2000p flygande tyranids

edited 27 april 2008 23:22 in Warhammer 40k

Blev inspirerad av alla coola nidlistor som huserade på fanatic. Sannolikheten att den byggs är liten, men man får ju drömma sig bort =). Gargoyles är tyranidlistans coolaste enhet, så därför måste man ha många av dem, både stora och små. Förslag på ändringar för att göra den någorlunda spelbar utan att bryta temat alltför mycket?

HQ

  • Hive tyrant Wings, twin-linked deathspitter, lash whip, bone sword, adrenal glands (+ws), psychic scream
  • Broodlord
    Extended carapace, flesh hooks, feeder tendrils
  • 8 Genestealers
    Flesh hooks

Elites

  • Lictor

Troops

  • 12 Termagants
  • 12 Termagants

alla med bara fleshborer

Fast attack

  • 10 Warriors Winged, 6x2 fleshborers, 4x fleshborer+rending claws, bio-plasma, enhanced sences
  • 30 Gargoyles
  • 30 Gargoyles

Heavy support

  • Carnifex Twin linked barbed strangler, enhanced sences
  • Carnifex Twin linked venom cannon, enhanced sences

Totalt 1999p.

Kommentarer

  • Varför har du så många termagants? Mer gargoyles för bövelen.
    Din tyrant vill ha en picka, valfri smak men den är egentligen inget cc-monster, alltså måste du ha en devourer eller en venomcannon. MÅSTE.
    Fexarna vill inte ha twinlinked (kanske i 5th ed, men inte nu), utan en av varje. Visst twinlinked är safe och fint men det fina med två bössor är att man har så mycket högre maxoutput. Några av warriors vill ha rending också, listan är antitankfattig som tusan.
  • Du har rätt Markus. Gjorde lite ändringar i listan (i fetstil). 60 gargolyes känns coolt. Ökade antalet genestealers också. Nu är fast attacksektionen på över 1000p.

    Tanken med fexarna var såklart 5th ed.

  • Jag håller med om att Gargoyles är det coolaste i svärmen! Jag hoppas att du greenstuffar ihopfällda vingar på dina Termagants och Carnifexes också, om du bestämmer dig för att bygga armén iallafall!

  • Eller vingar som inte har utvecklats klart än.

  • Deathspitter på en modell som har 3 attacker i grund?
    MathHammerBasic:

    Hive Tyrant med:

    deathspitter:
    1 blast str 6-7

    devourer:
    6 bulor str 4-5

    venom cannon:
    3 bulor str 7-8

    Det är lite slöseri med attacker, fast jag kan se nyttan om den är tänkt till 5th ed och nya blast-regler enligt ryktet.
  • Venom cannon är så överanvänt på tyranter. Devourer likaså. Men eftersom tyranten träffar så dåligt är det nog bättre med mer plugg. Å andra sidan är jag ruggigt sugen på en modell med dubbla svärd och dubbla piskor. Coolt att plocka bort två attacker per modell från dem som slåss mot den. Dessutom kan det nog se rätt fräckt ut modellmässigt.

  • Tror inte effekten av piskan är staplingsbar, har för mig att det står någonstans men är inte helt säker. Var ett tag sen jag spelade mina tyranider, kanske får se till att damma av dem framöver =)
  • Piskan ÄR staplingsbar, om man läser faq:n. Däremot är det ju lite slöseri kanske att betala för två boneswords som kommer med på köpet :P kanske ett par talons?

  • Jag struntar i om det är slöseri om jag får en tillräckligt cool modell. Dock känns magnetisering som en bra grej i sammanhanget utifall 5th eller ett nytt nidcodex gör allt totalt ospelbart.

  • Liten fråga om Lash: Tar den bort en attack från varje motståndare i baskontakt? Gör alla andra attack-strypare också det? Någon som vet om Slaanesh Giften till daemonerna gör det?

  • "Models in base contact with a creature equipped with a lash whip lose one attack in each Assault phase (to a minimum of 1)"

    ja... den tar bort från varje motståndare i baskontakt.
Sign In or Register to comment.