fantasia fanatic 3000 pts?

edited 4 maj 2008 19:57 in Warhammer fantasy
är det bara jag som tyckwer det skulle var intressant om man hade en turnering med 3000pts??
det behöver ju inte vara fanatic men iallafall en turnering lr nåt i den stilen?
jag tycker det skulle vara sjukt roligt för att allt skulle bli så annorlunda då ;P

och betyldigt mycket mer att tänka på^^

Kommentarer

  • Jag tror att en 2999 poängsturnerning skulle vara intressantare än en 3000 poängs. Att utöka en armé från 2250 till 3000 blir lätt att man bara pular in en till lord. Men vad som helst för att komma bort från det vanliga 2250.

  • Vi spelar 1999 på RT just nu, ett helt annorlunda och enligt mig mycket roligare spel i och med att man inte kan ta några Lords samt är limiterad till tre Special och ett Rare. Det blir mer ett truppspel då där det premieras att skapa synergieffekter i listan istället för att allt cirkulerar kring ett par enskilda modeller. Testa ett par matcher så får ni se.

  • 1999 låter intressant :)

  • 1999 känns ju helt klart värt att prova. Nudge nudge Stefan?

  • Känns som vissa arméer kan vara rätt straffade av att inte ha någon lord (VC, BoC, Empire), medan andra arméer klarar sig utmärkt utan (Alver, Dvärgar, Lizardmen), men det kan säkert vara ett intressant koncept att testa :) Däremot tycker jag att 2999 låter mer intressant...

  • 2999 låter intressant, vore skoj att köra större slag.

  • det låter väl fint! :) Jag är alltid mer positiv till udda numrer.

    Annars har jag bara en sak att säga

  • jag håller med setomidor om att vc skulle var så sjut bestraffade av att inte spela med en lord.
    men med 3000 skulle man ju få ett mer special och rara choice^^
  • på 3000 poäng skulle man inte få plats på bordet, inte jag i alla fall...

  • Nu är jag ju inte den mest aktiva fantasynörden i stan, men både 1999 och (i synnerhet) 2999 låter riktigt spännande.

  • Det vore kul att spela med annan poäng än 2250. Ett förslag skulle vara att spela med 1999 men tillåta en lord. På så sätt kommer man undan att straffa arméer som är beroende av en lord.

    Men jag känner att om man ska ändra poängen så ska det vara uppåt, inte nedåt. Det finns turneringar i USA som har 3500 poäng. Det skulle vara ganska awesome att spela faktiskt i och med att allting kan hända i en match med så mycket poäng.

  • Dock är det ju oroväckande att folk har problem att hinna färdigt på tre timmar och 2250 poäng... då skulle det behövas nästan fem timmar för att spela 3500 poäng, och då hinner man bara med tre matcher på en helg :P

  • Visst vore det kul att testa lira större matcher på fanatic, jag tror dock att 2500 är max. Dels pga det Setomidor säger men även att krav på större arméer riskerar stänga ute "casual" spelare, vilket vore synd då fanatic ska bredda spelandet. Det vore kanske en idé att, i likhet med den kommade 1000p lagtävlingen, spela mindre turneringar med annorlunda arméerstorlekar.. Vore faktiskt nice att ha en 3000p turnering.. 2 lords!!

  • @Nas: Själva tanken med 1999 är ju just att spela med så mycket poäng utan att man får ta med en lord.

    Jag har sett en massa matcher spelas nere på RT med några utav de arméer som staplas upp som "rätt straffade" (vc, hoc) och de klarar sig absolut utan en lord; blir bara en annan spelteknik utav det hela och folk måste spela på synergi och trupper istället för på enskilda modeller.

  • inte HoC, BoC! Utan ambush (eller något leadership att tala om) så blir beastmen om möjligt ännu sämre...

  • Ah, BoC kan ni kanske ha rätt i, har inte sett det testas eller testat själv. Men det finns ju inget system som inte gynnar/missgynnar vissa lag så detta kanske är drawbacken på >2000p.

