Tau tips (ändrat till fråga ang beväpning)

edited 4 maj 2008 17:39 in Warhammer 40k

Vespid Stingwings och Kroots är dom något att ha? Går dom att använda i en bra arme? Vad konkurerar med Krootsen och Vespids? come on folks :)


Bygger vidare på Tau frågor här. Är det någon hit att i sina 12 manna enheter med firewarriors blanda pulse rifle och pulse carbinen? säg 8 rifles och 4 carbiner.. just för a tt kunna pinna ner folk.. och röra sig och skjuta.. vad säger ni? (rifle S5 ap5, 30", rapid fire: Pulse carbine S5, ap5, 18" assult, pinning)

Kommentarer

  • Vespiderna är ju värda att ha bara för att modellerna har ett sånt fantastiskt finurligt flin.

  • Jag har bara erfarenhet av att spela MOT Tau, ingen med. Jag har heller inte mött varken Kroot eller Vespid särskilt många gånger, vilket man kanske ska ta som ett tecken på att de inte är så fantastiskt bra? Men det kan ju lika gärna vara så att många helt enkelt gillar Tau bättre.

    Kroot tycker jag ser vettiga ut på pappret åtminstone, och den erfarenhet jag har av att möta dem är att när man till sist kommer inom charge-avstånd från tau-armén så är det inte alls självklart att man kommer att vinna.

    Vespid är lite knepigare. De verkar vara otroligt svåra att använda, men de har ju onekligen potential med sina vingar och vapen. Men de gånger jag har spelat mot dem har de känts som lätta byten faktiskt, men jag tror absolut att de går att använda på ett bra sätt. Bara det att de är svårspelade. Men de är troligtvis en väldigt bra enhet att ha för att kunna störa motståndaren på en flank, eller som en enhet som kan trycka i sin egen deployment zone för att studsa fram när motståndaren kommer obehagligt nära.

    Men som sagt, en svår unit, och det finns nog en anledning till att få spelar med dem. Men jag tycker absolut att du ska göra ett försök och visa folket var skåpet ska stå även utan Formulär 1A-enheterna.

  • En av många oanvänd färdighet hos vespiderna är ju skilled rider, eller vad det heter. Dom kan ju flyga mellan area terrain och area terrain med sitt t4 och blasta lite. Dom har ju även fleet så dom blir ju väldigt mobila. Det är ju bara det att dom inte får skjuta och hoppa undan som allt annat ;) Tror dom kan funkar om man är lite försiktig/duktig spelare.

  • Kroots tycker jag fungerar alldeles utmärkt i min tau armé och det brukar gå rätt hyfsat för mig på Fanatic turneringarna, så jag tycker absolut inte att dom är en enhet att hoppa över. Och dom konkurrerar ju som egentligen inte mot nånting, möjligen mot gun drones enheter, men det är bara poängmässigt. Brukar köra dom i en 10 man enhet med eller utan shaper, beroende på vilket variant jag kör på resten av listan.
    Dom gör oftast väldigt bra ifrån sig. Hjälper mina stealth suits att komma undan, skyddar broadsides eller firewarriors. Kan i värsta fall slåss lite i närstrid, enda som drar ner dom är initiativet. Men jag brukar aldrig bemöda mig med att ge dom en armor save, 6+ är inte värt helt enkelt.

    Vespids däremot... Det som gör dom så dåliga i en taulista är några faktorer. Dom främsta som håller tillbaka mig är:
    Poängkostnaden. Dom är för dyra för vad dom kan göra och vad dom tål
    Kräver markerlights för att kunna användas ordentligt
    Kan enbart gå in och sopa upp rester av enheter
    Tål ingen besvarande eld, varav att dom bara duger som uppsopningsenhet
    Kort räckvidd

    Den sista punkten är egentligen den största. Deras korta räckvidd gör verkligen att dom måste sopa upp rester av en enhet och kräver nästan hjälp av markerlight för att kunna göra det jobbet bra. Sedan om någon fiende överlever i slutet måste dom gå in i närstrid, men om en enhet kommit så pass nära att du bara kan hoppa ut med dina vespids och skjuta så är det mest troligt en närstridsenhet som kommer göra slarvsylta av dina vespids.

    Dom var en bra tanke, men utförandet blev uselt. Tror att 6" längre räckvidd och +1S skulle göra dom bättre. Men för min del skulle dom fortfarande sakna en tydlig roll som inte någon annan tau enhet som man har redan täcker upp. Enda jag ser dom som är en counter-charge enhet som inte är så bra på det tyvärr.
  • Jag har fått känslan att folk inte använder Vespids för att dom är så fula
  • Jag tror Falle har rätt i sina antaganden.. :P

    Kombinerat med det Eldoriath säger så har man ingen vinnare direkt. Men jag tror inte man kan försaka dem helt och hållet. Dock kräver de nog en lite speciell spelstil och en spelare som kan spela det spelet. Knappast någon no-brainer.

  • Jag har har en tanke på att sätta ihop några wespids genom att konvertera firewarriors med mindre jump packs och lite köttigare bössor. Är lite tveksam till deras roll i en tau arme, tror inte dom har någon given plats i en turnerings armé men dom kan tjäna vissa roller hyfsat och jag tror inte man ska kasta bort dom helt och hållet.

  • Dom är helt klart grymma. Suttit å läst battlereports så mkt jag bara kan här sedan jag la upp frågan här på forumet. I alla fall så dom är bra det är dom.. men det finns alternativ som är mycket bättre. Det som är problemet tyvärr .. välja mellan något bra eller bättre.. inte lätt inte :/

  • Angående din andra fråga. Ja, det kan vara värt att använda sig av ett par st pulse carbines i FW grupperna, särskilt om du sätter dom i en fisk och du vill använda dig av fish of fury tekniken. Det är oftast i din fördel att hålla dig på ganska precis 12 tum och då kan det vara värt att ha några vapen som når 18. Sen är det alltid trevligt att iaf ha möjlighet till att pinna motståndaren. skjuter du 4 karbin skott så tvingar du oftast fienden till 1 pinning test.

    Så på en 12 skulle jag nog tänka mig att ta ca 3-4 karbiner. Särskilt om du har dom i en fisk.

  • Det kommer bli FW och Devilfish kombon rak igenom .. dvs minst 3 stycken.. har en lista jag jobbar lite på. En omgjord en (där det fan va skimmer tanks över hela banan haha) som jag filar lite på. Kommer inte va klart förrän efter nya reglerna kommer så. Men jag tror på den iden jag med. ett par carbiner precis som du säger för det där mellan avståndet.

  • Jag håller med DonConcho, jag spelar ju själv Tau och den nämnda taktiken fungerar riktigt bra.
  • gällande att mixa carbines och rifles. personligen så tycker jag det är värt det. har 3st 12 grupper med 50/50 och en 12:a med 11 rifles och 1 carbine ( i efterhand borde alla varit rifles i denna) men fördelen som jag ser det med 50/50 du har iallafall 6 personer som når 30" om du står stilla, rör du på dig så har du 6st som når 18", och inom 12" så har du 18 skott. varav 6 st har chansen att pinna.

    har planer dock på att köpa in 2 st 12 till och kommer nog göra en av dessa till enbart rifles. och så får ja se om ja gör den andra till enbart carbines eller denna också till enbart rifles.
  • Jag tycker inte att du ska spela Tau överhuvu'taget, Ola... :P
  • edited 20 maj 2008 11:18

    Klart du ska. Tau har allt. Stil, Flärd, ordning och reda i leden, spektakulär eldkraft samt galaxens stoltaste enhet: Drönaren!

  • Tau är häftiga med det avseendet att de nog är den enda "goda/snälla" rasen i hela 40k :)

  • Tja, så goda eller snälla är dom väl egentligen inte... Men om man ska nominera en ras som godast/snällast, så är tau överst på listan.
Sign In or Register to comment.