Arrangörshjälp till 40k-turnering i Härnösand

edited 11 juni 2008 21:31 in Turneringar / konvent
Tjena!

Vi är ett gäng i Härnösand som funderar på att försöka arrangera en större warhammerturnering
(i Härnösand) i slutet av augusti.

Vi skulle dock behöva hjälp med att sätta ihop regler och restriktioner m.m. till 40k-turneringen.

Så om det är någon som känner för att hjälpa till lite vore det alldeles förträffligt.
Ni får ju faktiskt chansen att skapa en regelmall precis som ni vill ha den;)

Så om det är någon som är intresserad är det bara att kontakta mig genom att viska till mig på den här tråden!

Kommentarer

  • Du bör nog invänta nästa edition innan du börjar fiska efter mallar. Ska ni hålla en turnering i båda spelen eller bara i 40K (framgår inte riktigt).

    Annars tycker jag ni ska skapa era egna regler så har ni lättare att hantera frågor och annat som kan uppstå även om ni inte har hållit i en turnering själv. Om ni varit ute på andra turneringar så kan ni ju alltid utgå ifrån det ni har tyckt varit bra där.

  • Bra initiativ! Behövs fler turneringar i Norrland.
  • tss, "Norrland"...

  • Ska ni hålla en turnering i båda spelen eller bara i 40K (framgår inte riktigt).

    Vi kommer köra både 40k och Fantasy!

    Du bör nog invänta nästa edition innan du börjar fiska efter mallar....

    ...Annars tycker jag ni ska skapa era egna regler så har ni lättare att hantera frågor och annat som kan uppstå även om ni inte har hållit i en turnering själv.

    I Fantasydelen kommer vi göra egna regler, men i 40k känner vi att vi behöver stöd av någon som har mer erfarenhet och koll på 40k. Vi kan ju inte sätta upp reglerna än, men vi skulle ändå vara jättglada om vi vet att vi har någon som kan hjälpa till när nästa edition har kommit.

    Så det är bara att kontakta mig om någon vill hjälpa till!

  • Jag tror inte det är särskilt lämpligt att ha restriktioner precis efter ett nytt regelsystem har kommit ut. Det som verkar "för bra" på pappret eller efter några testspel behöver inte vara det i slutändan. Om man ska ha komp eller restriktioner bör man nog låta spelet utvecklas en stund i den nya editionen först. Först när man märker att eventuella brister utnyttjas hejdlöst börjar det bli dags att göra något åt det.

  • Jag tror inte det är särskilt lämpligt att ha restriktioner precis efter ett nytt regelsystem har kommit ut....

    Näe, det har du nog faktiskt alldeles rätt i, men det som däremot kan bli lite lurigt är ju att greja bra scenarion och andra regler som till exempel reglerar vilka arméer och tillägg som ska få spelas med!

  • edited 12 juni 2008 17:47

    Jag tycker att initiativet att köra en turnering är super, men jag skulle nog nästan rekommendera att vänta till någon gång i november med att köra den. Anledningen är, som redan sagt, att en ny upplaga gör det svårt för alla att få ihop restriktioner, samt att om ni väntar till lite senare på året så kommer ni att dels kunna se hur andra turneringar gör, och sedan också hinna göra mer reklam och på så sätt få bättre uppslutning.

    Som marknadsföring så kan ni ju passa på att visa upp er på Fantasia Fanatic här under hösten (flygblad / posters) samt att se till att skriva ihop en lockande text och posta den på alla större (och mindre) forum ni kan komma på. Spontant tänker jag på Stridshammaren, Ylva, RTO, Swfbr samt kanske mindre ställen som Helgon eller Planket.

    I november körs en stor fantasyturnering i Uppsala, men så vitt jag vet går det ingen större 40k turnering vid den tiden, så det kanske är ytterligare ett skäl att skjuta lite på den.

    Stort lycka till! Jag kanske rentav kommer ned och spelar (fantasy) :)

  • I och med att det kommer vara en nytt regelsystem kan det vara en god idé att använda scenarion från grundreglerna utan större utsvävningar.

  • Jag tycker att initiativet att köra en turnering är super, men jag skulle nog nästan rekommendera att vänta till någon gång i november med att köra den...

    Nja, jag undrar om det faktiskt inte är bättre att köra i augusti, det har ändå varit ett bra tag då utan någon turnering nu och i 40k kan man nog spela med väldigt lite restriktions utan problem, då när editionen är ny.

    Vad gäller marknadsföring kommer vi sätta igång att marknadsföra oss rejält väldigt snart och kanske till och med börja ta upp anmälningar nästa vecka, så tidsmässigt tror jag att det kan gå ihop.

    ...Stort lycka till! Jag kanske rentav kommer ned och spelar (fantasy) :)

    Tack så mycket:) tycker absolut du skall komma ner och spela, du är väldigt välkommen;)

  • Skulle kunna vara intressant att komma och spela, beroende på när ni har den och hur man jobbar då.

