2K Word Bearers

edited 7 juni 2008 15:43 in Warhammer 40k
Yo bitches! Här är en 2000pts. lista med Word Bearers, har ingen direkt erfarenhet från förrädarsidan av Marines, så all input uppskattas.

Daemon Prince.
w. Wings & Warp Time.

Chaos Sorcerer.
w. Wind of Chaos.

Summoned Greater Daemon.

2x5 Chosen Chaos Space Marines w. Champion.
w. Icon of Chaos Glory & Meltaguns(2).

Chaos Dreadnought w. Ad. CCW & Heavy Flamer.
w. Extra Armour.

10 Chaos Space Marines w. Champion.
w. Icon of Chaos Glory & Plasmaguns(2).
+ Rhino w. Combi-Weapon & Daemonic Possession.

9 Chaos Space Marines w. Champion.
w. Icon of Chaos Glory & Flamer.
+ Rhino w. Combi-Weapon & Daemonic Possession.

4x8 Summoned Lesser Daemons.

2st. Chaos Defilers.

Tanken är att armén ska vara dämontung, det jag själv har funderingar kring är om man ska ha en Dreadnought(som även i den bästa av världar ryker innan runda två). Samt om man borde öka antalet dämoner till 10st. i varje istället för 8st. alternativt skaffa två mindre squads istället för Dread'en, då dämoner är troops, och i 5:e Ed. kommer vara scoring också. Tanken med Chosen är ju deras infiltrate, och med iconer & champions kan både pappa dämon & de mindre dyka upp kring dem, infiltrate i 5:e kommer ju vara annorlunda men ändå. Sedan funderar jag på att plocka bort Sorcerern för en Chaos Lord(Dark Apostle) med Dämonweapon, rent fluffmässigt känns det bättre iaf. Några funderingar kring listan så där på rak arm?

Kommentarer

  • Jag tror att sorcerern skulle vara bättre på egen hand, med wings (och en personal icon?), än i en rhino med några kompisar.

    Chosen squadsen känns väldigt små.. lite väl enkla poäng (fast det beror väl på hur det kommer att funka i 5th antar jag).

    Grejen med daemonic possession och combi-weapons på bilar förstår jag dock inte. Det känns dyrt för vad man får. Enda anledningen till att ha possession istället för extra armour är ju om man har en jäkla eldkraft på kärran som man till varje pris vill kunna nyttja sig av runda efter runda. Rhinos har inte den eldkraften och ett extra one shot-vapen med BS3 är inte så mycket att skryta med.

    Dreaden är jag också lite skeptisk till (men har själv en likadan WIP på målarbordet..) och spontant känns det som att listan saknar anti-tank kapacitet. Visst, det finns melta guns, men de är ju egentligen bara riktigt effektiva på 6" avstånd.

  • Jag är också väldigt skeptisk till daemonic possession på rhinos. Själv använder jag det på en land raider men den har i alla fall mycket eldkraft och varje vapen är twin-linked. I övrigt håller jag med satansäckel om det mesta men jag skulle vilja lägga till att jag du borde byta ut en defiler mot något annat. Anledningen är att jag anser att den är för bräcklig för att ha två av, dessutom är de förbaskat stora och tämligen omöjliga att gömma bakom terräng. Av erfarenhet brukar de gå under de första två rundorna. Alternativt att du kan slänga in en predator istället med lascannons eller fler fotsoldater.

    En idé skulle kunna vara att försöka klämma in några raptors som din trollkarl kan flyga tillsammans med.

    Dreads är roliga men oberäknerliga. Ibland är de bra men ibland gör de bara skada på en själv. Men det finns inga modeller jag tycker är tuffare än dreads.
  • Grejen med possessions är väl att få in ännu fler demongrejer antar jag? Men jag funderade lite grann på hur en fluffig, WB-armé ser ut egentligen. (De kan ju vara precis hur som helst förstås, de är ju "codex" precis som Black Legion, men om man ska spela på arketyperna..)

    Fluffiga grejer:

    Demoner
    Dark Apostle (en Lord eller en Prins)
    Sorcerer (vem trollar fram demonerna, va? VA? dessutom nämns det nånstans att horden leds av ett slags prästerskap/cirkel, så att använda båda HQ-choicen är nog en bra idé.)
    Infanterister (jag har aldrig läst om en makaniserad WB-styrka)

    Lista, utan tanke på poäng:

    Lord med daemon weapon
    Sorcerer

    8-10 Possessed med icon
    8-10 Chosen med special weapons och icon

    20-30 vanliga CSM med icons och special weapons

    6-10 Havocs med anti-tank vapen. Missile launchers om las cannons är för dyra.

    Defiler

    Vindicator/Predator (gärna med mycket lascannons) + possession

    3-5 enheter med 6-8 demoner
    Greater daemon
  • En annan idé hade ju varit att testa varianten med 20 boys till fots, där snackar vi Horde!
Sign In or Register to comment.