Dresscode fancy fanatic

2

Kommentarer

  • Better safe than sorry

  • Oh my...

    Torde vara effektivt i boxning dock :)

  • Japp, inga slag under bältet!

  • Shit, vilken man :O

  • Få se... Mitten av juli, fem runder figurspel, instängd på ett hotell....

    Jag kommer i shorts och t-shirt! ;)
  • Kroppsmålade khakis, skjorta och slips kanske...?
  • Jag tror att ventilationen på plaza är bättre än den på dragonskolan, så värmen borde inte bli ett problem.

  • Har då köpt mig en kostym, väst och så blir det skor och skjorta nu här till veckan. Där lägger jag ribban :p (ok.. inte eeenbart för Fancy Fanatic då men ändå :P)

  • Jeans och skjorta + kavaj får nog duga för min del, borde väl vara godtagbart? Byxorna till kostymen är inte riktigt i topskick, och trivs mycket bättre i jeans ;).

  • edited 5 juni 2008 23:09
    Bara så alla vet att nästa år så kommer jag att anordna ett eget Fancy Falle's Fanatic(Jag kommer annonce'a den ett par dagar för Dea släpper sin).. Och där, mina herrar, kommer det att vara DRESSCODE
  • Det är rätt falle!
  • Jag gräver upp den här tråden för att meddela de viktiga förberedelser undertecknad utfört inför morgondagen:

    • Nygammal svart uniformsjacka inköpt, för att ersätta den gamla gröna
    • Skojorta struken
    • Skor putsade
    • Axelklaffar fastsatta
    • Slips utvald

    Har också förbättrat målningen lite och packat ner armén. Fast det är smådetaljer.

  • Så hur många är det nu som kommer komma dit i Proper dress?
  • Jag dök upp i jeans och min finskjorta efter att upptäckt att kostymbyxorna krympt medans dom hängt på galgen i min garberob.

  • Det var lite halvbra uppslutning med kläderna, kanske ca hälften kunde räknas som hyfsat fancy klädda?

  • Kanske får göra en space marine lista där samtliga marines har frack istället för powerarmour ;)

  • Turneringen var askul men fan va dåligt det var med kläderna alltså - kändes väldigt o-fancy faktiskt.

    Pilen
  • Det var ju synd, det måste va hårdare regler nästa år!/Gång! (om det blir nån nästa)
  • iaf. nån typ av regler till närsta år kanske? Problemet är ju att vissa inte känner sig bekväma i finkläder men å andra sidan.. lite får man ju tåla tycker jag! Men inga regler som har med ekonomin att göra, alla har ju råd med en skjorta och att duscha, färre med en ny kostym när studentvarienten kanske inte passar. Köpte f.ö. den skjorta jag hade under kostymen på brorsans bröllop på Myrorna för under 50 lappen. ;)
  • Mjao, men vadå - en fancyturnering är väl inte för alla heller? Så då skulle man ändå kunna kräva lite finare kläder, och dom som inte känner sig bekväma/motiverade behöver ju inte deltaga.

    Dvs, ogillar jag vissa regler i en turnering så behöver jag inte vara med eller bara gilla läget, som när display-trays togs bort från fanatic *rip*
  • Nu får ni ju faktiskt ta och skärpa er. "och dom som inte känner sig bekväma/motiverade behöver ju inte deltaga"

    Huvudsaken med turneringar är ju att spela spelet och att ha roligt. Tyvärr har vi inte nog med turneringar för att folk som inte vill ha finkläder på sig bara ska kunna tänka "äh, jag väntar till en annan turnering kommer".

    Dessutom så tror jag att det är olagligt i sverige att exkludera någon får ett evenmang beroende på klädsel, vi äger ju faktiskt inte lokalerna på Plaza.

    Jag tycker ni ska ta ett djupt andetag och titta igen på vad F--N det är ni skriver egentligen. Ni skriver faltiskt att "Om inte du bryr dig om att vara med på vår roliga idé att klä upp dig, så vill vi inte ha dig där". Vad fasen är detta för spelaranda? Ni som känner såhär ska ta mig sjutton ta er i kragen och inse att ni är privilegierade att ha folk som vill spela mot/med er och att vi har så pass många som ens är berädda att betala 800kr för att få spela ett spel!

    Hur j---la kul är det att punga ut 800 riksdaler, och sen se en sån här tråd och få reda på att folk inte ville ha en där för att man hade "fel" klädsel på sig?

