Demoner (dags för lite idéer)

edited 18 maj 2008 22:53 in Figurmålning etc

En demon armé ska målas upp. Testar lite färger m.m. (och jag har jävligt svårt att bestämma mig ska tilläggas), just nu är baserna största problemet.

Armén ska till största delen bestå av Nurgle demoner, med lite bloodletters som support. Sen har jag även tryckt in en tzentch herald (Tänkt att inte vara demon utan killen som "framkallat" demonerna, och ja det är en rätt dålig fluffmässig ursäkt till att få dispel scroll och dice samt variera spelsättet lite).

Jaja över till lite bilder. Börjar med en plaguebearer. Huden ser rätt mycket plattare ut på mina bilder, bilden bakifrån visar skuggningen lite bättre men inte bra (får fixa bättre bilder när jag har valt baser och så ;) ) plaguebearer

Min första Bloodletter, lite tråkg standardfärg men men... Svärdet såg lite tråkigare ut på bild och lite smågryniga bilder: bloodletter

Och tillslut det jag behöver hjälp med.... Baserna! Tänkte först snöbaser, sen när jag kom fram till armen ska vara mest nurgle så tänkte jag träskbaser. Frågade setomidor om lite hjälp (träskbaser på skaven armén) och fick både tips och material :). Nu funderar jag mest på om bloodletters kommer kännas väldigt malplacerade i ett träsk?

Jaja, hursomhelst så har jag testat litegrann...

testbaser

Baserna på raden länst ner är sånt jag inte vill ha på armén men vill gärna ha kommentarer på färgval (sand och vatten) så kanske jag kan kombinera ihop något. Träskbasen högst upp är den som är mest i stil med det jag tänkte mig, men passar mindre till bloodletters än de två beige/bruna på raden under. Oavsett vad det blir för baser tillslut så kommer de göras lite mer intressanta (ansikten/händer som sticker upp ur träskvattnet, lite delar av bygnader på stadsbaserna m.m.).

Så vad tycker ni, vilka ser bra ut och vilka passar till båda demonerna ovan? Som sagt, mest Nurgle demoner men khorne demonerna ska ju också vara med.

Alla kommentarer är välkommna. Ursäkta för alla stavfel som troligtvis smygit sig in i texten.

Edit*: Kom på att jag kanske ska nämna att det är en fantasy armé, hade bara lite fler runda baser över så testar med dem.

/Johan

Kommentarer

  • Figurerna ser bra ut även om jag personligen skulle vilja se lite mer kontrast i dem ett extra lager highlight eller shade, framförallt på det röda i bloodlettern bå jag tycker att den nu känns en aning platt. Svärdet på bloodlettern däremot ser riktigt grymt ut.

    Angående baserna har jag inget emot träskbaser på bloodletters, är dock alltid tveksam till snöbaser då jag ofta tycker att de ser ganska tråkiga ut, de brukar ju mest bli grå-vita nu har du ju ganska mycket färg i figurerna så det kan nog fungera ändå, men jag tycker träsktemat känns betydligt mycket roligare. Av de baserna du har där skulle jag utan tvekan välja den högra basen i den översta raden då denna bas ser riktigt äcklig och sumpmarksaktig ut vilket kommer gå väldigt bra ihop med plaugebearers, men har sammtidigt ett färgskala som känns väldigt khorn med röd- och gulnyanserna, och inehåller fortfarande tillräckligt mycket brunt för att inte smälta ihop med dina bloodletters. Kort sagt de kommer både passa in i stil och kontrastera både nurgle och khorn enheterna, mycket bättre blir det inte.

  • Tack för det :)

    Mina bloodletters har fått ta ganska många lager rödfärg i olika nyanser förra veckan och kontrast m.m. har blivit lite varierande när jag väl bestämde mig, personligen tycker jag de har hyfsad kontrast till stor del men ryggen ser rätt plan ut på de flesta. Det är främst drybrush och washer som använts på det röda så det har väl lite med hur figuren är gjord också, ryggen tar inte drybrush lika bra helt enkelt.

