(Inquisitorial) Stormtroopers

edited 7 maj 2008 22:40 in Figurmålning etc
Ok, jag vill börja med att varna för min enorma förmåga att spy ut totalt okvalificerat babbel, men jag ska försöka hålla mig så kortfattad som möjligt.


Efter ganska precis 4 års avhållsamhet från den hemska drogen som figurspel är (mitt sista framträdande var Grand Tournament i Oslo 2004), med undantag för en kort Blood Bowl-turnering förra sommaren, så är jag nu lite smått sugen på att komma igång igen.

Tanken är att börja så smått med en 400 poängs 40k-armé, då jag upptäckt att ett mindre antal figurer i kombination med att varje match tar mindre än en timme att spela förmodligen är rätt format för mig (Blood Bowl, Mordheim osv osv).

Efter att ha letat runt en hel massa på nätet och varit sugen på det mesta så föll till slut valet på att göra en Deamonhunter-lista. En kombination av fluffet som jag alltid gillat, och möjligheten att konvertera och bygga lite som jag vill är det som lockar mest.


Eftersom jag beslutat mig för att aldrig någonsin till oändligheten syssla med metallfigurer igen (plast är bara så mycket bättre på ungefär hundra olika punkter), så dyker det dock upp en hel del problem.
Att göra Grey Knights av plast-mariner ska inte bidra med någon större utmaning. Att trolla ihop en Inquisitor med retinue torde inte heller visa sig svårt med en stor bitbox. Dock finns det en tagg i min tass.
Som alla vet så är ju grundstommen i alla Inquisitionslistor dessa härliga Stormtroopers. Att komma på ett vettigt, billigt, snabbt och effektivt sätt att göra snygga Stormtroopers i plast visade sig vara en svår nöt att knäcka, och det är därför jag behöver eran hjälp!
«1

Kommentarer

  • Det värsta är att jag inte ens tycker att metallfigurerna är särskilt fula. Nej, varken "oldschool"-trupperna eller Kasrkins är tråkiga modeller, men grunden i mitt problem här är att jag vill ha plastfigurer.

    Efter en snabb genomgång av internet och min egen fantasi så hade jag betat av ett par olika alternativ.
    1. Greenstuffade Cadians. (Axel/Knäskydd + visir/gasmasker + någon form av fetare lasgun)
    2. Space marine scouts
    3. Space Marine torso på cadian-kroppar
    4. På något sätt använda Eldar Guardians
    5. Chaos Warriors (Jag vet, jag vet. Men med mycket tid och lite greenstuff samt bra fluff så hade det kunnat bli ganska bra)

    Till slut föddes en idé i mitt huvud som bara växte och jag blev tvungen att testa den
  • edited 8 maj 2008 09:14
    6. Kombinera ihop Necron Warriors och Cadians.

    Som jag ser det så är det två särdrag i synnerhet som särskiljer en guardsman från en stormtrooper.
    -> Carapace Armor
    -> Hellgun

    Carapace armor har under en lång period representerats på diverse Lieutenants och Commissars endast av en fetare bröstplåt. Necrons har en ganska bepransad torso som mycket väl skulle kunna mistas för en bröstplåt.

    Hellgun har i olika versioner representerats av en lasgun med en ryggsäck och en slang. Detta sticker enormt i ögonen på mig som varit yrkessoldat. Vem tusan vill bära runt på ett vapen som har en slang!?
    Nej, då gillade jag förra editionen av stormtroopers bättre (de som kom i samband med Armageddon), då de endast har extremt "kittade" Lasguns (sikten, inkapslade pipor osv).

    Att "morfa" ihop en Lasgun med ett Gauss rifle borde ge en lagom "upp-biffad" look på den gamla ficklampan för att folk ska se att det är en Hellgun.
  • edited 7 maj 2008 23:10

    Så, dags att sluta babbla och visa min kreation.

    Snälla, försök ignorera den otroligt kassa kvalitén på bilderna, de är tagna med en mobilkamera.

    Framifrån

    Snett framifrån

    Bakifrån (suddig)

    Sidan

  • Jag tycker id'en fungerar skitbra, särskilt huvudet till just inq. stormtroopers. Gärna lite svarta färger på dom vore toknice. Däremot så ser man inte så mycket hur torson blev på bilden, så det är lite svårt att säga nåt om den :P

  • Nice modell!

    Som Hive mind sa det passar med necron huvud till ing. stormisar.
  • Tanken är här alltså att skapa en enhet med elitsoldatskänsla á la Venusian Rangers (ni som inte vet vad det är, googla för annars kommer jag att babbla sönder den här tråden)

    Fördelar:
    1. Väldigt lätta att göra, minimalt användande av greenstuff. Inga problem att massproducera.
    2. De ser lagom "unika" ut utan att förlora 40k-känslan
    3. Wysiwyg (hoppas jag, kan man argumentera att det där är Carapace och Hellgun?)

