lägga exakt allt krut på att ta ut dessa då de är de enda som är det minsta utav hot i din armé. Och du kommer alltid att ha flanker (om du nu inte fyller bordet vilket du inte gör), eller positioner som kan fungera som flanker i mitt exempel; rapid-fire tekniken fungerar i stort sett lika bra framifrån som från en faktisk flank, bara man dödar allt inom 12" så är saken biff.

    Det finns roliga orkarméer, jag har sett dem, och rent generellt kan man väll säga att de (och andra roliga 40k-arméer) innehåller varierad mängd utav allting: lite skytte, lite närstrid, lite hårda trupper, lite mjuka trupper, lite tanks och framförallt lite trixande och mekande i armén för att få ett mer varierat spel. Jag kan posta en mer exakt lista om du vill men jag tror du förstår vad jag menar. Det är trotts allt taktik som skall bygga upp 40k och jag ser inte riktigt hur man blir taktiskt engagerad i en armé vars huvudtaktik är att gå framåt och hoppas på att överleva för att sedan slå en massa tärningar och se vem som vinner, för inte ens när du är inne i närstrid är det säkert att du vinner. Men för all del, om du tycker att det är kul att spela en sådan armé så är det ju åtminstone en på spelplanen som kommer tycka att det är en rolig batajl, för jag kan nästan garantera att det inte kommer vara kul för motståndaren.

  • Jag ska hålla mig utanför diskussionen om vad som är bäst eller roligast, men faktum är att det är ett spel och man spelar spel för att ha roligt. om Koopa tycker det är kul med en foot-slugging-ork-horde så ska han såklart spela en sådan!
  • edited 13 juni 2008 22:51

    Så klart att dom kan ha en chans att ta ut dom men du förutsätter att bordet är helt tomt med ingen som helts mänsklig intergation och att jag ställer dom rakt framför fienden.

    Så 20 slugga boyz som chargar med 4 attacker varde är inte ett hot? det är bara 74 S4 attacker och 4 powerklaw attacker.

    Det är för den delen inte så lätt att döda allt inom 12" som du verkar tro och då jag vet för ett faktum att det går ganska bra för hord ork armer i META spelet så kan det inte vara en så självklar vinst som du lägger upp det. Men jag antar att det är bara att göra så så och så villket alltid leder till en säker vinst eller som du verkar hävda gentemot mig en säker förlust då det enda sättet man kan spela den här armen är att gå sakta emot fienden i det öppna och hoppas på att få slå tärningar.

    Sen så vill jag fortfarande veta hur du kan anse att 6 rokkits är många och hur många och jag anser själv att jag har lite av varje med en vikt lagt på närstrid då jag anser att det ska vara skoj att ha en sån arme till skillnad från mina vanliga Tau eller Imperial guard.

    Posta gärna en eller flera lister helst det du spelar med själv i vanliga fall men för då inte det iden här tråden så kan vi se om den håller uppe den standard på "rolig" lista du verkar kräva att andra ska hålla sen så kanske du ska tänka över att armen gör inte en rolig match utan spelarna.

  • edited 13 juni 2008 23:27

    Och fienden har inte själv mobila skytteenheter eller möjligheten att hålla sig mer än 21" från en trukk? Generalfel skulle jag säga om man låter sig sig bli chargead utav en sådan enhet.

    74 S4 attacker är det om fienden inte skjutit bort en enda ur enheten och om faktiskt alla orker får slå i närstrid (marines slår ju t.ex. före dem), men visst ont gör det, jämförbart med t.ex. en chargeande assaultmarine-enhet med furious charge.

    Det är hur lätt som helt att döda allt inom 12"; det är bara att ställa sig så att man med stor statistisk sannolikhet kommer att lyckas, typ 10 SM når bara 4-5 orker. En bit av en kaka.

