Defiler eller Land Raider?.?.?

edited 21 mars 2008 12:30 in Warhammer 40k
(Osäker på om den här tråden ska ligga under armélistor eller 40k allmänt)
En fråga som har grämt mig ett tag nu är om jag ska välja Land Raider eller Defiler till min Deathguard lista. Det är i och för sig ingen brådska eftersom detta blir till höstens fanatic men jag måste vara ute i god tid annars blir jag aldrig färdig. SÅ, jag har vägt dessa två mot varandra fram och tillbaka. Det är inte helt avgjort vad resten av armén består av men det är iaf detta:

1 Daemonprince

5 (minst) terminators

10 Plaguemarines med meltaguns i Rhino
10 Plaguemarines med flamers i Rhino + eventuell closecombat champion
7 Plaguemarins med Plasmaguns

3 spawns

1 Predator med 2x Heavy B. och Autocannon
1 Predator med 2x lascannon och twin-linked lascannon

1 Greater Daemon
10 lesser Daemons

Det är inte en exakt lista men jag har vridit och vänt på listan jag hade i höstas så de flesta av modellerna har jag redan. Jag kommer troligtvis att behöva ta bort någon enskild modell i vissa enheter o.s.v. för att få plats med det jag vill ha men detta är vad jag vill på ett ungefär.

Så, en Defiler eller Landraider:
Fördelar med defiler -
1. Lång räckvidd och skräckinjagande eldkraft
2. God CC möjlighet
3. Konverteringsvänlig
4. Lämnar poäng över till annat

Nackdelar med defiler -
1. Bräcklig
2. Krävs mycket konverteringar (Ja jag tycker modellen är FUL!)
3. Lite trist att spela med

Fördelar med Land Raider -
1. Fler lascannons är aldrig fel
2. Skitmäktig modell
3. Tål mycket stryk
5. Ovanlig att se på turneringar
4. Assault vehicle!

Nackdelar med Land Raider -
1. Apdyr
2. Apdyr
3. Apdyr
4. Aj aj rending!

Pengamässigt kostar de ju lika mycket att köpa så det kvittar.
Synpunkter tack!

Kommentarer

  • Jag hade kört defiler men bara för att jag tycker att landraiders sällan tar igen sina poäng. En annan sak dina predators har du testat köra predators med TL lascannon och heavy bolter sponsons kan man rulla runt och använda den till vad man nu känner för.
  • jag tycker att Defilern är värdelös. Det bästa med den är att om den konverteras bra så kan den bli riktigt rolig att titta på. Men det är tyvärr allt. Dens problem består av två saker som inte är någon hit i kombination med varandra:
    * AV12
    * Stor som satan. Vem som helst på spelbordet kan alltid skjuta på den i princip. Den är ta mig fan omöjlig att gömma ens en runda.

    Jag säger Land Raider för att den ger din motståndare huvudvärk (jag har ju själv spelat mot såna ett antar gånger..) istället för en lätt måltavla. Men fundera lite på en predator, som Orith säger. De är en bra mix av AV och eldkraft tycker jag.
  • Om det är till höstens fanatic så kan det vara bra att fundera på de ev. regeländringar som kommer med 5:e versionen (som det ju ryktas dyker upp till hösten). Där fordon mycket väl kan få en annan, mer stationär roll, och Walkers kommer att förändras de med. Utan att veta vilka regler som kommer eller hur de kommer påverka så skulle jag säga Land Raider, besvärligt är bara förnamnet. Defilers känns lite sådär, inget större hot, de gånger jag mött dem. Det är AV12 som som ställer till det helt klart.
  • edited 21 mars 2008 16:36
    Hmm...när det gäller Land Raidern är det just dess roll som Assault Vehicle som lockar mest. Det känns rätt bra att kunna köra och slänga ut terminators som assaultar samma runda. Men är det något som kommer försvinna tror ni? Rent fluffmässigt är väl Land Raidern mest just ett sådant fordon.

    Jag har redan två predators så det känns lite tråkigt att slänga in en tredje.
  • Man kommer nog alltid att få charga ur en Land Raider. Kanske att man kommer att få det från alla tanks i framtiden, men Raidern står nog säker.

  • Raidern står nog säker. Den har ju Assault Vehicle som specialregel i alla nya codexar, vilka är gjorda med 5th ed i åtanke.

