Tau 1000pts!, Fail i turnering

edited 25 mars 2008 12:25 in Warhammer 40k
Funkade dåligt med den första armé uppbygnaden. Hade för lite firepower för att kunna splatta ner horde lag.
Men denna nya setup borde funka, det jag har bytt är (dyr) Hammerhead för en XV88. Tagit bort Gundrones och Stealthsuits lagt till 12 extra firewarriors och uppdelat dom i 6or. och visserligen tagit bort 1 av 2 rätt så identiska HQ grupp som finns nedan samt tilllagt ett sniperdrone team.

Jag kan ju inte fortsätta komma delad sista plats :p

-------------------------------------------------

Hq: 169pts

Shas'el: 87pts
- missile pod
- plasma rifle
- multi-tracker

Bodyguard: 82pts
- missile pod
- plasma rifle
- hw multi-tracker
- targeting array

-------------------------------------------------

Elite: 100pts

2x XV8: 100pts
- missile pod
- burst cannon
- multi-tracker

-------------------------------------------------

Troops: 402pts

6x Firewarriors (pulserifles): 80pts
- Shas'ui
- markerlight

6x Firewarriors (pulserifles): 80pts
- Shas'ui
- markerlight

6x Firewarriors (pulserifles): 60pts

6x Firewarriors (pulsecarbines): 60pts

16x Kroots: 112pts

-------------------------------------------------

Heavy Support: 328pts

1x XV-88: 103pts
- Advanced stabilization system
- Teamleader
- hw Drone controller + 1x shield drone
- hw blacksunfilter

1x Sniper drone team: 80pts

1x Hammerhead gunship: 145pts
- Ion cannon
- smart missile system
- target lock
- multi-tracker
- decoy launchers

-------------------------------------------------

Total: 999 pts

Kommentarer

  • Jag är inget fan av Shas'el body guards utan skulle nog slopa dom i favör för en grupp vanliga battlesuits utan targetting arrays, dom är 20p billigare per modell och enda väsentliga skillnaden är bs4 mot bs3. Med en extra kropp i gruppen för den billigare varianten så föredrar jag den.

  • DonConcho, själv tycker jag att om man ska ha missile pod och plasma rifle (3 till 4 attacker) så kan vill man inte missa, 4 bs mot 3 är hyfsat stor skillnad endå och när han endå ska ha plasma rifle/mp för som jag antar iaf, tuffare armor / anti-tank. Så måste man ju träffa för att göra skada. Den extra xv8 av den billigare varianten har inte samma möjligheter som en med plasma.r.

    Tycker det är viktigt med dom få low-ap value vapnena som finns i en tau armé att utnyttja dom, och det gör man inte genom att missa :)
  • edited 26 mars 2008 11:01
    DonConcho, det är mycket riktigt att det är 20 onödiga poäng men som jag ser det så är det bästa andra alternativet att spendera poängen på kroots eller firewarriors och jag har lite ekonomiska skäl till att låta bli att utöka just dom enheterna :) men.. pja ngn idé utöver kroots, firewarriors?

    Ändring:

    Ah, kom på en lösning nu, om jag lägger på en Targeting Array på Shas'el och tar bort Bodygaurd och byter ut han mot en XV8 med samma equipment så går jag +10 pts, då kan jag antingen lägga in bonding knife i de två firewarrior enheterna med markerlight. Det skulle vara en lösning. Ifall det är värt vet jag inte dock :)
  • edited 26 mars 2008 10:58
    Du kan ju nerfa ner shas'el:ns plasma rifle till en burst cannon (-6pts), ta bort body guarden (-82pts) och därefter 2 kroots (-14pts). Då får du 100 poäng vilket du kan en ny enhet battlesuits med 2 XV8:or som har samma profil som dina andra 2 elit XV8:or -

    2x XV8: 100pts
    - missile pod
    - burst cannon
    - multi-tracker
  • det skulle kunna vara något dock förlorar jag båda mina plasma rifles med sin roliga AP 2 men mer missil pods och wounds på planen är inte helt fel antar jag. Burst Cannons range är väll inget att skryta över men, det funkar.

    Och jag slipper måla 2 kroots! :> (bästa delen!)
  • Om syftet är att göra det hårdare så...

    1: HQ vill ha BS 5 (funkar om han får hard wired multi tracker) sen gärna BSF också. 100p
    2: Skippa Body Guard
    3: Du har 3 suits kvar, det blir tre single suits av det. (Då kan du ju skjuta på tre mål och det måste till tre enheter för att skjuta tillbaka på alla)
    4: Broadside och sniper team kan bli en hammer head till.
    5: De poängen du får över, plus kanske lite av dina FW, kan du använda till att köpa snabba saker, Vespids kanske, men speciellt Pirahnas, självklart en och en då. =)
Sign In or Register to comment.