    Nackdelar:
    1. Litet huvud (iofs har ju Cadians uppblåsta ballonghuvuden men i vissa vinklar ser det inte riktigt ut att rymmas en människa under den där döskallen
    2. De kanske inte är "unika" nog utan folk kommer bara att titta på dem och tänka "men han har ju bara klistrat ihop en Necron och en Cadian"
    3. Jag vet inte riktigt om jag är nöjd med bössan. Visst ser den ut som en lasgun på steroider, men den ser inte direkt "combat" ut. Stormtroopers ska vara rörliga och skjuta mycket (iaf fluff-mässigt) medan det där ser mer ut som ett precisionsvapen. Det är mer ett gevär.
  • Nuså, nu ska jag sluta babbla, och jag vill hemskt gärna ha era åsikter.
    Alla tips och tricks välkomna. Eftersom jag till att börja med endast ska bygga en mindre styrka (det rör sig om allt mellan 7-20 stormtroopers) så kommer jag att ha både tid och resurser att lägga ner på att få dem bra och jag har inget tidskrav på mig heller.
  • "sidan" blev fel bild, den är ändrad nu, där ser man iaf lite bättre hur torson ser ut. Kommer såklart att bygga ett par som håller bössan i en hand (kasta granat, kolla scanner el dyl med den andra) så torson kommer absolut att synas mer.

  • Den blev riktigt cool! Jag tycker inte det lilla huvudet stör, frammifrån såg den i minsta laget ut men det funkar. Att de inte är "unika" nog tror jag inte. Jag tycker i regel att de enklaste konverteringarna oftast är dom bästa; det handlar bara om hur man får till känskan i modellen. Din blev klockren. Bössan kan jag hålla med om att den ser ut mer sniper än mata, lite att jobba med där med andra ord..

  • Bössan funkar, helt klart. Min invändning skulle väl vara att dödskallen skulle passa bättre som mask under en hjälm i stil med Death Korps stormtroopers som ju just har en gasmask i form av en stiliserad dödskalle. Det funkar också att sätta en gauss flayer pipa längst fram på en lasgun och sätta på lite diverse rör runt om, om du söker efter alternativ.

  • Jag tycker de blir bra. En hjälm skulle kunna vara schysst, men det funkar utan också.

  • F-n vad du babblar ;-)
    Jag tycker att bössan ser skitbra ut (resten av modellen också, för den delen), har ju sett den i verkliga,riktiga världen också, keep up the good work
  • Ser verkligen bra ut ! :)

    för att få en mera stormtroops känsla över dom, skulle du kunna göra backpacks och ha powercables(eller nåt sånt, du fattar vad jag menar) som går från hellgun till backpack, som på tennfigurerna

  • Mycket nice! tycker dock med om att huvet känns lite litet, du har inte funderat på att försöka bygga en "mask" av necronhuvet att sätta på cadianhjälmen? typ kapa fronten på hjälmen och bakuvet på necronen eller nåt?

  • edited 8 maj 2008 20:52

    @Mr Fulgrim: Det är alltid bra att läsa igenom hela tråden innan man postar ;)

    Trukson: Hellgun har i olika versioner representerats av en lasgun med en ryggsäck och en slang. Detta sticker enormt i ögonen på mig som varit yrkessoldat. Vem tusan vill bära runt på ett vapen som har en slang!?

    Men du är förlåten eftesom Trukson inte direkt snålar med orden...

  • edited 8 maj 2008 21:37
    :0) Varnade ju för att jag kan bli smått verbal.

    Jo, kan omöjligt tänka mig att Imperiets finaste (alla vet att Marinerna är mutanter och de ska alla brinna i den kejserliga skärselden) skulle ha slangar till sina vapen! (utom såklart på flamers).
    Ryggsäckar har jag absolut funderat på och kommer även att prova ut när tillfälle ges, men slangar kommer ni aldrig att lura på mig. Jag har burit på många korkade saker under min soldatkarriär, men aldrig att jag skulle ha ett vapen som är beroende på att jag måste ha en slang hängandes och slängandes där den kan fastna i allt möjligt.

    Vilket kanske driver mig till att ha kvar den "sniper rifle"-känsla som jag har nu, eftersom jag vill ha ett vapen som syns att det är en lasgun på steroider, även om jag också gärna skulle ha en mera "combat"-look.

    Ta t.ex moderna handeldvapen. Inte mycket har hänt inom skjutvapentekniken på mer än hundra år. Grundprinciperna är fortfarande samma, det enda som effektiviseras är längd, vikt och precision.
    Att bygga en "slimmad" lasgun (kortare och med mera "kitt" som sikten, laserpek osv) vilket vore realistiskt med jämförelse till dagens vapen tror jag dock tyvärr skulle bli svårt att driva igenom på en modellfigur. Alla vet vi ju att "size matters" när det gäller vapnen i 40K (Bolt pistol-Bolter-Storm Bolter-Heavy Bolter).