  • Om man bedömer att BoC är de enda som verkligen straffas av avsaknaden av lord kunde man ju göra ett undantag bara i det fallet. Kanske begränsa mängden något annat för BoC för att väga upp?

  • Själv skulle jag inte anse BoC som straffade då de inte ens MED en lord klarar sina Ld test (tricket är att försöka undvika att ta dem från första början) ambush är ju visserligen lite synd att bli av med men jag har inte upplevt det som något livsviktigt. Det största problemet med att spela 1999 med BoC i mina ögon skulle vara att det betyder att jag skulle behöva pressa in ännu mer skit i min deploymentzone som redan är sprickfärdig, med tanke på att man skulle behöva trycka in Core choises som ersätter en lord ett special och ett rare. för mig skulle det betyda att byta ut en femma furies en beastlord och två spawns mot typ 20 beastmen och två charriots.

  • ... för ett grand total av 6 (!) chariots :)

    Mina skaven känner ungefär likadant. Tar man bort Plague Censers, en enhet jezzails och lorden så får man 400 poäng att spendera på core. 400 poäng är ganska mycket att lägga på core för en skavenarmé (ungefär 80 modeller), så om man inte vill måla upp extremt mycket så slutar det med att man tar fler weapon teams istället.

  • Japp, 6st =)

    Det här är ett problem man skulle möta även på 2999, efftersom jag redan fyllt upp alla special/ rare skulle 750p. betyda en heard och typ 7(!!!!) charriots (det är tråkigt att måla herdar, chariots går snabbare) i stället för att på 3000 kunna slänga in en lvl4 (för totalt 8 magic lvls), några troll och kanske en shaggot. Det här blir ju problemet med alla non-elite arméer då de redan har fyllt upp alla special rare och har betydligt mycket fler core choices än de behöver.

    Annars skulle jag vilja påstå att den lista där det skulle svida mest att bli av med sin lord är dvärgarna då det finns så många listor som helt bygger kring anvil of doom

  • Jag håller helt klart med, både 1999 och 2999 premierar egentligen elitarméer, eftersom de är mer troliga att ha lediga special / rare eller till och med character slots.

  • Gällande 3500 poäng, visst det skulle inte gå att få in fem matcher som det är i dag, men vad sägs om fyra matcher under två dagar, det borde gå. Förutsatt att man i så fall skippar det som är runt omkring, som lägtävlingar, quizz, etc. Man kanske kan spela 0900-2100 lördag och 09:00-1600 söndag.

    Sedan att en 3000+ poängsturnering skulle stänga ute vissa spelare är ju naturligtvis inte bra, Men jag tror att det skulle vara fullt möjligt att kunna inkludera alla. Ett exempel skulle t.ex. kunna vara att sänka kravet på standarden på målningen, kanske ev. tillåta att en viss del av modellerna är omålade (mellanskillnaden mellan 2250 - aktuella poängsumman), alternativt att utannonsera tävlingen 6 - 12 månader i förväg. De flesta spelarna, även yngre, borde kunna skrapa ihop och måla 750-1250 poäng under den tidsperioden.

    Men framför allt så skulle jag vilja se en turnering med mycket poäng och inga restriktioner. Låt folk göra så grisiga listor som de vill.

  • Jag skulle inte räkna med att väldigt många har tid, råd och lust att skrapa ihop 1250 poäng för en enda turnering. Man kanske aldrig kommer att använda hela styrkan igen, bland annat. Kanske man bör börja med en "pilot", en mini-turnering för att testa konceptet. Annars tror jag stora matcher passar bättre i friendly games än kompetitivt spel.

  • Håller med hemlighålleren, matcher runt 2000 är alldeles lagom i turneringssammanhang och vill man spela större så är det ju inget som hindrar att man gör det någon annan gång, men som folk har nämnt tidigare blir det problem med både tids och plats aspekten i jusst turneringssamanhang

Sign In or Register to comment.