Fancy Fanatic, Sveriges exklusivaste turnering

124

Kommentarer

  • "De e najs"

    Så jävla kul, jag anmäler mig till nästa redan nu
  • Jag är också med nästa år. Ta bort en match för att ge mer tid åt umgänge under och mellan matcher, men låt allt annat vara.

  • Jag kommer då helt klart till nästa om frugan jobbar tough luck hon får ta ungarna till jobbet

  • Nästa år är jag med också. Sven Jonsson: Orker! Fan vad schysst det ser ut att ha varit!
  • Otroligt trevlig turnering både under och efter spelandet. Detta är något som defenetivt bör repeteras! :)
  • Jag kan bara hålla med alla föregående talare. Super arrangemang!!! Jag önskar.... nej jag kräver att upplägget upprepas.
  • Ja. Mycket trevligt! Tack till alla som deltog, det var skoj att mötas under dessa omständigheter.
  • Absoluters.. knappt varmt i kostymen heller. Fruktansvärt roligt.. trevliga människor å lira mot och med. Härlig stämning. Tummen upp för arrangemanget på alla sätt å vis.

  • oj oj oj, vilka fina kläder alla hade!

    Skulle gärna varit med, men jag är nog inte Fancy nog!
    (Och så är jag skitfattig)
  • Jonke har fler bilder. Frågan är om han tänker lägga upp dem. Hint hint

  • I brist på en dedikerad post-fancy-tråd så hakar jag väl på i den här. Som vanligt är det ju lättare att hitta saker att klaga på än motsatsen, så om jag inte har klagat på något så betyder det att jag gillade det ;)

    -

    För kort speltid. Jag hann inte börja slå för random game length i en enda strid och ingen jag snackade med om det gjorde det heller. Kanske är det en match för mycket också. 4 matcher med längre speltid vore kanske något att fundera på. Om det blir mer väntan mellan matcherna och så där så tycker iaf inte jag att det är av ondo, för umgänget är ju en stor del av att fara på turnering enligt mig. Att lokalerna är bekvämare att sitta och hänga i än dragonskolans gympahall skadar ju inte heller.

    Maten var inte så värst märkvärdig för övrigt, jag hade dessutom väntat mig mer än en sak att välja på och starkare dryck än lättöl till maten. Med tanke på det så kändes anmälningsavgiften ganska mastig.

    Som jag nämner nedan så var det bra att slippa bekymra sig om var man skulle äta lunch och middag, men nackdelen var ju att det blev mycket kö och att maten tog slut när man kom fram. Sen när påfyllningen väl dykt upp och man satt sig för att äta så hade man ungefär 5-10 minuter på sig att äta vilket resulterar i minimalt med tid för snack med bordskamraterna (förutom vid middagen). Tråkigt. Så längre pauser vore inte dumt, men en match färre skulle ju kunna råda bot även på det.

    En annan lite tråkig sak var ju att inte fler hade gjort den lilla ansträngningen att se fancy ut. Vad kan vi ha varit, en fjärdedel med kostym/liknande och resten körde på vanliga jeans och t-shirt? Det kan ta lite tid att omvandla detta från en spelförening till en gentlemannaklubb.

    +

    Bra lokaler och ett skönt gäng, förstås.

    Att slippa bekymra sig om matfrågan som alltid uppstår i pauserna på vanliga turneringen var riktigt trevligt faktiskt (-"vart ska vi äta?" -"hinner vi dit?" -"jag har inte råd med annat än XXX" -"var är YYY?" etc.).

    Det var roligt att spela scenarion som inte hade med victory points att göra i turneringssammanhang. Det blev en lite annorlunda twist på det hela.

    Skitkul att kunna dricka lite grann samtidigt som man spelade. Det är roligare med en god öl än det vanliga prasslandet med godispapper. Synd bara att baren öppnade så sent som kl 5.

    Roligt med fancy-tema på priserna.
  • edited 29 juli 2008 10:27

    Satansäckel: ...nackdelen var ju att det blev mycket kö och att maten tog slut när man kom fram. Sen när påfyllningen väl dykt upp och man satt sig för att äta så hade man ungefär 5-10 minuter på sig att äta.

    Vilket till stor del, åtminstone till frukost, berodde på att en del av dem som stod långt fram i kön tog för sig rejält. En enkel regel i stil med "börja med en, hämta mer sen" skulle lösa det problemet. Restaurangmat är aldrig dimensionerad som den är hemma.

  • edited 29 juli 2008 14:28

    Angående maten så tror jag precis som NHH att vissa tog för sig mer än "beräknat", vilket ledde till att en del fick vänta rätt länge för att få något alls.

