Fråga: Sammanslagna baser

edited 20 mars 2008 14:33 in Warhammer 40k

Hejsan allihopa!
Jag klurar lite på en kultist-armé och tycker att det vore smidigt och coolt att ha flera figurer på samma bas så som man gör i fantasy. Jag har räknat lite på det och funnit att en stor monsterbas 60mm motsvarar mer än fem vanliga baser om 25mm, vad gäller area alltså. Är det ok att göra så?

Jag kan tänka mig att det dels blir jobbigt att tilldela wounds, men det löser man ju med en tärning som för multiwound-modeller. Knepigare blir nästrid och templates. Hur tycker ni att man ska lösa detta bäst? (Jag kommer ju att ställa mina figurer på 60mm baser i grupper om fem oavsett)

Kommentarer

  • Jag skulle inte tycka att det vore OK att säga att en 60mm bas är likvärdig med 5st 25mm.. det kanske är matematiskt korrekt, men jag gillar det inte hur som helst. Dessutom är det bökigt och förvirrande.
  • Jag håller med, det är verkligen inte samma sak. Vore det Spacemarines så skulle jag spy på mig själv.
    Men man kan kanske säga att om en template rör vid en sådan femma så blir två automatiskt träffade och resten på 4+. Flamers träffar alla direkt.
    I närstrid måste plattan vara i baskontakt för att någon ska få slå, och då räknas två som base-to-base och de andra tre som inom 2".
    Vad gäller wounds så bör de allokeras som för multiwounds. Varje wound gör ju självklart att en kille i mobben inte får slå eller skjuta.
    När de skjuter räknas line-of-sight och range från mitten av basen.

    Låter det vettigt?!

  • Det låter OK för min del, i friendly games. Jag har inget emot att spela mot nya saker och uppmuntrar kreativitet. Men på en turnering vill jag köra med de vanliga reglerna.

    Om du tvunget vill ha en stor figur att flytta omkring istället för flera små så skulle jag hellre se att du gjorde en slags movement tray designad för att husera vanliga 25mm baser. Med lite kreativa lösningar skulle du kunna få modellerna på dessa att interagera med varandra också, vilket jag antar att poängen med hela den här idén är?
  • Jag håller med satansäckel. Gör movement trays istället

  • Det räcker inte. Kanske om jag sätter fast dem på trayet...

    Äh för tusan! Det är ju en Genestealer Cult, jag kommer ändå aldrig att få använda dem på turnering. Tur att jag kom på det :) Dags att börja limma!

  • Haha! Det är nog fan sant, limma på!
Sign In or Register to comment.