    Några tips på hur man kan få lite skarpare skuggor utan att tappa skärpan i färgen och nyansen?

  • edited 19 maj 2008 10:55

    Jag håller med Björn i hans utlåtanden, både angående figurerna och baserna :) Jag håller nog andra basen från vänster, längst ned, som en andrahandsfavorit. Tror att det rödaktiga gruset kommer att passa väldigt bra till khorneelementen i armén.

    Jag tror att figurerna skulle tjäna på att ha djupare skuggor och kanske till och med ljusare highlights. Svärdet ser utomordentligt bra ut, så men jag tror att även huden / hornen skulle se ännu bättre ut om det var ett större "spann" på färgerna.

    En liten fråga också: hur många svärd får man med i boxen?

  • Hmm.. jaa vad ska man göra åt huden då. Vad tror ni om en lite nervattnat mörkbrun som jag kan lägga som skuggor för att få lite mer definition på det hela? Vet inte om jag vågar gå ljusare, tror inte de kommer se röda ut längre då? Ljusaste färgen är just nu fiery orange.

    Vill ju inte göra dem för avancerade helller, är ju tänkt att det ska bli en arme av dem tillslut, problemet är ävl att det är lite skillnad på att få en schysst "wow effect" och att figurerna ser realistiskt skuggade ut, och när de ska vara en arme så är det väl bättre att de ger ett bra förstaintryck om man inte tänker hålla topklass på allt (vilket blir svårt).

    Har alltid haft svårt att måla horn, och blev hyfsat nöjd med de här så jag tror jag håller mig till dem, de har en tendens att bli jävligt kladdiga när jag ger mig på dem. De går trots allt från khemri brown till vitt på båda figurerna.

    Ifall ni är inne på FUSK på tisdag (imorgon) så kan ni få se dem där så ser vi om det blir samma kommentarer, tror lite kan ligga i bristande fotokunskaper också....

  • Just det... frågan: Svärden är väldigt begränsade, exakt 10st svärd, och fana, horn m.m. är vänster armar så det blir tyvärr inget över, lite jobbigt när man är som mig och vill testa minst 10 olika sätt att måla på innan jag betsämmer mig ;). Fast ändå skulle jag säga att jag är mest nöjd med svärdet, och det är första försöket/testet så jag kanske tjänar på att bestämma mig utan att testa så jävla mycket :D (har iofs testmålat lite på andra vapen men det är lite svårt att hitta några i bitsboxen som mer lka mycklet taggar och så som bloodletters...) Annars hade det varit trevliga svärd att ha till lite karaktärer och så...

  • edited 19 maj 2008 14:18

    ... eller grave guard.... men jag tror att de kan vara lite stora :) Men championen kanske kan få sig ett svärd i alla fall

  • Angånde den röda färgen.... Du sade att du hade som ljusaste färg fiery orange. Skulle tippa på att du kört Scab red/mechrite red -> blood red -> orange

    Det du skulle kunna göra för att få effekten som seto och björna skriver om är att ta en hel del mindre av dina mellantoner, d.v.s. blood red. Tror det kommer att göra dom mer demoniska och snyggare, dom borde se röda ut fortfarande :)

    Lycka till!

  • edited 19 maj 2008 18:59

    Du kan ju också vänta ut de nya shadesen som kommer om nåra veckor och se om ett lager baal red kan göra nåt bra.

    Svärdet tycker jag ser riktigt bra ut.

  • Just nu är de målade: terracotta (onödigt steg) - drybrush scar red (valejo) wash av mökbrun och scar red (valejos färger tappar namnen fort)-drybrush scar red, drubrush scar red/fiery orange (blev lite fel ton med bloodred) och sedan en sista drybrush med fiery orange. Detta för att jag testat mycket, antalet färger kommer kapas ner lite.