    Kan också hålla med om att det kändes lite kort om tid på matcherna, så en match mindre kanske är ett bra alternativ. Det finns ju även den kategorin spelare som gärna spelar så mycket som möjligt också, även om turneringen är fancy. Det ska väl upp till diskussion.

    Personligen gillade jag gruppspelskonceptet skarpt för en en-dagsturnering. Att man spelade bredvid sina gruppkamrater varje match så man hade en viss sammanhållning där.

  • Jag vet inte hur det ser ut med möjligheten att dra ut på det hela lite längre på kvällen? Det känns inte som att någon hade haft problem att vara där 1-2 timmar längre?

    Det här var ju min första turnering också så jag har lite svårt att jämföra med något.

    Från det jag sett på en vanlig fanatic så verkade det vara lite mer avspänd stämning mellan spelarna, det kändes inte som att folk tyckte det var lika viktigt att vinna helt enkelt.

    Hade varit trevligt att hinna kika lite på de arméer som man inte spelade mot, men antar att det blir väldigt tight när turneringen bara är en dag

    Maten var det väl inget fel på egentligen, men måste nog sälla mig till skaran som hade förväntat sig lite mer.

    Nu låter det som en massa klagande men det var helt klart bland det roligaste jag gjort under sommaren, och värt både pengarna och bilresan :)

  • personligen tycker jag att det är trist med de negativa kommentarerna på kläder, vad jag vet så var det inte nån som helst form av klädkod skriven? jag har inget emot att ta på mig kostym om det krävs i anmälningen, men i det här fallet så var det folk som har pratat om det på stridshammaren innan turneringen. sätt gärna skjort/kostymkrav, men då ska det vara från arrangörens sida och klart från början.

  • Skägg: jag kan bara tala för mig själv, men ta inte så hårt på det jag skriver. Dock trodde jag att fler skulle gräva fram finkläderna faktiskt.
  • jag håller med Skägg i klädfrågan, det var INTE ett krav från arrangören med att det skulle vara "fin klätt", och jag var personligen lite orolig för att de som var för klädkod skulle bli besvikna, men som en av de som "bara" hade jeans och T-shirt får jag väl be om ursäkt, men jag har tyvärr inte råd att köpa en kostym enkomt för en dag.
    Turneringen som helhet tycker jag var det mest lyckade som Fantasia arrangerat till dags dato, grupp systemet var riktigt roligt.
    Lunchen var god ,men hade gärna fått vara lite mer "resturanglunch" och lite mindre "skollunch"
    Och till alla på Båten (särskilt Falle och Sebbe) STORT tack, det var askul!!!
  • tog det inte hårt. jag kanske lät lite sur i inlägget =). ville bara säga min syn på saken.

  • Lost: Det ska inte behöva vara ett krav, det ska vara en självklarhet ;)
  • edited 29 juli 2008 17:48

    Fina kläder behöver inte vara dyra. Tips till den som vill vara fin men inte har råd: Gå till Army shopen (eller Myrorna) och köp en fin uniformsjacka (/kavaj) för 50-250kr.

  • Nu när man fått lite tid att reflektera över FF-dagen så har jag några punkter.

    - Jag håller med om den korta speltiden, det blev en del sneglande på klockan i iaf 3/5 matcher, förläng speltiden, och i.o.m det; förläng kvällen i övrigt (man ville ju ändå inte att den någonsin skulle ta slut), kl 22-23 hade inte varit dumt alls, spec. inte om det blev mer "löka med öl & gott sällskap-tid" runt själva matcherna. Jag skulle dock inte vilja se att man kortar ned det till 4 matcher, gillade "gruppspel/slutspel" skarpt, och fem känns som ett minimum i det sammanhanget, så man får med Semi & Final.

    - ÖL! Mycket av tiden gick åt till själva spelandet, vilket iof inte är särskilt konstigt då det var en turnering det rörde sig om. Men jag kände många gånger (och det är ett tecken på god smak och inte en begynnande alkoholisering) att jag gärna skulle haft mig en öl under matcherna. Det fanns att tillgå visst, men enbart i receptionen, fram till kl. 5, och receptionen var ju minst sagt efterfrågad av div. tyska & norska turister, iaf de gånger jag gled dit. Och att tvinga sin motståndare vänta 5-10min. på att jag är nere och köper mig dricka känns bara fel. Jag funderade på beställningar? Varför kan de inte komma till oss? Vi är ju ändå bordsbundna och bärbara kortläsare finns ju t.o.m. i Gällivare. Och då borden vi spelar vid är numrerade borde det ju inte vara några större problem för serveringspersonalen att hitta. "En öl till Guard-spelaren vid bord fem!".