  • Heh lyssna på chaos spelarna de vet mer jag personligen har alltid tyckt att en landraider sällan tar igen sina poäng. och med preadatorsen menade jag de 2 du har preden med massor av lascannons är sällan bra i mina erfarenheter antingen ryker den eller så gömmer sig folk för den därför har jag häldre en med twin lascannon och bolter sponsons så kan man röra sig och skjuta alla vapen. och jag har aldrig gillat auto cannons en twin lascannon känns bara bättre.
  • Vindicator eller defiler, o mer termis ftw :)
  • edited 22 mars 2008 10:15
    Det där med Predatorerna ska jag seriöst fundera över. Det jobbiga blir ju att byta ut deras vapen eftersom de redan är ditsatta. Men det borde gå med lite möda. Får ju loss lite poäng på det sättet.

    Orith: Menar du att det vore bäst med två likadana Predators?

    AI6954: Ingen Vindicator vill jag ha.
  • Tanken är med hela armén (om dock lite ofluffigt för Deathguard) att snabbt förflytta den i en enda klump (Jag vill helst inte dela den på två fronter) med Daemonprince flygandes i spetsen och sedan snabbt åkalla demonerna och Greater Daemon, samtidigt som eventuellt då terminators (om jag inte har en Land Raider förstås) deep strikar nära motståndaren för att röra till det i getingboet innan resten av armén kommer fram.

    Det blir lite space wolf tactics över det hela.
  • Jag skule köra med defiler då den är ganska flexibel och att chaos landraidern sällan är värd sina poäng
  • Överlag så verkar det ju vara ett rätt safe bet att deepstrike'a termies via icons, det blir huvudvärk för hela slanten. Så en LR kanske inte skulle vara nödvändig om man ser det så. Sedan är ju både LR och Defilern en stor måltavla, som drar eld från resten av armén, vilket ju kan vara en tanke i sig.
  • Mjäh...det här var inte lätt.
    Just nu lutar det lite mer åt en Land Raider, men jag vet inte.... :p
  • Det brukar vara en bra tiebreaker när man funderar på "Vad hade sett snyggast ut när allt står på spelbordet?" Om man inte vet vad man ska satsa på till att börja med. Utan att ha sett armén så verkar det vara mycket tanks till att börja med, så en stor spindel med en större kanon kanske hade varit en idé?
  • edited 22 mars 2008 17:27
    Jag kanske kan komma med ett par värda råd, med tankte på att jag både har en landraider och en defiler i min nuvarande lista :)

    LR är bra för att du kommer in i närstrid andra rundan med det som sitter i den, om det är vad du är ute efter. Problemet är att du måste ha en enhet i den som är värd att kasta fram och som kan hålla fortet ett tag utan hjälp. Jag har Kharn och 9 Berzerkar i min och det funkar alldeles utmärkt ;) Och efter den har droppat ut dessa så har du en mur på hjul beväpnad till tänderna :)

    Defilern tycker jag är grymt underskattad. Beroende på hur motståndet ser ut så kan man använda den på 3 olika sätt som jag anser är effektivt
    1. Stå still i "area-terrain" och skjuta battlecannon. På så sätt är du alltid obscured och då spelar storleken ingen roll
    2. Gör den helt CC speccad och fleeta. 9" i snitt första rundan, smoke, sen andra rundan är den framme :)
    3. Rear-guard: Håll den bakom terräng och skjut battlecannon när du har bra läge, sen kan den snabbt komma in och knippsa deepstrikers/fast som hamnat bakom dina linjer

    Mitt råd: Landraider om du har någon ARG CC enhet i den, annars defiler + 75p annat mys
  • Exakt JonaThan 2 likadana preds. Som sagt jag föredrar den bestyckningen för att den blir flexibel och det funkar ju ännu bättre om vill hålla ihop armen då kan tanksen rulla med och täcka flanker. Jag gör ofta så med mina Dark angels en pred och 2 razorbacks som rullar in och skjuter och samtidigt täcker LOS mot andra units. tex deepstrikeande Terminators
  • 10 Plaguemarines borde kunna hålla stånd ett par rundor. Med T5 och feel no pain bör de överleva åtminståne en runda. :)

    Land Raider blir ju en bra sköld mot rhinos också om det skulle krävas.
  • Låter som en Land Raider då =P
Sign In or Register to comment.