Kommentarer

  • ...............................................

    Galet!

  • Det kallar jag PRO-painted...........
  • haha man kanske ska skicka en länk till de tattare på ebay som kallar sig pro-painted?

  • Alltså... dom är ju sjukt duktigt målade, men jag måste erkänna att jag inte tycker att dom är snygga. Den sista är iofs rätt cool, men de andra ser så bleka och kontrastlösa ut.. bara.. "plain" på ren svenska. Trots den vansinnigt tekniskt begåvade målningen.

    Är det bara jag som börjar bli trött på det där stuket nu? Borde det inte komma en ny trend inom high end-figurmålningen snart? Ursäkta om jag låter som en bitter*** men det är så jag känner.

  • Håller med satansäckel. Sjukt duktig teknik, men dom känns inte som något speciellt direkt. Funderade lite också över vilken storlek/skala dom är i, kansek stod och jag bara missade det.

    Ny trend? Hur/vad tänker du på då?
  • Ny trend? Tja, kollar man på t. ex. Golden Daemon-bilder från tidigare år så märker man att det råder trender bland bidragen. De från 2007 ser inte alls ut som de från 2002, och steget till bidragen från 1997 är ännu större. Och jag pratar inte bara om hantverksskickligheten nu, utan om att det verkar som om idealen förändras även i figurspelsvärlden.

    Och jag börjar helt enkelt bli lite less på den här "mörka realismen" som inte alls är särskilt mörk eller realistisk, egentligen. Men allt verkar ligga i ungefär samma färgskala/ton och målningsteknikerna skiljer sig bara marginellt åt mellan målarna. Kan ingen komma och ta oss med storm snart (igen) och etablera ett nytt stuk?

  • Det är 54mm-modeller.
  • Jag är grymt imponerad av konstnären. Dom tar liksom mönster som skulle vara svåra i stor skala och kör dom på små ytor i veck och gud vet vad. Liksom den sista flaggan är ju en tavla i 54mm skala.... galet.

  • edited 16 maj 2008 01:27

    Alltså dom här målarna (det är ett team) har hållt på ett bra tag innan den trenden kom in i fantasyvärlden :) Det här är ingen golden demon målare om man säger så utan historiska som i princip målar för att tjäna pengar. Du kan dock se inspirationen av dom i t.ex. målare som Jeremie Bonamant när det gäller freehanden.

    Annars målningsmässigt så håller jag verkligen med. De är rätt dåligt kontrasterade och huden är inget att ringa hem till mamma för heller. Färgerna är ofta urblekta kan man tycka, som om de målar från referenser på gamla kläder men glömt att de bleks med tiden. Det är rent freehandsmässigt som är grejen. De är bäst i världen på freehandsmålning. Jag har hört på avvägar att dom kör på industrivarianten där man sitter och först lär sig raka streck.. sen på kurvade ytor osv. :P

    Men jag håller inte med om att saker ser lika ut nu. Det finns ju sjukt mycket mer variation nu än för ett par år sedan. :) Om du ser på Golden demon så vinner det ju fler olika typer av stilar nu. Det som många börjat göra nu mot tidigare är förstås att tänka på ljuset och ljuskällan, det har man lånat från den historiska sidan av hobbyn. Men visst finns det "skolor" Eftersom killar som Jeremie t.ex. åker land och rike runt och håller målningsklasser på "sin" stil så blir det ju fler som använder sig av den. En viss ljusfetischism finns också där en del klagar högljutt på andra typer av stilar än deras egen vilket är lite störande.

    Det lär väl bli så att det kommer att röra sig åt olika håll. Vissa kommer bli "hyperrealister" och andra rör sig tillbaka mot mer stiliserat eller serietidningsmässigt.

  • Som ni säger så är det bra tekniskt, men jag drömmer mig tillbaka till den tecknade stilen med tydliga klara färger som rådde inom GW-världen under 90-talet.

  • Öööööh.....

    *Kollar på mina gubbar*

    Suck.

    *Sätter mig i ett hörn och är melankolisk*
  • Jag blir förtvivlad över hur overkill de här killarna är på freehand :S

  • Lätt off-topic, men är den Röda Eran ett allmänt begrepp förresten? Det råder ju klart och tydligt trender inom Eavy Metal teamet iallafall. Jag tror att konstnärerna i denna fråga väljer så trubbiga färger för att de säljer sina verk till samlare som vill ha det "realistiskt", och vill därför undvika plastig medeltid som i filmerna. Detta trots att verkligheten överträffar dikten och det vi antar ser realistiskt ut egentligen inte gör det.

  • Smart! Det ligger nog väldigt mycket i det :)

Sign In or Register to comment.