    Tackar för kommentre och hjälp :)

  • Jag gillar bloodletter "huden" som den är. Dock tycker jag hornen och tänderna är lite väl vita. Testa glaza dem! Kör 4/5 graveyard earth eller liknande, 1/5 svart. Blanda sedan i vatten och en droppe diskmedel (YES). Funkar mycket bra när man ska göra ben, horn m.m. Efter du har lagt ett lager över hornen kan du ta lite vatten på penseln och "gnugga" bort glazen från toppen på hornen så de förblir vita.

  • Kan vara värt att testa...

    Inga kommentarer alls på plaguebearern, hur ska jag tolka det? Behövs det inga kommentare (eller behövs det så pass mycket mer på bloodlettern att plaguebearern prioriteras bort) eller är den så pass mycket sämre att ingen vill säga något? Skulle vara trevligt att få lite kommentarer på den också.

    Lägger nog upp lite mer tankar om hur jag ska bygga upp armén (figurer och målning då) imorgon, så då vill jag ha lite kommentarer på mina idéer.

    Det blir nog den översta högra basen med störst sannolikhet, tänkte få färdigt några figurer på FUSK ikväll...

  • edited 22 maj 2008 11:48

    Sådär, lite nytänk här :)

    Baserna är preliminärt den översta högra (måste testa basa mina bloodletters innan det blir helt 100) och bloodletters har fått en liten skuggning (utblandad scorched brown blev målad för att definiera muskler m.m.) så det börjar bli lite avklarat. Ska fixa bilder när jag har lite mer tid över.

    Så nu vill jag bolla lite idéer här.

    Angående mina plagueberers: Har just nu 10st, en fembox och command paketet (som är command group och 2 andra). I armén ska jag ha ett block på 16+palanquin (alltså 20 "baser" totalt), men jag vill fortfarande ha några extra, helst så jag kan spela Heralden utan palanquin och fortfarande ha ett tjugo block.

    För att bryta av lite från vanliga plaguebearers tänkte jag använda en plaguecart (plague cart) som unitfiller. Vad tror ni, kan det bli bra eller finns det stora nackdelar? Funderar lite om det blir problem med bas storleken, dvs den kommer nog ta 6 baser (blir svårt att trycka in den på 4) och då kommer den åka bort otrevligt fort. Andra/bättre idéer som kan göra armén lite mer unik?

    Vingar till min tzetch herald behövs också. Vill ju ha någon slags befjädrade vingar, men har lite dålig koll på såna i storlek som ser vettig ut på en så pass liten figur, någon som har bättre koll?

    Sen funderar jag lite mer på målningen av mina bloodletters, de har ju lite khorne märken som står ut ur deras hud, och jag funderar på om jag vill göra så att de står ut lite mer. Just nu funderar jag på att highlighta upp dem med ljusare orange och gult så att de ser lite glödande ut men andra ider är mer än välkomna, och synpunkter på om jag bör göra något med märken överhuvudtaget.

    Jaja, har ni orkat läsa det där så kanske ni har lite svar på alla mina frågor?

  • edited 21 maj 2008 21:46

    Som unit fillers tycker jag du ska kolla in carnival of chaos från mordheim. Framförallt plague carten. länk

    Och vingar till herald känns ju carrionvingar bra. Ruttna och härliga länk

  • Strax kommer ju de nya washerna från GW, prova med den röda på bloodletters så får dom lite mer djup.
  • Vad det gäller en fet unitfiller som plaugecarten skulle jag nog tycka att det kan bli lite för mycket om du ska ha epidemus i samma enhetmen att ersätta honom med då du inte spelar med honom funkar den definitivt, fillers när du har epidemus i blocket ska du nog vara lite försiktig med och inte göra för mycket så du drar fokus från epidemus (han är ju grymt cool, så det vill man ju inte)

    vingar till heralden håller jag med om carrions alternativt typ bretonnia pegasus vingar

    Vad det gäller plauge bearern så tycker jag den ser bra ut man skulle kunna tänka en smulamer kontrast där också, dra den lite mörkare i skuggområdena, är det däremot som du säger att bloodlettern är målad scab red till fiery orange så ska jag nog inte uttala mig om kontrasten förän jag sett dem live, för det var verkligen inte skalan jag hade gissat på.

