Någon som kan ställa upp med en testmatch?

edited 1 maj 2008 19:00 in Warhammer fantasy
Hej.
Har ju gått och funderat ett bra tag på att börja med fantasy och det lutar väl åt att man börjar mot hösten. Men jag tänkte att det kan ju ändå vara bra att testa spela det någon gång före man börjar göra en armylist och allt det där, så att man har en någorlunda koll på spelmekanismerna. Jag har läst igenom grundregelboken så att jag iaf har ett vagt begrepp om reglerna och allt sånt där.

Så, nu söker jag någon vänlig själ som kan ställa upp och spela mot mig och låna ut en armé för mig att spela med. Funderade på att 1000p kanske är lämpligt att börja med?

Kommentarer

  • Tjenare

    Jag kan hjälpa dig :) Jag har ett par arméer du kan låna också. Det du har att välja mellan är:

    • Bretonnia
    • Dark Elves
    • Skaven
    • Vampire counts (WiP)

    Vi tänkte spela en mängd 1000 poängsmatcher nästa tisdag, kanske du har lust att spela i samband med det? Antingen före eller efter...

    /Seto

  • Ah, skönt att höra att det finns vänliga själar där ute =)
    Skulle gärna vilja testa lira med dark elves då det är dom jag funderat mest på att börja med, och när du säger nästa tisdag menar du tisdag den 13e? För mig spelar det inte så stor om före/efter, kanske efter? Kan jag komma och kika lite på när ni spelar och snappa upp lite saker innan man själv ger sig i kast med spelandet =)
  • Tänkte redan på tisdag den 6:e faktiskt, kommande tisdag alltså...

    1000 poäng Dark Elves är inga problem, vill du att jag bygger en armé åt dig eller vill du designa den själv? Värt att tänka på är att nya Dark Elves antagligen kommer bete sig lite annorlunda än de nuvarande...

    Antingen kan du först kolla lite matcher för att få kött på benen, eller så kan vi försöka spela en match innan så att du kan enklare förstå hur vi (ut)nyttjar reglerna när vi spelar :) Vilket som går bra för mig. Jag kan spela från strax efter 17 och framåt på tisdag.

    /Seto

  • Jag ska ta en kik till imorgon om jag kan pyssla ihop en 1000p lista.

    Nu på tisdag låter väldigt bra. Jag tar och dyker upp på FUSK klockan 17 så kan man testa lira en match då? Så kan jag kika på när ni spelar lite grann sen också =)
  • Blir bra :) Jag kommer runt 17:30 mest troligt

  • Sådärja, nu har jag pusslat ihop något som jag tror kan vara spelbart. Har visserligen en total brist på anti-magi, men jag vill testa att se hur det funkar på mindre poängskalor. I högre så antar jag att någon magiker kommer finnas med i listan iaf, men det lär ju vänta till nya army booken kommer.

    Så, ser det seplbart ut? Tänker både spelmässigt och modellmässigt för din del.

    Heroes
    1 Dark elf noble på Cold one, lance, heavy armor and shield, Cry of war, Manbane, Seadragon cloak 132p

    Core
    25 Warriors w/ shield, musician, lordling, standard bearer 275p
    10 Warriors w/ shield, repeating crossbow 140p
    6 Dark riders w/ reapeating crossbow 144p

    Special
    9 Cold one knights, standard bearer, dread knight, musician 306p

    Inte så farligt många enheter att hålla reda på. En snabb heavy-hitter, en lite långsammare stabil bas enhet, en skjutig enhet och en snabb skjutig enhet. Det jag skulle kunna tänka mig att göra annorlunda är att dissa 4 cold knight och sedan köpa in ytterligare 4 dark riders med crossbow och så delar jag upp dom i två 5 man enheter.
  • Det ser helt OK ut, ett par saker dock:

    • Nobles får inte ta saker från "Temple of Khaine", utan det gäller bara Assassins och Hags (Witch Elf champions)
    • Dark Riders räcker oftast med 5, och bör ha en musician (att fly är en viktig taktik i fantasy, och musician hjälper dem att stanna. Det är också därför det räcker med 5, eftersom man då förlorar mindre poäng om de bestämmer sig för att inte stanna).
    • Cold one Knights är stenhårda, men på 1000 poäng blir 9 + noble lite för enkla att helt enkelt ignorera. Jag skulle nöja mig med 5 + Noble, och kanske sätta poängen på en enhet till med dark riders, eller kanske en Reaper Bolt Thrower.
    • Det har kommit en regeluppdatering till DE som ändrar vissa saker, speciellt så är Warriors billigare (7 pts styck). Detta gör dina warriorblock blir 50 respektive 20 poäng billigare.

    Modellmässigt så har jag inte noblen eller cold one knights, och bara 19 warriors. Men oroa dig inte för det, plocka den lista du vill ha så kör vi proxys på resten (den VC armé jag funderar på att spela kommer nog vara ganska proxad den också) :)

  • edited 4 maj 2008 19:53
    Okej, tackar för kritiken. Tänkte också att 9 CoK var lite väl saftigt, men det var roligt att kolla =)

    Tänkt att på dark riderna så kan dom gå i en rank om 6 man, för det ska väl ändå fungera? Och sedan utnyttja att dom är fast cavalery för att fara omkring med dom och skjuta.

    Ska pyssla om listan lite grann då =)

    Sådärja, nu har jag kommit med en ny idé, är dock osäker på om hur det är att kombinera olika vapenegenskaper på noblen. Men jag tänkte att även om det inte går att kombinera lansen och svärdet är svärdet bra att ha i eventuellt följande runder. Sedan har jag alltid tänt på hydran =)

    Heroes
    1 Dark elf noble på Cold one, lance, heavy armor and shield, Sword of might, Seadragon cloak 117p

    Core
    25 Warriors w/ shield, musician, lordling, standard bearer 225p
    10 Warriors w/ shield, repeating crossbow 120p
    5 Dark riders w/ reapeating crossbow 120p

    Special
    5 Cold one knights, standard bearer, dread knight, musician 190p

    Rare
    War hydra 220p

    992p totalt
  • Ser stabilare ut :)

    Lansen gör du inte så mycket med, eftersom alla karaktärer som har ett magiskt vapen måste använda det (hela tiden). Enchanted Shield är ett item jag sällan lämnar hemma, och även Warbanner som jag använder i praktiskt taget alla arméer. Du skulle kunna släppa Sword of Might och istället köra Warbanner på dina CoK, vilket jag tror är en vettig lösning. Om inte, så är musician värd att ha på Dark Riders som sagt.

    Jag plockar med något som kan föreställa Noble och CoK, samt lite utfyllnad till warriors :)

  • Okej, men jag kör nog på att byta ut svärdet mot ett warbanner, men var blir det placerat? Hos min noble gissar jag?

    Låter utmärkt =)
  • Det blir placerat på standardbäraren på knightsen... det är enheten i sig som kan köpa den uppgraderingen, och inte noblen :)

  • Btw, tar du med dig Dark Elves boken?

Sign In or Register to comment.