    - Fancy-outfits, jag hade kanske höga förhoppningar, men jag förväntade mig ändå en majoritet klädsnobbar på turneringen. Det var inget krav, som ju har påpekats, så varför inte säga att till nästa år(för det lär det väl bli?) ska det vara fancypants-kläder som gäller! Det ger ju även den fattigaste kyrkråtta närmare ett år på sig att spara ihop till en kostym eller liknande. Eller varför inte glida in på Dressman och skaffa något billigt skit som jag gjorde, funkade finfint och såg så pass fancy ut att jag misstogs av en dansk för en i hotellpersonalen.

    Annars så kan jag bara instämma i hyllningskören kring detta finfina evenemang, den bästa jag varit med på, väldigt trevliga motståndare och medspelare.
  • Jag är med på Vendettas synpunkt på att gruppspel/final-upplägget var roligt. Då krävs ju iaf 5 matcher känns det som, men samtidigt kunde det vara en idé att titta på andra upplägg som kanske klarar sig med 4 (större, längre) strider.

    Man vill ju kanske ha någonting som skiljer sig från den vanliga fanaticen på fler sätt än valet av lokal, men det måste ju finnas andra turneringsupplägg att begagna sig av också.
  • Då det gäller klädgrejset så hamnar jag väl i gruppen mellan "fint" och "jeans&t-shirt" då jag dök upp i jeans och min finskjorta (märkte att kostymen krympt i garderoben... host, harkel). Grejen är bara det att man kan vara fancy på andra sätt än kostym, tyckte faktiskt om fezen =)

    Att dra ut på turneringstiden skulle jag se positivt på, som sagt blev det lite tajt om matchtid och det var svårt att hinna till runda fem kändes det som. Men gruppspelsupplägget var roligt såhär på en mindre turnering och fungerade bra tyckte jag =)

    I övrigt har jag väl inget speciellt att tillägga, det mesta har blivit sagt antar jag. Det var ett riktigt roligt evenemang och jag hoppas verkligen ni fortsätter med det.

  • Inget att klaga på från mr Eldeborn, bra mat, god mat, och mycket mat. Men maten kom i skymundan från matcherna. Spelade 5 matcher som alla var vädligt trevliga, bra motstånd och i mitt tycke perfekt matchtid, hade gott om tid till godo i alla matcherna. Men jag försöker alltod veva upp tempot lite i mina matcher, hellre ett bra flyt i matchen än öändliga regel diskusioner och förklaringar, det är mitt moto!

  • Eldborn: du spelade fantasy va? Hur tycker resten av fantasygänget angående matchtiden? För kort eller alldeles lagom? Det kanske bara var vi 40k-spelare som kände att det var i snävaste laget?
  • Det är sant och riktigt, jag spelade Fantasy. Och jag hade som sagt aldrig snålt om tid, vet inte riktigt hur andra upplevde det.

  • Jag spelade 40k och upplevde det så att om inte matchen var klar redan så hann man inte förbi runda 5, jag fick aldrig slå ett slag på random game length. Inte för att vi blev stressade av tiden, men kunde varit lite roligare om man inte haft tidspress i bakhuvudet när man spelade.

    Jag ser hellre en förlängning av dagen än att dra ner det på 4 matcher. Då man betalar en en ansenlig summa pengar så tycker jag att man kan ta tid på sig över dagen. Även skitkul på kvällen efteråt, men hade gått lika bra om turneringen slutade 10.
  • edited 7 augusti 2008 13:25

    Bilder. Dea paralyserad inför en 5-manna tactical squad, fancy, Morgan satsar på gråtande hundvalpen för att få sin motspelare ur balans.

    Enjoy!

    (om någon känner sig obekväm med att vara med på bilder så säg till så tar jag bort dem)

  • Kul med bilder! Var det någon fler som tog några plåtar?

  • Hej alla glada medspelare! Eftersom jag är nätlös därhemma har det dröjt med inlägget efter Fancy Fanatic, men nu kan jag inte annat än instämma i jubelkören. Tusan så trevlig tillställning! Det mesta är ju redan sagt, men jag måste framhålla den sköna, lätt bakåtlutade atmosfären hos spelarna som det som allra mest gjorde dagen. Sen det faktum att jag lyckades gå till slutspel, till Deas och fler med honoms stora förvåning, måste jag tacka gruppspelssystemet för. Alltså vill jag gärna ha kvar det i fortsättningen också ;)
    Tack alla kollegor i figurspelandets värld för en sån underbar upplevelse och väl mött nästa gång! (då ska det banne mig bli någon sorts pris med hem också, och inte bara ett hedersamt omnämnande)
Sign In or Register to comment.