wings vs jumppack

edited 22 mars 2008 21:37 in Warhammer 40k
Har kollat lite i chaos kodexen och sett "Moddels equipped with wings move in the same way as Jump Infantery", inget om att de blir jump infantery. Betyder detta att de inte är jump infantery och att man då kan starta med dem i escalation, eller att man då kan frakta dem i rhinos?
Jag skulle anta att de är jump infantery även att det inte står men hur tolkar ni det?

Kommentarer

  • Vad skulle vara skillnaden mellan att gå som Jump Infantry och att vara det? Det är nog bäst att tolka det som man ska.

  • edited 22 mars 2008 22:30

    Det där är extremt svårt att avgöra vad som var tänkt. Det är tre modeller som får ta vingar: daemon prince, lord och sorceror. Lorden och sorcerorn får ta jump packs och det görs ingen skillnad 'may take jump pack/wings'. Det talar för att det är samma sak.

    I reglerna för wargear har wings och jump packs varsitt entry men med så gott som identiska regler förutom att på jump packs står det 'models with jump packs are jump infantry' medan på wings står det 'models with wings move in the same way as jump infantry'.

    Chaos space marine codexet är ju väldigt stream-linat och mängden wargear är minimerat, alltså måste det finnas en anledning att dela wings och jump packs, nämligen att daemon princen får också ta wings. Om reglerna för wings varit samma som för jump packs hade en daemon prince med vingar slutat vara ett monstrous creature.

    Det här får den oväntade effekten att lords och sorecerors med wings fortsätter vara vanligt infantry med alla de fördelar som rathibark nämner men som moves as jump infantry .

    Om man läser regeln RAW. Och det är ju frivilligt.

  • edited 29 april 2008 17:08
    Om man läser regeln på det sätt som Jonke gör så blir en winged hive tyrant å andra sidan jump infantry och inte monstrous creature längre...?
    'Winged creatures are treated as jump infantry in all respects'

    På leaping i tyranid codexet står det specifikt att de får 12" charge, 3"-locked in combat, men att de inte blir beasts, så de får inte fleet-a.

    Om det inte står explicit att de inte bli jump infantry så skulle jag tolka dem som att de blir det, dock så bibehålls självklart andra specifika egenskaper som monstrous creature.

    Vidare: finns det någon skillnad i poäng mellan vingar och jump packs på chaos enheterna? ifall det inte finns det så är det ganska uppenbart att de blir jump infantry...
  • Nu enligt den nya officiella faq:n på gw:s hemsida så står det att de inte blir jump infantery utan bara rör sig som dem.
    Så nu är det bara att kolla vilka skillnader det gör då jag har kört det som jump infantery tidigare.
  • Spelar inte så stor roll i femte editionen vad jag förstår, eftersom escalation är borta då.

  • Transport problemet då? Synd på escalation, jag gillade den...

  • Kommer väl spela ganska stor roll i femte, eftersom enbart vanligt infanteri sägs få hålla objectives?

  • Det kan ju hända att modeller med wings, som ju inte är jump infantery, kommer att kunna nyttja run-regeln?

    Nåja, den som lever får se. Det verkar konstigt att göra skillnad på dem utan att ha planerat någonting för 5th ed.

Sign In or Register to comment.