    Jag sade inte att det var mycket med 6 rokkits, bara att det var det dominerande vapnet i armén, 4 utav 5 enheter som kan ha en rokkit har också det. Samma sak med powerklaws, 7 utav 7 enheter. Som jag ser det så har du 3, kanske 4, olika enhetstyper; gående närstrid, snabb närstrid, dreads och lite skytte (trotts att skyttet också är närstridskittat), lite för lite för min smak men tycker du att det räcker så kör på det. Jag tycker inte att jag har höga standarder när det gäller andras listbyggande men jag reagerade lite extra då du till och med skrev Ork Footsloggers i rubriken till listan, något som de flesta (åtminstone neråt i landet) tycker är nära på det tråkigaste som finns.

    Om du nu absolut vill veta så är detta senaste armén jag byggde (1750):

    Grand Master w. 4 Terminator Retinue w. Psycannon

    Inquisitor w. 2 Warriors (w. Plasmaguns) & 2 Mystics

    2 Death Cult Assassins

    Vindicare Assassin

    8 Grey Knights

    8 Stormtroopers w. 2 Meltaguns in Chimera

    8 Stormtroopers w. 2 Plasmaguns

    Dreadnought w. Assaultcannon

    Deradnought w. Lascannon

    Land Raider

    Liter mer skytte- än närstridsorienterad, men fortfarande med närstridselement, en del hårt, en del mjukt och lite olika tanks. Kan både spelas offensivt och deffensivt beroende på motstånd och kan således spela lite olika spel beroende motståndarens nishning. Få matcher kommer att vara den andra lik och det kommer alltid att vara en utmaning att spela armén i och med att den hela tiden måste söka nya vägar att vinna eftersom den inte är tillräckligt bra för att kunna baseras på en standardteknik. Jag blev riktigt nöjd med armén efter att ha speltestat den en hel del, kräver en hel del från mig som spelare men med rätt taktik och lite trick så har jag lyckats vinna mot arméer många steg hårdare än denna.

    Jag tänker inte säga åt dig vad du skall spela; jag säger bara vad jag själv tycker om armén och vad jag vet att andra tycker om dem. Men tycker du att den är kul och utmanande att spela med så kör på, det är det enda som egentligen räknas.

  • Jag får lägga min penna till listan så kanske Nobs på bikes med painboy kan vara intressant ;) Men en notis på "tråkiga" "roliga" listor så ligger det nog mer hos personen och hur han/hon/det är som spelare. Jag personligen har spelat emot benhårda listor, skumma listor, konstiga, temade etc etc och har motståndaren varit glad & trevlig så har det oftast blivit en bra/rolig match.

    Kör du på dina boys den bästa listan är ju inte alltid den roligaste eller ;)

  • edited 14 juni 2008 00:30

    Och fienden har inte själv mobila skytteenheter eller möjligheten att hålla sig mer än 21" från en trukk? Generalfel skulle jag säga om man låter sig sig bli chargead utav en sådan enhet.

    74 S4 attacker är det om fienden inte skjutit bort en enda ur enheten och om faktiskt alla orker får slå i närstrid (marines slår ju t.ex. före dem), men visst ont gör det, jämförbart med t.ex. en chargeande assaultmarine-enhet med furious charge.

    Det är hur lätt som helt att döda allt inom 12"; det är bara att ställa sig så att man med stor statistisk sannolikhet kommer att lyckas, typ 10 SM når bara 4-5 orker. En bit av en kaka.

    Som att prata med en dörr: Lägg ner teorihammaren det funkar inte att säga " det är bara att göra si och så" då du inte tar några som helst andra faktioner som terräng, scenario Såelarna och för den delen resten av armeen utan ser på allt som om det vore i ett vakum.

    Jag sade inte att det var mycket med 6 rokkits, bara att det var det dominerande vapnet i armén, 4 utav 5 enheter som kan ha en rokkit har också det. Samma sak med powerklaws, 7 utav 7 enheter. Som jag ser det så har du 3, kanske 4, olika enhetstyper; gående närstrid, snabb närstrid, dreads och lite skytte (trotts att skyttet också är närstridskittat), lite för lite för min smak men tycker du att det räcker så kör på det. Jag tycker inte att jag har höga standarder när det gäller andras listbyggande men jag reagerade lite extra då du till och med skrev Ork Footsloggers i rubriken till listan, något som de flesta (åtminstone neråt i landet) tycker är nära på det tråkigaste som finns.