  • Jonke: Läs lite noggrannare så ser du att plague carten var det jag funderat på som unitfiller ;), fast jag har funderat lite på om inte corpsecarten egentligen är lite mer av vad jag är ute efter...

    MipCap: Har du något tips på en lite mindre unitfiller som inte drar lika mycket uppmärksamhet? Bara för att bryta upp lite iaf...

    Hur stora är carrion vingarna? Lite osäker på om jag vill ha dem "Ruttna och härliga", och pegasusvingar känns nästan i största laget?

    Kan ju tala om lite vad jag har att jobba med som inte behöver köpas: En daemons och chaos spearhead (demonetterna sålda) En mortal Nurgle champion on foot, mortal tzentch champion (han som står på disken, men disken är borta), Mortal Khorne hero, både on foot och mounted (kan man göra något roligt med hans mount?), Lite Nurglings (ska köpa fler, räcker väl till 1½ bas nu ungefär, ska ha 4), 2 gamla boodletters, 1 bloodthirster, 6-7 gamla fleshhounds (gillar nästan dem bättre än de nya), en gammal spawn of chaos (den ska nog bli beast og Nurgle nr2), 4-5 par vingar (inte medfjädrar då) som jag tänkte göra furies med för länge sedan och som troligtvis ska bli furies nu, funderar på att ha ghouls med vingar. Sen har jag en bunt mortals i olika stadier av limning/målning (både gamla och nya chaos warriors, och lite mutation delar), allt från sprues til färdiga figurer(kanske en chariot som är mest intressant, har haft lite tankar på att göra en herald of khrone i chariot med daemonic mount, chaos cgariot och en gammal bloodletter), beastmen finns också fast där är det mesta målat (om man nu kan kalla det för målat...). Utöver det har jag lite saker som nog är mindre intressanta i demon sammanhang, lite dvärgar, Ogres och tyranids.

    Så ifall ni ahr några idéer på hur jag kan använda något av det så är det välkommet, saker jag har hemma är ju lite lättare att testa med om jag är osäker.

  • Har egentligen inte några bra idéer till unit fillers kanske typ en beast of nurgle eller min all time favourite albion fen beast, är lite osäker bå beast of nurgle, vet inte riktigt hur stor den är, men fen besten borde gå in, mitt resonemang är att det kan se konstigt ut med två stora coola modeller som plaugecart och epidemus i samma enhet då det kommer bli två "centerpieces" i samma enhet.

    Pegasus vingerna är ganska stora dock så kan jag inte komma på några som är mindre utom warmaster örnarna eller karaktären som jag tror är något större, eller slutligen warmaster gripen som är den största av de tre.

  • Har du någon bra bild på en fen beast? Hitttade inget vettigt när jag sökte... Och går de att få tag på överhuvudtaget?

    Någon som har koll på om Dea har någon av warmaster figurerna ovan inne på fantasia? Tänkte så man får lite storleksuppfattning.

    Har ett par pegasus vingar liggandes någonstans så ska kolla hur det ser ut men jag är rätt säker på att de blir väldigt stora.

  • fenbeast

    Jag tror inte dea har någon av de figurerna i butiken då han har ganska lite WM men han kan ju säkerligen ta in dem, om frågan inte bara var menad för att kunna kolla storleken i verkligheten. Annars vad är det för modell du skall använda den till? (vet at det är till en tzeentch herald men vad är grunden?)

  • Tror jag skrivit det innan men jag skulle itne heller orka läsa mina posts ;)

    Det är killen som vanligtvis ska stå på en disk, bara det att han blivit av med disken....

Sign In or Register to comment.