1500p spacemarines med Dark Angels regler

edited 22 mars 2008 21:31 in Warhammer 40k

Sitter som bäst och funderar hur jag ska lägga upp min långsamt växande armé. Är egentligen inte 100% på att jag gillar reglerna för Dark Angels, codexen är lite oflexibel...men, eftersom jag förstått att traitsen mest troligt hamnar på soptippen väldigt snart (liksom att formatet för den codexen kommer bli lika oflexibel) samtidigt som jag vill ha en arme med mycket motorcyklar och terminatorer antar jag att den här kommer passa mig. Dessutom är sammael en tuff figur att konvertera. Börjar med landspeedern men i framtiden kommer jag även att fixa en jetbike.

Nåja, här följer listan:

1500p

HQ

Befälssvävaren ”Rovfågeln” 205p

Fältpräst på motorcykel med combiflamer 140p

Elites

Terminatorer

  • Sergeant med powerweapon, 4st stormbolters, 1 assultcannon, 1 chainfist, 3 powerfists 255p

Troops

Enhet 1

6 motorcyklar + 1 attackcykel med heavy bolter

  • Sergeant med powerfist, 2 plasmaguns, apotekare och flagga 355p

Enhet 2

3 motorcyklar + attackcykel med multi melta

  • Sergeant med powerweapon, 1 meltagun, 1 flamer 210p

Heavy support

Predator med Autocannon, heavybolters och stormbolter 100p

Predator med Autocannon, heavybolters och stormbolter 100p

Predator med Twinlinked lascannons, heavybolters och stormbolter 135p


Tänker dela på cykelenhet 1 där killen med banner åker tilsammans med sergeanten och fältprällen medan apotekaren helar plasmakillarna som ska koncentrera sig på att ha ihjäl tungt infanteri. Jag vet att det är att föredra med en multimelta på attackbiken men nu har jag redan byggt och konverterat en med heavy bolter som ser tuff ut.

Pansarvagnarna är billiga, rätt sega och kan spruta ut en hel del kulor. Känns som att de kan vara rätt elaka mot arméer med lätt infanteri och i de fighterna kompensera en aning för mitt oerhört låga nummer med modeller. Eftersom de har bra räckvid på sina vapen gör det inte så himla mycket att de inte riktigt hänger med mina motorcyklar i förflyttningarna. Kanske drar de även lite eldkraft från mina motorcyklar...

Saknar i princip bara pansarvagnarna för att kunna ställa ut den här armén. Det låga antalet figurer är både bra och dåligt. Bra därför att det inte blir så många figurer att måla så jag kanske kan ställa en färdig armé på bordet någon gång...dåligt för att jag lätt blir slaktad om det djävlas med tärningarna.

Vad tror ni, helt värdelös hela tiden eller bara ibland? Förslag till ändringar eller bara tipps i allmänhet vore hygglo. Ambitionen är att listan ska kunna fungera oavsett motstånd.

Kommentarer

  • Jag tror som du säger att det kommer att bli en svårspelad arme men så länge du rör på dig så tror jag nog att den kommer att funka. se bara till att bikesen inte fastnar i närstrid då försvinner de fortare än kvickt
  • Jo, iofs så har jag haft ganska stor framgång i närstrid med biksen förrut, men då har jag haft en enhet med furious charge som åkt med min präst (där sergeanten hade ett pw för att dra nytta av fc). Tror inte flaggan direkt kompenserar att man tappar styrka 5, men det är ju alltid något. Dock så gäller det att charga svagt motstånd.

    Tänkte även nästa steg, att bygga vidare till 2k. Om ni får välja fritt, vad skulle ni lägga till för enheter? Man kan ju i princip klämma in 2 "billiga" bikesquads eller 2 enheter med terminators. Lite droppdande dreads kanske? Landspeeders? Eller något helt annat?

    Viktigast för mig är att armén är rolig att måla och att den är allmänt kul att spela med och möta. Helt statiskt är inte min grej har jag iaf märkt, det är ju kul att flytta runt på figurerna lite och åtminstone låtsas tänka lite taktiskt. ;) Men självklart tycker även jag om att vinna någon match ibland och inte alltid vara helt död innan andra rundan är slut.

  • Om du ska köra terminators så är det bättre att sätta in 2 till squads än bara en i alla fall pga Deathwing assault regeln. Om du väljer den mobila varianten så är Land speeders en bra ide 1-2 landspeeders är irriterande 5 är jobbiga som fan =P.
  • Landspeeders är ju skitroliga att flyga runt med på spelplan. Riktigt giftiga också. Enda problemet är att jag tycker att de av någon anledning är rätt tråkiga att bygga och måla. Befälssvävaren är en annan femma, hoppas jag, då jag planerar en ganska hårt konverterad variant.

    Nåja, satt och blädrade igenom codexen. Skulle inte en stor enhet skjutglada veteraner med 3 combi + 1 specialweapon + eventuellt 1 heavyweapon i en droppod kunna skapa djupa veck i pannan på motståndet? Blir iofs inte billigt, runt 300p, men skulle kunna vara en taktisk luring att skicka in 4 plasmor eller 4 eldkastare någonstans på bordet där de inte är välkomna, eller?(förutsatt att de blir tillgängliga i tid och landar där de behövs). Borde kunna vara tokigt elaka rundan de landar och rätt irreterande i fortsättningen. Skulle de kunna funka i en annars väldigt rörlig armé? Har varit sjukt svag för Legion of the damned hela tiden jag varit inne i den här hobbyn, de är som härligt töntiga med eldflammor och skellet på rustningen, så det vore nog ruggigt skoj att konvertera och måla upp veteranerna som LOTD isf. Vad tror ni, bra eller anus?

  • Jag har en unit veterans med 2 pf 1 pw och mele vapen med en chaplain i Rhino till mina DA. ganska rolig unit 41 ish attacker på chargen med re roll =P. har funderat på shooty varianten men inte gjort några
Sign In or Register to comment.