    Först och främst så är det tio enheter i armen som kan ha rokkits och det är 17 moldeler som kan ta power claws så har 8 det. Jag verkar ha missat det är medellandet om att ge närstrids kataktärer närstridsvapen var någonting dåligt och fel sen att powerclawsen är mitt främsta försvar emot fordon verkar ha gått dig över huvudet.

    Så i den här armeen har jag en hård närstrids enhet (Nobz) två medium (slugga boyz) en lätt (shoota boyz) tre snabb (Storm boyz trukk boyz) och två sega närstrids enheter (dreads) och det är inte variation i en närstrids armee?

    Sen så kanske ni nedåt landet ska lära er att det är inte armen som gör matchen rolig utan spelarna, se bara på Animals 90 mariner med bolters arme som jag tror ingen har haft tråkigt att spela emot när han har använt dom.

    Om du nu absolut vill veta så är detta senaste armén jag byggde (1750):

    Grand Master w. 4 Terminator Retinue w. Psycannon

    Inquisitor w. 2 Warriors (w. Plasmaguns) & 2 Mystics

    2 Death Cult Assassins

    Vindicare Assassin

    8 Grey Knights

    8 Stormtroopers w. 2 Meltaguns in Chimera

    8 Stormtroopers w. 2 Plasmaguns

    Dreadnought w. Assaultcannon

    Deradnought w. Lascannon

    Land Raider

    Av tre enheter som kan ha plasmaguns så har två det annars är det melta guns så du spammar ap 1 och 2. Av tre enheter som kan ha lascannons så har två det. 6 powerweapons och två rending gentemot mina 9 men då är min armee en mer ren närstrids armee och är inte baserad på att ta ut fordon i närstrid.

    Alla kan inte och vill inte göra 3+ och 2+ save baserade elit armer då vissa föredrar troop tunga både den här ork armeen och mina tau eller för den delen min Imperial guard har på två tusen poäng över tusen poäng i troops jämfört med dina 400 - 500.

    Liter mer skytte- än närstridsorienterad, men fortfarande med närstridselement, en del hårt, en del mjukt och lite olika tanks. Kan både spelas offensivt och deffensivt beroende på motstånd och kan således spela lite olika spel beroende motståndarens nishning. Få matcher kommer att vara den andra lik och det kommer alltid att vara en utmaning att spela armén i och med att den hela tiden måste söka nya vägar att vinna eftersom den inte är tillräckligt bra för att kunna baseras på en standardteknik. Jag blev riktigt nöjd med armén efter att ha speltestat den en hel del, kräver en hel del från mig som spelare men med rätt taktik och lite trick så har jag lyckats vinna mot arméer många steg hårdare än denna.

    Det jag ser i den där armeen är en standard mini-maxad elit arme som spelas av något med sjukt höga åsikter om sig själv.

  • Färdig-flamat.

    Alla ytterligare inlägg som inte är (konstruktiv) kritik av KingKoopas lista kommer att raderas.

    mvh
    Jonke - stridshammaren crew

  • Jag tror på åtminstone en stor mob med grots för att screena dina viktigare enheter på de bord där terrängen inte är till din fördel. Inte minst för att grots är coolast.

  • Jag håller med hundägaren, grotz for the win! Sjukt effektiva, och de blir ju inte sämre med 5:e nu när man kan screena shooting också, 4+ coversave för att skjuta på boysen bakom, inte illa. Om det nu blir så i slutändan är ju en annan sak, men rykterna säger ju det iaf. Varför en dread som troops när det finns gott om plats i HS sektionen? Släng över den dit och lägg till grotz som sista troopchoicet I say!
  • Jag håller med hundägaren, grotz for the win! Sjukt effektiva, och de blir ju inte sämre med 5:e nu när man kan screena shooting också, 4+ coversave för att skjuta på boysen bakom, inte illa. Om det nu blir så i slutändan är ju en annan sak, men rykterna säger ju det iaf. Varför en dread som troops när det finns gott om plats i HS sektionen? Släng över den dit och lägg till grotz som sista troopchoicet I say!