    Jag blir så otroligt arg och besviken på er, vi warhammer-spelare ska ju hålla varandra om ryggen, inte segregera varandra beroende på klädsel.

    (Ps. Jag var inte en dem i jeans och t-shirt, men inte heller hade jag kostym.)

  • Jag tror inte heller på tvång, utan snarare på uppmuntran. Jag tror inte någon som är tveksam till att klä upp sig blir mer positivt inställd bara för att denne blir tvingad. Ännu mindre när densamme utsätts för klagomål.

    Man kan fundera kring en miniminivå, typ lång/kortärmad skjorta (det har alla eller så kan man köpa en billigt), men allt annat resulterar nog bara i obekvämlighet. "Kom klädda som ni känner er finast" stod det i en bröllopsinbjudan jag läste.

    Det är inte första gången syftet med denna dress code-tråd misstolkas. Vad jag förstår så var allt "en kul grej" som man hoppades få så många som möjligt att bli peppade av. Jag tror ingen ville kasta ut eller slippa någon annan på grund av klädsel. Däremot kan man bli besviken av att fler inte nappade, men det är inget personligt mot någon. Alla jag pratat med har varit riktigt nöjda turneringen.

    Besvikelsen på utebliven fancyklädsel är åtminstone för mig ungefär samma sak som att det kommer lite folk till en konsert. Bandet kan vara skitbra och stämningen på topp, men det hade varit ännu lite roligare om det varit mer folk.

  • "Lite finare kläder".. fri tolkning. Jag va en av dom i kostym MEN det va mer en rolig grej än något annat. Tycker det va lika kul med "killen" i camo shorts och safarihatt, eller "killen" med fez så som oss i kostym. Kul grej bara.

    Finkostymen va bara en bonus inget mer. Så lägg ner alla sura miner från alla håll å kanter och let the love of WH/40k continue istället.

    "in the far future there is only war" mer kärlek än så kan det inte bli right? :)

  • Tjenare.
    Jag var inte med på eventet, tyvärr, får bli nästa år.
    Men, jag skulle ändå vilja vara en intresseapa å få slänga iväg en banan med min åsikt medan jag ligger och lapar lakritspuckar på apberget.
    Alla ni som talar om dresscode, vilken dresscode talar ni om? Är det före eller efter 1800?
    Här i Sverige har nämligen den annars internationella västerländska stegen numera blandats ihop till en salig kaksmet.

    Jag har dock haft det tvivelaktiga priviligiet att jobba på ett företag där det fanns en strikt Dresscode-policy, både på jobbet och på sammankomster på fritiden (afterwork, fester mm), så jag tänkte reda ut begreppen lite:

    Den absolut vanligaste dresscoden är Business Casual, den kan med fördel användas både dagtid och kvällstid, samt på mindre formella men ändå "viktiga" tillställningar, t.ex. Golf, gentlemenkvällar, mingeltillställningar etc. Även många konferenser tillämpar denna dresscode.
    Klädsel för män är: Pikétröjor eller skjorta. Slips och skjorta med manchettknappar ingår inte, men går att ha. Många anser dock det vara lite "överkurs". Viktigt att tänka på är att hellre välja pikétröja än en kortärmad skjorta, den anses lite "low class". Byxor skall vara kostymbrallor eller khakibyxor, dock ska de vara enfärgade mörka (svarta eller svartblå). Ansiktsbehåring skall antingen vara slätrakad eller ansad, men det beror på bransch och land; Tyskarna är notoriska vildskägg. Smycken skall helst vara enfärgade, inga ansiktsringar/-smycken för män.

    Informal Attire
    The full monthy. Mörka färger, kritstrecksrandig är tillåten. Slips skall vara knuten i windsor (hel/halv) eller shell knot. Vid Kavaj med tre knappar knäpps den mittersta alt. de två nedersta knapparna när man går/står upp. Vid två knappar knäpps den översta. Sitter man ner skall kavajen vara okäppt. Långärmad skjorta . Denna dresscode används endast vid mycket formella tillställningar, trots namnet. Högt uppsatta personer j.fr. chefer, offentliga statstjänstemän etc, kan dock bära denna dresscode varje dag. Denna dresscode gäller endast fram tills 1800. Sedan är det Business casual.

    Semi-formal:
    Smoking samt fluga alt. svart slips. Kan gälla både före och efter 1800.