    Sedan att mina stormtroopers hittils har spenderat sina matcher i skyttelinjerna med fötterna stadigt planterade i backen gör att "sniper rifle"-konceptet har börjat kännas mera acceptabelt även om det är långt ifrån fluffets bild av stomtroopers som ett elitförband med hög rörlighet och eldkraft.

    Men som sagt, jag tar gärna in alla synpunkter!
    Just nu blir det ingenting byggt eftersom jag sitter 20 mil ifrån min Cadian-låda så jag har inte tillgång till alla delar som behövs.
  • Kanske det skulle funka att bara fylla ut en käke under masken och höja huvudet lite. Du verkar ju använda greenstuff ganska mycket på figuren hursomhelst. Ruggigt coola iallafall.

  • Kom på en sak.

    Du som klagar så mycket på att slangar är så mycket ivägen och vore så opraktiskt.

    Varför har vapnet en slang då?

    Jag hoppas att du har märkt det.
  • :0)

    Jodå.

    Ett otympligt VAPEN är en sak. Vet genom egna erfarenheter att det är krångligt nog att försöka ta sig fram med diverse vapenremmar, skyddskåpor, och kikarsikten som fastnar lite här och var. Men så länge de sitter fast i vapnet brukar det mesta hänga med fram till eldställningen.

    Däremot så har jag även testat en smått galen lösning involverande en ryggsäcksmatad Ksp58B med fritt hängande patronband. Att försöka ta sig till eldställning genom undervegation genom ålning medelst hasning med denna kontraption var allt annat än tillfredställande!


    Dock så är det ändå en mycket observant iakttagelse och jag HAR faktiskt funderat på att avlägsna sagda slang (det är faktiskt till och med 2 st), och detta kan nog bli högst aktuellt om jag väljer att gå på ovan inslagna linje med det längre, tyngre vapnet.
    Just nu sitter dock tankarna på att göra bössan totalt annorlunda och få en kortare mera "assault"-inspirerad skapelse vilket har gjort at slangproblemet ligger på is tillsvidare!

    :0)
  • Snygga figurer Trukson, ska bli kul att få lägga mina Space Marine händer runt den där nacken!!=)
  • edited 13 augusti 2008 11:34

    Ungefär enligt plan så har jag nu såhär 2 månader efter originalposten äntligen lyckats bygga lite mera på mina stormtroopers, håll till godo och kommentera gärna! Själv ska jag släpa mig runt joggingspåret och med lite tur sitter inspirationen kvar när man kommer tillbaka så kanske man fortsätter byggandet ikväll!

    Mina 4 första stormtroopers efter målgången i maratonloppet

    Hellgun enligt Trukson

    Och killen som håller i den samtidigt som han kastar granater på de otrogna hundarna (observera att hans mage inte är greenstuffad än)

  • Något som slog mig gällande de "små" döskallarna/huvuderna var att det hade sett schysst ut att "rasta" till dem lite, lite grann som quills(sp?) som Kroots har, ge dem en huvudbonad helt enkelt.
  • snyggt! dom är sponsrade av Heiniken ser jag :)

  • Ser grymt bra ut. De här kommer bli hur tufft som helst när det är klart.

  • edited 13 augusti 2008 11:58

    och så hela gänget (16 st stormtroopers) klara för greenstuffing! (blev visst en jättebild så jag länkar den bara)

    group hug!

  • gryma!

    Dock skulle jag klippa bort flamer tanken från dina plasma
  • edited 13 augusti 2008 13:25

    Jag vet inte jag. Jag har provat den varianten också, men då kändes det som att nånting saknades, och jag vill minnas från 2nd (eller om det t.o.m var 1st) edition att det stod nånting om att Plasma vapen laddades med "flasks".

    Men jag ska absolut fundera vidare på saken, det är ju ett enkelt ingrepp att göra så länge jag gör det innan målningen (vilket knappast lär hända före 2009).

  • Mjo palsma är väll luft som blivit uppvärmd så den fått "fast" form så då borde ju en tank funka om tänker lite ja :)
  • Plasma weapons work by channelling energy from a fusion core through a linear magnetic accelerator to produce a bolt of energy. Magnetic containment chambers are used to control the fusion reaction which is typically fed by a photonic hydrogen cell, or for larger weapons, a photonic flask, which provides from 5 to 10 shots before being exhausted. Once accelerated towards a target a plasma bolt becomes an incandescent ball or comet-like bolt of molten gases which explodes on impact. This explosion produces heat energy like that of a miniature sun, tearing through armour and flesh with equal ease.

    Taget från Bolter&Chainsword-forumet. Ska även se om jag hittar min gamla 2nd ed regelbok när jag är hemma hos föräldrarna nästa gång (nu till helgen).

  • Riktigt läckert ser det ut, me likes. :)
Sign In or Register to comment.