    Tror också att det går att köra ganska mycket rakt av från boken. Enda knepiga blir ju när man ska räkna ut poäng då de enda tre resultaten som finns är vinst, oavgjort och förlust. Visst, det är ju enkelt från det perspektivet, man kan ju göra som i många sporter. 3 poäng för vinst, 1 poäng för oavgjort och 0 för förlust. Eller vara generös och ha 2 poäng vinst, 1 poäng oavgjort och 0 poäng förlust. Det huvudsakliga problemet ligger i brist på nyanser, så ett enkelt system för att kanske lägga in Victory points sekundärt skulle kunna vara bra. Eller helt enkelt köra enbart på victory points.

    Har ett par kompisar som fick chansen att testspela 5th ed, och dom märkte att annihilation var... väldigt konstigt, där alla enheter är 1 kill point. Dom tyckte att det är ett verkligt dåligt system då det verkligen straffar vissa arméer (eller listor) mer än andra på ett orimligt sätt. Där skulle jag hellre se victory points systemet, känns bara inte rätt att 4 gun drones för ca 50p ska ge lika mycket poäng som en übertoolad mega nob enhet på 10 nobz som kostar nästan tio gånger mer.

    I övrigt hade de positiva erfarenheter och tankar om 5th ed.

  • Hur många poäng i 40k / Fantasy tänker ni er?

  • Vi tänker oss 2250pts i Fantasy och 2000pts i 40k. preliminärt ser det ut som 5 swissade matcher, men beroende på lokalkostnad osv kan vi kanske tvingas sänka till 4 mathcer, men troligen blir det 5 :)

  • Glöm inte att kolla om kommunen kan sponsra med lokaler, kanske låna ut en skola eller så (eftersom det ändå är lov). I Solna gjorde man det nyligt under Warhammer SM, vilket såklart underlättar för arrangörerna.

    Kommer ni att använda en liknande restriktionsmall som Fantasia eller ETC till fantasy?

  • Jag tror personligen det är bättre att spela fem matcher på 1500p än fyra på 2000p, om lokalhyran är ett problem.

  • Jag skulle också säga att du bör försöka få in fem matcher, man vill ha så pass många matcher när man reser till en turnering

  • Kommer ni att använda en liknande restriktionsmall som Fantasia eller ETC till fantasy?

    Kan inte skvallra för mycket eftersom restriktionerna inte är spikade än, men jag kan säga att dom kommer vara rätt lika Fantasias restriktioner.

    Jag tror personligen det är bättre att spela fem matcher på 1500p än fyra på 2000p, om lokalhyran är ett problem

    aa, det är ungefär dom tankarna vi har också.

  • Låter kul iaf! :)
  • Fundera till om det är så klokt att köra 2000p i 40k när reglerna är helt nya. Det kan bli tidsbrist.
  • Fast helt nya är väl inte reglerna 6-7 veckor efter releasen, då har väl förhoppningsvis de flesta läst på hyfsat iaf.

  • Ok, 5:e Ed. ute! Undrar om det finns nån som är sugen på att hjälpa oss lite med 40k-regler till Slaget om Härnösand nu?
    Skulle vara tacksam om nån har lust!
  • edited 19 juli 2008 22:20

    Ett löst förslag till hur man kan lägga upp uppdragen så att man inte behöver victory points och inte behöver gå ifrån grundreglerna särskilt mycket:

    Låt varje objektiv i seize the ground och capture and control och vara värt ett visst antal turneringspoäng (säg 20p delat med antal objektiv) om man håller det ensam. Dela ut 2p till båda spelarna om det är contestat, eller 0p om ingen har det. Om det bara är två eller tre objektiv kan man ge 5p för contestat.

    Annihilation är lite krångligare. Här kan jag tänka mig två alternativ:

    1. Varje kill point är värd 20p delat med arméns antal kill points, avrundat uppåt. Man kan maximalt få 20p. Exempel:
      • 10 kill points totalt ger 20/10=2p styck
      • 7 kill points ger 20/7=3p styck, men max 20 även om alla 7 dödas
      • 14 kill points ger 20/14=2p styck.
    2. Gör en traditionell tabell.
      • lika många kill points : 10-10
      • 1 poängs skillnad: 12-8
      • 2 poängs skillnad: 14-6
      • 3 poängs skillnad: 16-4
      • 4 poängs skillnad: 18-2
      • 5 poängs skillnad eller mer: 20-0

    Alternativ ett uppmuntrar till mycket blodiga strider, då båda spelarna teoretiskt kan få 20p för matchen. Det är dock i linje med de övriga uppdragen, som inte heller tar hänsyn till hur mycket förluster spelarna tagit, så länge de har troopval kvar att hålla objektiv med. Å andra sidan kan det uppmuntra till "uppgjorda" matcher, där spelarna kommer överrens om att försöka döda så mycket som möjligt från båda sidor för att båda ska få maxpoäng. Det finns säkert tweaks man kan göra för att undvika detta, men spontant känns alternativ två lättare att genomföra.

    Sammantaget får man ett system där varje match är värd mellan 0 och 20 turneringspoäng med hyfsad spridning och väldigt stort fokus på objektiven, precis som grundreglernas uppdrag.

Sign In or Register to comment.