    Formal (finns ej i Sverige längre):
    Varierar beroende på land, denna dresscode finns inte i Sverige längre. Britterna har t.ex. Morning Dress & Evening Dress. Före 1800: Informal Attire. På dagen bärs endast svarta slipsar (vid semi-formal). Även hattar är tillåtna (cylinderhattar, plommonstoppar etc), men det är ganska modekänsligt. På kvällen vit slips. Efter 1800: Semi-formal, alt nationaldräkt. Denna dresscode används dock endast av överklassen eller vid politiska tillställningar.

    Point be: drar man det tillräckligt långt kommer alla stå med träskor och knätofsar och bardiskragga vid tiotiden på kvällen vid nästa års Fancy pancy Fanatic. Naturligtvis är det roligt att folk klär upp sig, men ingen borde sätta en stämpel på vad som är uppklätt. Mimar man Fuck Yeah i spegeln över tajja och jeans, varsågod.
  • edited 30 juli 2008 12:59

    Det var inge speciell dress-code bestämt. Vissa av oss tyckte att det skulle vara kul att "klä upp" sig. Sen får väl folk bestämma vad det betyder för dem. Personligen blev det en av mina finare skjortor och jag skulle egentligen ha haft en väst-ala-snooker... Men jag blev väldigt sen och han inte rota fram den.

    Men tack för denna info... vem vet när den kan behövas? ;)

  • Som jag sa i den andra tråden, man ska inte ta så hårt på vad vi jeans-och-t-sthirt-kritiker säger egentligen, även vi surkartar har ju ett visst mått av humor (men känner man sig träffad så är det ju inte så lätt att märka jargongen kanske?). Iofs kan jag ju bara tala för mig själv, men jag tvivlar på att någon på riktigt tycker att man borde porta folk som inte ser tillräckligt fancy ut.

    Jag kan också säga så här: det var roligt som fan, hela turneringen, men det hade varit ännu lite roligare om vi var fler i kostym. Dock tror jag inte på tvång, inte minst av ekonomiska skäl. Turneringen är redan rätt så jäkla dyr och fler kostnader behövs då inte. Dock är en riktigt sjysst, men neutral, kostym en väldigt bra investering. Jag köpte en ny i början av sommaren och jag har redan hunnit ha den på både turneringen och ett bröllop. Den kommer att fungera utmärkt senare när det blir att närvara på begravningar också.

    Men iaf, uppmuntran hellre än tvång. Nilssons "kom klädda som ni känner er finast" är en bra riktlinje.
  • mhm håller med Lars förslag. What is fancy for you will do!

    Men lasergreger, seriöst. Du tar kritiken på tok för hårt. Det är ungefär som när man ska på en maskerad eller en fest med ett tema. Det är roligare om folk är med på det eller inte på samma sätt som att det är roligare att spela mot en engagerad motspelare, en som målat alla sina figurer osv. Det betyder inte att man hatar den personen eller inte vill att den ska vara med utan att det alltid är roligare att folk bjuder till än inte. Allvarligt talat är det för mycket begärt tycker du? :)

  • jag röstar för ett uppmuntrande pris till mest pasande utstyrsel. Seadna kan tiläggas att man blev faktiskt sugen på att göra sig lite till när man såg kostymmer och vaxade mustacher (detta från killen i shorts linne och inga skor) medans den här diskutionen mer får mig att vilja sparka bakut och komma i badchorts och brynnja elelr likande sunkit

  • Jag har funderat lite mer och har delvis ändrat uppfattning

    Jag tycker absolut INTE det ska vara någon dresscode ihuvudtaget. Kom som du är så har vi trevligt istället. Det verkar vara ett lite känsligt ämne för vissa och därför är inte det man vinner om all kör på fancy tillräcklig för att väga upp folk som blir upprörda och provocerade av en anledning eller en annan om bara för att vara tvärs emot. Finns ingen anledning att dryfta tid och energi på att diskutera något som i grunden är meningslöst och det riskerar istället bara att det blir sura miner och skit av det. Det är inte värt.

    Men om nån vill anordna en mindre turnering med kostymer, dyr mat (nåja), single-malt whiskey och kubanska cigarrer så är jag på! :) Rollspel är alltid kul!

  • Vad jag inte förstår... varför diskuteras detta ännu?

    Hur folk klädde sig är väl det absolut oviktigaste som någonsin diskuterats här på Stridshammaren?

Sign In or Register to comment.