Lite annorlunda turneringsidé inför sommaren

edited 28 april 2008 14:52 in Figurspel

Satt och funderade lite på hur man kan lägga upp en lite annorlunda fantasyturnering, kanske under sommaren, bara för att det är trevligt och konstruktivt (gällande att få modeller målade, t.ex.).

Som ett alternativ till den vanliga 1000 pts slugfesten på FUSK så tänkte jag mig följande:

  • 20 - 40kr per spelare, för att kunna ge ut någon sorts priser
  • 1000 pts per spelare
  • 3 spelare per lag
  • Endast en av varje armé per lag
  • 6 eller 8 lag i turneringen (dvs 18 eller 24 spelare, vilket vi borde få in på FUSK).
  • Inför varje omgång så lottar man lagen mot varandra i vanlig ordning (Dvs. Swiss). Varje lag-match tilldelas tre bord (1-3, 4-6 etc). Varje spelare berättar för motståndaren vilken armé som spelas ("rasen", inte armélistan). Slå en tärning per lag. Det lag som slår högst (A) får välja en spelare från varje lag som ska möta varandra. Det andra laget (B) får välja vilket bord som matchen ska spelas på. Efter det så får lag B (de som slog lägst) välja en spelare från varje lag till den andra matchen, och lag A får nu välja vilket bord som matchen ska spelas på. De kvarvarande spelarna från varje lag spelar på det återstående bordet.
  • Matcherna spelas precis som vanligt. Slå vem som väljer sida etc.
  • Om något av lagen enbart har två spelare av någon anledning, så står den sista spelaren över.
  • Summera BP för varje match. Om bara två matcher spelades räknas resultatet från de spelade matcherna om för att motsvara tre matcher (genom att helt enkelt gångra alla BP med 1.5). Exempelvis så räknas en 10-10 match och en 20-0 match om för att bli 15-15 och 30-0, för totalt 45-15 lagen emellan (förutsatt att vi kör 20 BP som mest).
  • 3-4 matcher på en dag.

Fördelarna med det här upplägget är bland annat: Variation, lagkänsla och taktik (vem kan vinna mot vem?), samt att man åstadkommer detta utan att ändra spelet i sig (som i dubbles tournaments). Formatet klarar också av att några spelare faller bort, även om det såklart är önskvärt att få ihop 3 per lag som verkligen dyker upp.

Man kan ju även tänka sig ett par scenarios, om man känner för det.

Panelen (dvs jag) har inte kommit på några uppenbara nackdelar ännu, men det finns säkert.

What say you?

Kommentarer

  • Detta låter som en utmärkt idé och jag skulle definitivt försöka vara med i en sådan turnéring.

  • Danne, du är en klurig en! Jag är entusiastisk, så länge jag inte råkar jobba just den helgen det blir, men sånt kan ju anpassas (turneringens datum alltså!)

  • Jag tycker att det låter riktigt skoj faktiskt. Och en bra morot för att få dvärgarna att marchera vidare längs den långa vägen till spelborden.

  • Skulle vara grymt, det behövs verkligen nått i sommar för att förgylla sol och värme!
  • Utmärkt idé! Jag skulle lätt vilja vara med, men jag som inte har så goda kontakter i fantasy-kretsarna skulle nog få svårt att få ihop till ett helt lag.

  • Låter ju som att folk är positiva, härligt :) Vi får försöka hitta ett datum som funkar för alla utom Stefan ( ;) ).

    Hemlighållaren: Det behöver inte vara svårare än någon läser ditt meddelande ovan. Det är säkert många som har "sin alldeles bästa kompis i hela världen", men saknar den tredje spelaren...

    Har ni några spontana åsikter på kostnad / scenarios / datum? Sent i Juni eller tidigt i Augusti kanske?

  • 40kr? Helgen v26 & hela v 27 är jag borta, så inte då :)

  • v32?

    Då borde folk ha tid att fixa nya arméer om det är intressant :)

  • Har int fått mitt sommarschema ännu, jobbar varannan helg. Så kanske :)

  • Låter riktigt kul tycker jag!

Sign In or Register to comment.