Tyranids 2K - Genestealer Horde

edited 15 mars 2008 17:50 in Warhammer 40k
Har haft alldeles för mycket fritid och gjort en Genestealer lista, har alltid varit förtjust i de små asen, så vad sägs om denna? (inte bra, men cool, som de flesta av mina, oförverkligade, ideér):

Broodlord w. Flesh Hooks, Implant Attack & Toxin Sacs
Genestealer Retinue(11) w. Extended Carapace, Flesh Hooks & Scything Talons

3 Lictors

4x12 Genestealer Broods w. Extended Carapace, Flesh Hooks & Scything Talons

2x5 Ripper Swarms w. Flesh Hooks

2x3 Spore Mines(Bio-Acid)

That's it, en liten armé onekligen, men väl rätt så fräck, kommer smiskas så hårt av väldigt rörliga och väldigt shooty armeér, men det är smällar man får ta...

Kommentarer

  • Två ord: Heavy Bolters.

    Sju ord till: Jävligt fränt ändå, Wazz skulle bli avundsjuk.
  • Ganska tuff, faktiskt :) Skulle nog bli rätt spännande mot 3+ arméer....

    Två ord till; Rending.

  • Äckel: Jag insåg idag att det var träskbaser jag vill göra i första hand, inte Kroots i sig, så varför inte Genestealers? Så kan jag testa dipping också när jag ändå är igång, funderar på ett Orkhide/Scalygreen aktigt skal samt en Tau ochre/Dwarf flesh variant för resten av figurerna. Går nog väl ihop med träskbaser.

    Seto: Rending är ett ord...:)
  • Why not, why not indeed!

    Jag tror mer på dwarf flesh (eller rättare sagt tallarn flesh) än tau ochre.
  • Har dock läst en del om att många verkar tycka att Extended Carapace inte är värt. För ca: 60 'stealers i armén betalar jag ju runt 230 bagare enbart för EC'n. Vilket ju ger mig ännu en 'stealer 12:a, om man lägger den sidan till, då ryker en ripperswarm och den kvarvarande blir då 7-8 stor. Samtidigt så är ju 4+ inte dumt mot bolters och annat knatter.
  • Scuttlers har varit helt ovärderligt i min 'stealer-armé. Starkt rekommenderat. Jag skulle dock strunta i Ripper-swarms och försöka få in lite gaunt-köttmur och synapse-monster. En "independent"-armé är väl skoj, men Fearless är helt enkelt bättre än Ld10.
    Jag gillar initiativet. 'stealers är för goa.
  • edited 15 mars 2008 21:28
    Det känns som att det är dags att lufta den gamla klyschan: "lyssna inte på vad Folk säger."

    Jag tycker att ext carapace är skitvärt, nu har jag inte poängkostnaden i huvudet, men det var ju småpotatis för vad man får. 6+ save är skit, 4+ bra. Med tanke på att merparten av den eld som kommer att flyga deras väg ligger på AP5 eller AP6 så tycker jag att det är snudd på en no-brainer. (för att inte tala om hur mycket längre de kommer att hålla i närstrid..)
  • Du är fan en Liststealer! ;P

    Fast jag skulle ta extended carapace och scyting talons på alla (och antagligen skippa fleshhooks, alternativt variera lite (sätta scuttlers på vissa osv.) :)

    iofs så är det ju ofta fienden står i terräng.... :P
  • Nu när Wazz säger det så, det är en hel del Flesh Hooks där.. till och med på Rippers. Varför? Det hade säkert räckt på 2 av 4 genesneakerenheter också.

    "Liststealer" är fan dagens ord..
  • Letade upp din gamla tau/kroot-lista och räknade lite grann:

    Tau - 168 modeller.
    Tyranids - 79 modeller.

    Några frågor? Nej just det, börja måla genesneakers och utmana Wazz ;)
  • edited 16 mars 2008 17:44
    Måste lära mig göra träskbaser, hur man använder Water Effects & hur man får högt gräs att stå. Ska exprimentera lite med baserna till veckan hade jag tänkt, hittar jag en bra kombo så kör jag på det. Test 'stealern blev dock lite av ett fiasko, jag har aldrig varit bra på att måla "fult", eller snarare smutsigt, är alldeles för clean i min teknik, kanske blir tvärtom från original idén, crisp & clean 'stealers.(?) Vad jag vet är dock att de ska lurk'a rätt mycket iaf. Vad det nu blir i slutänden...Om det blir något.

    Har moddat listan litegrann sedan sist f.övr.:

    Broodlord w. Feeder Tendrils, Flesh Hooks, Implant Attack & Toxin Sacs
    Genestealer Retinue(11) w. Extended Carapace, Flesh Hooks & Scything Talons

    Lictors(3)

    2x12 Genestealer Broods w. Extended Carapace, Flesh Hooks & Scything Talons

    2x12 Genestealer Broods w. Extended Carapace, Flesh Hooks & Scuttlers

    2x6 Ripper Swarms w. Flesh Hooks

    2x3 Bio-Acid Spore Mines

    Det landar på strax under 2K, och jag behåller Flesh Hooks'en, jag gillar dem, aldrig fel att kunna studsa in i terräng och smiska folk. Hade dock kunnat ta bort FH's på 2 'stealer broods & ripper swarms'en, och ha råd med ännu en 3:a Spore Mines, annars vet jag inte riktigt vad jag skulle göra för de poäng jag friar upp genom att ta bort FH's.
  • Vad kostar en till broodlord? Går det att ha två?

    För övrigt, högt gräs görs sällan med static grass utan annat grejs.. typ.. borstar? Dålig koll, men static grass är svårt (för att inte säga närmast omöjligt) att få stående iaf, om det bara är det du använt.
  • edited 17 mars 2008 06:55

    Om du vill att de ska se ut ungefär som baserna på mina skaven så kan jag ju visa hur jag gjorde :)

  • Apropå det du säger att du målar för cleant för att det ska se smutsigt ut. Jag kom att tänka på ett talande exempel på att det inte är oförenligt, kolla bara i Martins tråd "MC-klubben Desert Eagles". Väldigt cleant målade, men ändå skitiga. Inte så värst avancerat heller, egentligen. Poängen är hur som helst att det går.

    Om inte annat så kan man ju kolla på ylmes grejer för att se att motsatsen fungerar. Han målar egentligen lite sloppy om man kollar noga, men det ser ändå supercleant ut. Hur han lyckas, det vete gudarna. Men det fungerar ju bra iaf, du borde lägga upp en bild på ditt test så att folk får hacka lite på den.

  • Tricket är ink mitt kära äckel för att måla sloopy och få det att se bra ut =P
  • Bland annat ja. :) Fast ink kan ju också lätt användas för att få det att se cleant ut. Kolla på ylmes eldar. Eller mina nya dvärgar för den delen, det är mycket ink på dem.

    Men jag tror att man msåte jobba med många olika färger och nyanser och bygga upp illusionen av struktur på modellen genom färg. Man kan till exempel drybrusha och inka en modell först, och sen lägga på highlights för att definiera kanterna lite tydligare och få en balans mellan smuts och definition.

    Fast nu börjar jag babbla planlöst så jag slutar nog nu och går till tvättstugan istället...

  • heh ja det är då mitt trick kanske därför jag målar så fort och hyffsat ok grova highligts och inks sen highlighta fint över inken
  • Det är ingen dålig metod.. vi får lära den gode Kaptenen hur man gör ;P

Sign In or Register to comment.