Nya FAQ:er Fantasy

edited 15 maj 2008 23:36 in Warhammer fantasy

Och VC FAQ'n har kommit till sist, tack!

Kommentarer

  • Wow dom verkar ha lite common sense iaf

  • edited 16 maj 2008 00:06

    Och VC FAQ'n har kommit till sist, tack!

  • edited 15 maj 2008 23:47

    Och wood elf faq:en har blivit uppdaterad. Moonstone of Hidden ways får bara användas i ens egen movement face!

    Beasts får inte använda nånting från hordes boken. Inte så oväntat kanske. Men de får fortfarande inte ranka upp 5 i bredd. Hur svårt ska det va?

    Corpse carten fortsätter vara yr. Eftersom den är ridden monster så får den joina enheter. Men den är inte ett monster så den tar inte monster reaction test. WTF??? Bra att få nån vägledning hur man ska sköta enheter som blir 'illegala'.

    Svaret på flying horror vampyr på nightmare är ju helt förvirrat.

  • Och wood elf faq:en har blivit uppdaterad. Moonstone of Hidden ways får bara användas i ens egen movement face!

    Movement face? Förflyttningsansikte :P

    Tycker det är intressant att de har erratat delar som var korrekta (vapenkostnaden för enheter), istället för att bara berätta att de hade rätt från början :)

  • Förflyttningsansikte: Den min man gör under förflyttningsfasen. Ofta lätt förvirrad, gärna med tungan i mungipan ;)

    Man kunde ju önska att de erratada saker som skulle behöva erratas och lämnade uppenbara saker för sig själv (nej, grave guard får inte köpa GW till hela enheten för 1 poäng, behövs det verkligen en errata för att folk ska fatta det???!)

  • Ja, det är ganska vanligt med totalt hjärndöda frågor i FAQ:er medan sånt som är otydligt lämnas därhän. För att inte tala om alla konstiga totala regeländringar som görs helt i onödan på platser där det inte råder några som helst tvivel.

  • Man kunde ju önska att de erratada saker som skulle behöva erratas och lämnade uppenbara saker för sig själv (nej, grave guard får inte köpa GW till hela enheten för 1 poäng, behövs det verkligen en errata för att folk ska fatta det???!)

    Detta med grave guardsen GW-poängkostnad är täckt redan i VC-boken, folk har bara inte läst sidan innan själva armélistan. Där står det någonting i stil med "If you purchase a weapon upgrade to a unit, every model in the unit must take the upgrade" så problemet var redan löst, men som du säger var det ju redan uppenbart att det skulle vara så. Folk har bara för lite att göra när de letar fel som inte finns bara för att kunna gnälla.

  • Svaret på flying horror vampyr på nightmare är ju helt förvirrat.

    Vadå? Det är väl helt normalt att vampyren griper tag i hästen och flyger iväg med den ;p

  • edited 16 maj 2008 10:41

    Kan bli en rätt nasty överaskning dock :)

    A) Chaaaarge!
    B) Du når aldrig, nightmaren har bara 14" charge, jag håller.
    A) 20" med Red-bull vampyren!
    B) eeh?
    A) Det är sant! Det är t.o.m. FAQ'at.
    B) ...

  • Nu är ju jag lite efter här då jag inte rört fantasy på länge och överhuvudtaget inte kollat faqse, så jag kollade lite på FAQ för regelboken och hittade en grej som jag tycker verkar lite skum (kanske blir lite OT, eller redan diskuterats, då kan ju någon tala om var jag ska leta och så kan en mod ta bort inlägget...

    Jaja:

    Q. How do I resolve hits from weapons that do not roll to hit (like Ratling Guns) against troops inside a building? Can I really only inflict d6 hits?

    a. Fire the weapon as normal, determining how many hits it would cause normally. Then roll a d6 for the target being inside the building, and the result is the number of hits caused by the weapon that actually hit the target. Any axcess hits are wasted against the walls.


    Förstår jag det rätt om jag tänker att det inte spelar någon som helt roll hur många hits jag får med t.ex en ratling gun, det är d6 som träffar oavsett? Alltså, slår jag en etta så träffar d6 skott? Och om jag slår totalt 21 (max antal) så träffar fortfarande d6?

    Verkar lite konstigt.

    Jaja, trevligt att det finns lite fräscha FAQs nu iaf, men jobbigt med många chaos armeer som blir totaltförstörda för att de bestämt att man inte kan mixa :(. Känns som att de hade kunnat ge en förvarning iaf....
  • edited 16 maj 2008 13:41

    Jag har faktiskt tänkt exakt samma tanke (eftersom jag själv spelar Skaven...). Jag tror dock att man bör tolka frasen:

    number of hits caused by the weapon that actually hit the target

    som att antalet hits begränsas av tärningen som slås för byggnaden. Det innebär alltså att om slaget för byggnaden är högre än antalet hits så bör det tolkas som "alla hits", och inte ett specifikt antal.

    Exempel: 3 hits och 2 på slaget för byggnaden -> 2 hits
    Medan 3 hits och 4 på slaget för byggnaden -> 3 hits

  • Setomidor måste ju vara sanningen på spåren.
    Enda andra alternativet vore ju att rulla d2-d6:or beroende för hur många träffar man fick, och det vore ju... idiotiskt.

  • Märkte inte att någon annan än seijsing svarat (viskning) så svarade bara till honom, men akn ju lägga till mit andra inlägg til diskussionen:

    Ok, jo tyckte det där med att man kan träffa max det antal skott som man skjuter verkade rätt logiskt, men som det var skrivet så var den d6a man slog antal skott som träffade, oavsett hur många som skjutits, men antar att man ska sätta in det med sambandet i boken för att kunna utläsa vad de menar.

    Fortfarande lite konstigt att t.ex ifall man skjuter 1 skott så träffar det alltid, och det spelar ingen roll om man skjuter 6 eller 20 skott, men men allt ska väl inte vara logiskt heller.
  • A) 20" med Red-bull vampyren!

    Ahh, nu förstår jag. Flying Horror är att vampyren dricker red bull och sitter han på en nightmare så häller han ju i lite i den också ;)

    @Rorin: Om man läser i regelboken (s. 97) är det tydligt att allt shooting som inte slår to hit gör d6 hits. FAQ:et lyckas ju faktiskt inte besvara fråga, men man måste ju tolka det som setomidor gör. d6:an sätter ett tak för antalet hits, så slår du färre ursprungliga hits än vad du slår på d6:an så blir det det ursprungliga antalet.

  • Skönt med en faq tillslut, och jag är glad för att damerna får skrika in i combat till sist. Helmen blev ännu bättre också. Barding-regleringen är som jag spelat den hittills så no biggie. Kul att ta hästen under armen och dra iväg, men det får väl knappast nån svår konsekvens spelmässigt, känns som en dåligt trade mot 360 LOS. Lite konstigt med Dread Knight och andra mounts kanske.
Sign In or Register to comment.