Mini Boglins

edited 10 mars 2008 09:01 in Off topic

Hejsan allihopa!
Är det någon som minns fenomenet Mini Boglins under 90-talet? Det var ju oerhört populärt, så jag tänkte att det borde finnas någonstans för folk att diskutera sin Mini-boglins-karriär, så att alla får veta att de inte är ensamma. Om det är någon som vet sig ha haft Mini Boglins men förlorat intresset så vill jag bara informera om att jag gärna skulle köpa dem.

Jag kan väl börja. Själv var jag aldrig särskillt imponerad av de "riktiga" Boglins som kom under 80-talet (lanserades under mitt födelseår), men när Mini Boglins nådde sverige så hoppade jag på det tåget. Jag har en mindre samling, men bara några få mera ovanliga exemplar. Jag har större delen av De Medeltida, men viktiga karaktärer i andra gäng har jag ledsamt nog gjort mig av med. Jag avslutade min Boglin-period med att byta bort några Spioner mot mer eller mindre värdelösa fling-pakets-boglins (Cool Dudes), mest för att vara snäll mot de som fortfarande brydde sig. Nu kom jag att tänka på dem igen häromdagen och hittade hela samlingen uppe på vinden i mitt barndomshem, och tänkte sätta igång igen. Ni då?

Och självklart, om det är någon som inte hängde med på den flugan men ändå är nyfikna så berättar jag gärna mer om vad Mini Boglins var. (och är)

Kommentarer

  • edited 10 mars 2008 23:25
    Mini boglins?

    Detta låter som gogos, fast helt annars. Jag har ingen aning vad det här är.

    Google, !!!!


    Edit: Hmmmm jag känner igen dom, känns det som. Google's bildsökning var dock inte att hurra över.
  • De ursprungliga Boglins från 80-talet var latex-handdockor. I märkets dödsryckningar på 90-talet började man med helgjutna mjukplast-figurer inspirerade från succén Monster In My Pocket. De var ganska väl skulpterade (även om jag idag nog skulle kunna göra egna bättre), med många olika modeller. De var uppdelade i ett antal "tribes" eller gäng, såsom de medeltida, Tuffingarna, Skämtarna och Soldatgänget. De fanns i ett antal olika färger, och i varje gäng fanns 4 viktiga karaktärer, Ledaren, Vägledaren (scout), Spionen och Meddelaren (messenger), som var utmärkande på olika sätt. Scouten var i självlysande plast, Spionen i svart. Meddelaren hade en brev-symbol på svansen och Ledaren en kron-symbol.

    De användes för att samlas på, viss lek (tänk er att leka med warhammer-figurer, helt utan rörliga delar. Precis, *jättekul*) och byten. Jag har hört vissa påstå att de faktiskt spelade med dem på något sätt. Tydligen staplades de och så kastade man någonting på dem. