LOTR turnering i Umeå.

edited 2 maj 2008 18:40 in Turneringar / konvent
Nu är det dags att lira LOTR igen, nån gång efter att mordorboken släpps så blir det en turnering på FUSK i Umeå.

Mer information kommer.......

Kommentarer

  • Det låter strålande! Blir det i slutet på juni/början av juli? Och hur mycket poäng ser det ut att bli?
  • Är det dags att plocka fram den äckliga spindeldrottnignen igen!?

    ska bli kul!

  • När det blir vet jag inte , men efter att mordorboken släpps.
    Det kommer bli 500 eller 600 poäng.
    Förmodligen så kommer det vara en mimimiantal på 5 eller 10 modeller.
    Sen så kommer scenariona att ändras från förra gången.
    Såvida turneringen inte är under sommarlovet så kommer den att hållas på en söndag.
    Det kommer att spelas tre matcher, målning kommer nog att vara ett krav.
    Man kommer bara att spela med en armé , alltså inte en ond och en god.

    Mer information kommer........
  • Det här låter spännande. En anledning att måla upp min "armé" och lära mig reglerna.

  • Låter intresant kan finns någon intresse hos 3-4 NORK'are att komma och spela :D
  • Det är långt blom...står du för bensinen eller flyget då =)
  • Dessa är senariorna vi splade sist det lär bli 500p igen men med minimum på 10 moddeler för att undika tex The Fellowship

    vissa av´senariorna komemr modiferas lite tex sista som var för lätt att få 20 - 0 på men vet itne exakt vilak förendringart men tar gjärna i mot förslag.


    Lord of the rings scenario

    Allment:
    Deployment: i alla scenarion kommer uppställningen va likadan 28cm från mittlinjen. Då ni kan tänkas möta en arme som står på samma sida t.ex. god mot god, slumpas dels vem som börjar ställa ut och vem som har första Prioritet. Man turas om att ställer ut tio modeller i taget tills båda arméerna är uppställda.

    Första scenariot
    Objektiv: Att hålla så många som möjligt av de två objektiven som kommer att finnas markerat vid mittlinjen på spelplanen. Man håller ett objektiv genom att ha flest modeller inom 8cm diameter från objektivet har man lika många i slutet på rundan håller ingen objektiv. I slutet av varje runda efter det att ena sidan blivit Broken så slår man en tärning på 1-2 slutar det annars så slår man i slutet av nästa oss vidare.
    Major vinn/loss den vinnande sidan håller båda objektiven
    Minor vinn/loss den vinnande sidan håller ett fler objektiv än den förlorande
    Draw båda sidorna håller ett objektiv var eller att ingen av sidorna håller något

    Andra scenariot
    Objektiv: Vinnaren av detta scenario är den som i slutet av runda 10 håller objektivet. Objektivet är i det här fallet ett område på 14cm i diameter från en punkt mitt på planen.
    Major vinn/loss så har den vinnande sidan en eller fler modeller på objektivet medan den förlorande inte har någon
    Minor vinn/loss Den vinnande sidan har fler modeller på objektivet en den förlorande.
    Draw Båda sidorna har lika många modeller på objektivet i slutet av runda 10.

    Tredje Scenariot
    Objektivet: slaget avslutas i slutet av den runda då en eller båda sidorna blivit reducerade till ¼ av sitt ursprungliga antal.
    Tillägg: Natt Strid, på grunda av mörkret så kan man bara skjuta på mål inom 28cm men på grunda av svårigheten undvika skotet i mörkret så har man +1 på slaget för att göra skada.
    Major vinn/loss Den förlorande sidan har bara en ¼ av sidan modeller kvar och den vinnande sidan har fortfarande minst en hjälte vid liv.
    Minor vin/loss Den förlorande sidan har bara en ¼ av sidan modeller kvar och medan den vinnande sidan inte har någon hjälte kvar.
    Draw Båda sidorna blir reducerade till ¼ av sitt ursprungs antal i slutet av samma runda.
  • Det är långt blom...står du för bensinen eller flyget då =)

    ne jag hade tänkt bära alla på ryggen ;P

  • Nu kommer det mer information.

    Turneringen kommer att vara söndag den 29:e. 500 poäng. Max 250 poäng karaktärer.
    Armélistorna från "legions of middle earth" och dom nya supplementsböckerna kommer att användas. Alla vapen, banner, rustningar, sköldar mm måste sitta på figurerna. Alla figurer måsta vara målade.

    Mer information kommer...
  • Så. nu har turneringen varit och det är dags att utvärdera den. Personligen så tycker jag att det var riktigt roligt.

    Det man skulle kunna ändra på i andra scenariot var är att det inte går att vinna med major victory ifall man själv är broken. I tredje scenariot så borde +1 to wound inte gälla för kastvapen, då dom inte drabbas av sänkt range. Ett annat alternativ vore att halvera rangen på alla skjutvapen.
    Sen så tycker jag att folk ska kunna ta med sig en ond och en god armé, så att man inte spelar goda mot goda, Tror inte att det var något direkt problem på denna turnering, men det kan ju vara något att tänka på till kommande turneringar.
  • Jag får hålla med om att den var riktigt skoj! Roliga matcher och roliga scenarion. Scenario två skulle behöva ändras om ja, resultaten skiljde blev väl detsamma för alla. Ett annat alternativ för att lösa det är att öka antalet figurer du behöver utnumrera med till 4:1 eller 3:1. Tror att första scenariot också skulle må bra av att det blir lättare att få vissa resultat.
    En riktigt lyckad turnering var det. :)
  • Jag kan ju inte säga att jag var med, men jag var där och såg på, och det var en riktigt bra stämning. Spelarna disskuterade matcherna efteråt, skrattade åt taktiska misstag eller tärningens nyckfulla natur, och alla verkade uppskatta spelet.

    Det är förjäkligt... man blir ju taggad på att bygga en armé!
Sign In or Register to comment.