    Kan bekräfta att dom rykterna stämmer först, problemet är att fienden får ett 4+ cover också om nu shoota boysen skjuter igenom grotsen.

    Ska skriva om listan och försöka få in några Killer Kans då dom och dredsen får ett mysigt 4+ cover save om dom är inom KFF.

  • edited 15 juni 2008 10:36

    Grotsen kan ju flytta undan när det är dags för orkerna att skjuta på något viktigt.

    Mot 3+ save eller bättre kommer det inte spela någon roll heller, i och med att motståndaren får vanliga saves i alla fall (bortsett från rockits).

  • Det är en bra lista och om ryckterna om 5ed stämmer så kommer den bara bli bättre.
    Dock kommer den vara mycket lik min armelista. =/ skillnaden ligger i grotz, 2deff dreads och Ghazgkhull. hum...
    Men den kommer rocka på planen! :D
  • edited 15 juni 2008 21:23
    Dags att börja smörja upp sina heavy bolters och sätta ett gäng servitors på att banda ammunition.....för det verkar som att det kommer att behövas!
  • edited 16 juni 2008 08:18

    Har efter att ha test spelat lite 5th ed så har jag gjort lite ändringar:

    Hq: 205

    Warboss+Power Klaw+attack squiq+cybork body+eavy armour+Bosspole = 120

    Big mek+Kustom force field+eavy armour = 90

    Elites: 370

    Nobz10+stikkbombz10+power Klaw2+ big choppa4+waagh banner+painboy+ eavy armour*9 = 370

    Troops: 1073

    Shoota boyz30+big shoota3+Nob+power klaw+bosspole= 235

    Slugga boyz*30+Stikkbombz+Rokkit+Nob+Power Klaw+Bosspole = 260

    Slugga boyz*30+Stikkbombz+Rokkit+Nob+Power Klaw+Bosspole = 260

    Slugga boyz*12+Stikkbombz+Nob+Power Klawe = 119 Trukk+Red paintjob= 40

    Slugga boyz*12+Stikkbombz+Nob+Power Klaw+ = 119 Trukk+Red paintjob= 40

    Elite: 131

    Stormboyz*8+nob+poweklaw = 131

    Havy support: 220

    Killer Kan+ Grotzooka= 45

    Killer Kan+ Rokkit launcha= 50

    Deff dread+DCC*2+Grot riggers+armour plates= 120

    Ökade på antalet slugga boyz då närstriderna snabbt sliter ner dom enheterna till under 10 villket leder till at om brekar och blir översprugna. Tog bort rokkits ifrån Trukk boyzen av samma anlednig. La till två killer kans istället för en deff dread som ska gå runt och krama big meken då kff gör dom obscured villket resulterar i ett 4+ cover save.

    Är lite osäker på om jag är sugen på Deff dreads och killer kans ska testa att måla upp en och se hur det blir. Jag är lite sugen på att droppa en och lite shoota boys för att köpa en trukk till Nobzen och lite annat smått och gott men man kan måste ha nån form av pansar understöd. :\

    Edit: glömde bosspole på warbossen.

  • Borde kankse ha en bosspole på Warbossen.
  • Funderade bara lite är inte en sån däringa orc wierdo ganska bra när man har snor mycket boys

  • Den kan va bra, men med nya run regeln så hjälper den föga. Den kan lotta fram några schyssta skott men man ska tura en hel del för att få den när de behövs.
  • Tycker det verkar som en ganska rolig lista, bara boys! =) det är tokigt, typ =) Heavybolterdöden dock? =)

Sign In or Register to comment.