Nytt Projekt Tyranider

edited 12 mars 2008 09:07 in Warhammer 40k
Okej, nu har jag efter mycket DRYGA kroots blivit färdig med 1000pts Tau, dock så är jag inte så värst peppad på att fortsätta så... därför har jag bestämt mig för att starta med Tyranider, Rawww!

Okej, det color sheme jag valt är Sunburst yellow mix med Blood Red som då blir orange från mörkare till ljusare färg på exoskeleton med en slutling highlight med sunbust yellow, och Pansarplattor/klor med Chaos Black mix med White Skull för att få en någulunda grå highlight till sist, och ögonen Camo Green/Skull White blandning. Baserna tänkte jag göra svarta ... typ liknade aska med lava på vissa (mest troligt dom större 40mm och 60mm plattorna, jag tänkte använda mig av köpta Ruin Bases för detta. PS; skulle gärna vilja ha tips på hur man kan göra lava som ser ut som det är lava och inte som det gör på en 40mm ruin bas som jag redan har... typ ungefär som organge/gult gräs :p. Kanske superlim så det blir slätt och sedan måla när det torkat?, eller Greenstuff?... bah w/e

Ah hur som helst, nu till det viktigare :)

Jag hade tänkt mig att min Armelista ska se ut såhär:

HQ: 217pts

Hive Tyrant
- Scything Talons
- Twin Linked Devourer
- Toxin Sacs
- Enhanced Senses
- Acid Maw
/127pts

2 Tyrant Gaurd
/90pts

Elite: 128pts

4 Tyranid Warriors
- Devourer
- Scything Talon
- Toxin Sacs
- Enhanced senses
- Extended Carapace
/128pts

Troops: 370pts

5 Ripper Swarms
/50pts

6 Genstealers
- Acid Maw
/120pts


24 Gaunts Brood
- Spinefist
/120pts

24 Gaunt Brood
- Spinefist
/120pts

Fast Attack: 120pts

2 Reveners
- Scything Talons & Rending Claws
/80pts

Heavy Support: 164pts

1 Carnifex
- Scything Talons
- Twin linked Devourer
- Toxic Meisma
- Adrenal Glands (WS)
- Flesh Hooks
- Reinforced Chitin
- Bonded Exoskeleton
- Enhanced Senses
- Spine Banks
/164pts

Kommentarer

  • Harry på warseer.com gör riktigt snygga lavabaser t ex här och här. Allt annat han gör är för övrigt också snyggt, väl läsvärd logg.

    Har du räknat på kostanden att köpa baser till en hel armé? Du kanske är ekonomiskt oberoende vad vet jag, men jag hade tänkt köpa resin-baser till mina eldar men la ner när jag insåg att bara baserna skulle gå på ett par tusen...

  • Härligt, det där var riktigt inspirerande, jag har tänkt på att det kostar :) men jag tänkte bara köpa 40mm ruin baser och bara fixa till liknande typ stenar o.s.v till de 25mm gaunts baser, och jag har 2 dreadnoughts baser som jag tror skulle vara ganska passande för carnifexerna så där sparar jag lite pengar också, jag hade tänkt att ha 14x 40mm baser (på 1000pts iaf) det skulle kosta 343kr, ah det är en hel del men... jag slösar det säkert på godis annars :p
  • 350 spänn är ju småpengar i den här hobbyn...
  • edited 12 mars 2008 11:59
    Så sant, men mer/någon komentarer på armé listan nu.
  • VÄLDIGT dyra rippers, ska du använda rippers kör dom nakna d.v.s utan några uppgrades.

    Spinguants är über nice med 32 såna, fast läskigt.

    Prova och köra 4 man warrior enheter istället för 3 det är bättre, det gör du med pts.'en du får över när du gör rippers billigare.

    Fexar är coola men inte så bra som du har dom, skytte fexar är betydligt elakare fast såna fexar som du har är ju coola som fan.

    För övrigt är jag inte säker på om man får ha Adrenal Glands till bådde (I) och (WS) samtidigt tror man får ha en, inte båda.

    Förövrigt coolt att du kör utan hive tyrant :D
  • Närstrids Warriors är coolt, men i min mening inte värt det då dom är så långsamma jämfört med resten av armen ( de hinner inte in i närstrid).
    Jag tycker att fleshborer är mer värt det (S4, reroll to wound)

    @Blom: vet inte vad GW säger, men Fantasia Fanatic brukar tillåta det (med reservation för ändringar jag missat)
  • Skit skoj att du låter peppad och armélistan ser också helt okey ut, fast du har för lite gaunts, inte under 70 - 80 gaunts på 1000 poäng :P.

    Satt och funderade på ditt färgschema och det låter som du blandar till en massa mer än vad du behöver. Tror att du får mindre huvudvärk om du använder blazing orange och firey orange som orange färger, för det känns som det blir dom färgerna du blandar till. Har du målat någon figur ännu och om så, har du några bilder man kan glo på? Men fortsätt att jobba på det hela och keep up the good spirit!

  • @lost: har inte varit på Fantasia Fanatic, men därimot på klubben (NROK) har ja lärt mig att man inte kan ha båda, men va vet jag, jag har spelar inte nidz eller något.
  • edited 13 mars 2008 19:15
    Okej, jag har funderat lite och jag tror att jag skalar ner antalet i swarm-enheterna till 3 (blir lättare så) och använder mig av en enhet av Tyranid warriors med 4st inuti ist för 2 3:or och beväpnar dom med devourers. Det är nice med S6 om man använder fleshborers men jag tror att det funkar bättre mot andra infantrister med devourers, men mot lättare fordon så kan det vara smartare med fleshborers, men 18" range och man ligger fortfarande på S4 (om man har toxic sacs) så det kanske är tillräckligt? dubbelt så mycket skott att peppra iväg och devourer är också reroll to wound så... pja, men vapen ska på iaf, tack för det förslaget.

    4 Tyranid Warriors
    - Devourer (-1S)
    - Scything Talon (+1A)
    - Toxin Sacs (+1S)
    - Enhanced senses (+1BS)
    - Extended Carapace (+1Sv)
    /128pts (32/modell)

    Jag tror att en sådan förändring skulle kunna bli lämplig. Och tack för info om adrenal glands :)

    Jag tänkte också att klämma in en till enhet med 32 spine gaunts och kanske det skulle kunna ta bort en carnifex och låta den återstående carnifexen vara som följande:

    1 Carnifex
    - Scything Talons (+1A)
    - Twin linked Devourer (Max S6)
    - Toxic Meisma
    - Adrenal Glands (WS)
    - Flesh Hooks
    - Reinforced Chitin (+1W)
    - Bonded Exoskeleton (+1T)
    - Enhanced Senses (+1 BS)
    - Spine Banks
    /164pts

    Jag tycker nog att det verkar som en Segt Dödende Carnifex som borde kunna göra stor nytta... typ :>

    Hur som helst att ta bort den ena carnifexen tänkte jag kunde vara värt för att få plats med alternativ 2 längs ner i inlägget jag vet inte riktgt vad som är bäst men hive tyrant verkar läskigt bra eller en Brood Lord + 5 Retinue Genstealers ~210pts, dock så kanske jag överskattar infiltrate i denna val så... mja jag vet inte riktigt, inte ofta det är tillåtet vad jag förstått.

    Jag kan nog fixa någon bild på det jag målat (angående färgerna jag använder) men det var nog lite fel kanske att ta upp color scheme i första början borde ha lagt upp en tråd i figurmålning :p och jag har bara målat en swarm och en genstealer, har ännu inte köpt några modeller utan grävde fram några gubbar från Battle for Macragge, men men går nog att ta bort den relativt klumpiga och dammiga färgen med t-röd eller vilka medel det nu var som fungerade bra för sånt.

    Jag tror jag ändrar Armé listan imorgon någon gång snart ifall ingen har några asikter som jag bör överväga typ.

    summerad idè av förändring:

    + Brood Lord (acid maw, flesh hooks) + 5 Retinue genstealers (acid maw, scything talons, flesh hooks)
    - 2 Tyranid warriors + förändring i Biomorphs och Weapon-symbiotes (finns åvan i detta inlägg)
    - 1 Carnifex
    > Förendring på den resterande carnifexen (finns åvan i detta inlägg)
    + 32 Spine Gaunts
    - 2 Ripperswarms + förändring ... ta bort alla Biomorphs

    Alternativ 2:
    Dock så kan det vara bättre och häftigare att ta in en Hive Tyrant (T-linked Devourers, Toxic Sacs, Scything Talons, Enhanced Senses, Adrenal Glands (WS), Acid Maw) och 2 Tyrant Gaurds med flesh hooks det är 223pts och troligen mycket mer effectivare än Brood Lord + Retinue (lite dyrare) men man kan ta bort en swarm (+ ta bort ngt för 3pt) och lägga ihop swarm enheterna kanske , till en enhet med 5st inuti.
  • edited 13 mars 2008 20:38
    Listan har uppdaterats, ändringar har gjorts, tack för hjälpen alla jag kommer se fram emot att testa armén ngn gång nästa år när den blir färdig :p
  • edited 13 mars 2008 21:39

    Ett tips dock (som inte har något med själva listan att göra);

    • Man brukar undvika att skriva ut de exakta poängkostnaderna för varje uppgradering när man postar listor på Internet. Inte för att det ser fult ut på något sätt, men GW har tidigare varit lite petiga med att posta stats och exakta kostnader för uppgraderingar från böckerna.

    Skriv alltså hellre;

    4 Tyranid Warriors
    - Devourer (-1S)
    - Scything Talon (+1A)
    - Toxin Sacs (+1S)
    - Enhanced senses (+1BS)
    - Extended Carapace (+1Sv)
    /128pts (32/modell)

    än;

    4 Tyranid Warriors... 14pts
    - Devourer... 8pts
    - Scything Talon... 4pts
    - Toxin Sacs... 3pts
    - Enhanced senses... 2pts
    - Extended Carapace... 3pts
    /128pts (32/model)

    Det är kanske inget du behöver gå in och ändra i ditt första inlägg, men kanske till nästa gång :) (Det sparar ju dig lite jobb också, att slippa skriva in dem).

  • Okej, tack ska ändra och tänka på det :)
Sign In or Register to comment.