Kamera-hjälp

edited 24 oktober 2007 15:55 in Figurmålning etc
Såg bl.a. Jonkes målarblogg och vart sugen på att lägga upp lite grejer. Men då kommer ju problemet... hur får man bra bilder på figurer? Min erfarenhet är att det lätt blir suddigt och ofokuserat.

Är det nån inställning på kameran eller eller fel kamera?
Alla tips välkomna :)

Kommentarer

    1. Kontrollera att din kamera har bra makrofokusläge och läs i manualen hur man använder det.
    2. Läs också om hur du ställer in vitbalans manuellt.
    3. Placera figurerna mot en vit bakgrund, exempelvis ett A4-papper.
    4. Belys ordentligt. Helst flera lampor från olika vinklar för att undvika skuggor.
    5. Stäng av blixten på kameran.
    6. Skaffa ett litet bordsstativ (kostar kring 50kr)
    7. Använd självutlösning för att slippa att du skakar till kameran i fotoögonblicket.
  • tack, ska testas :)
  • edited 30 oktober 2007 10:27

    Du har fått några bra tips, men jag skulle inte använda en vit bakgrund om jag hittade något annat. Vitt är svårt att exponera mot för kameran, speciellt om figurerna är lite mörka och du har mycket ljus. Och det gäller faktiskt även om du använder manuell exponering och inte har så fasligt dyr kamera (på min gäller det så) En utskriven "Gradient" istället är bra med t.ex. en gråblå eller helt grå bakgrund. Det är nämligen bra att ha vitt underfiguren eftersom ljuset då studsar upp och tar bort lite blänk och allt för djupa skuggor. Som belysning kan du börja med att pröva den här tutorialen. Använd också dagsjuslampor vid både målning och fotografering om du inte redan har sådana.

    Vad har du för kamera?

  • Har ingen kamera än, ingen egen iaf. Funderar på skaffa en dock.
    Vad ska man tänka på då man köper en?
  • Att du inte bara kommer att använda den till figurfotografering! :) Så köp en bra allroundkamera med fin makrofunktion. Det finns många sådana kameror, bäst är nästan att läsa online-reviews tycker jag. Som t.ex. på http://www.dcresource.com/ och http://www.dpreview.com/. Du kan söka på pricerange etc. Det jag tycker är viktigast är att den har bra bildkvalité i alla olika miljöer och ljus, korrekt färgåtergivning och manuella funktioner. En bra grej om du ska på golden demon t.ex. nästa år eller fotograferar med dåligt ljus är bildstabilisator. Det kommer jag garanterat ha på min nästa kamera!

  • Manuella funktioner är kanon, eftersom dåliga ljusförhållanden brukar ge riktigt kassa bilder i automatlägen. Problemet är ju att man måste lära sig använda dem också.

  • Jo fast det sköna med figurfotografering är att man inte behöver stressa iaf. Jag kommer också skriva en kamera/ljussättnings tutorial till sidan när artikelsystemet sätter igång hade jag tänkt! :)

Sign In or Register to comment.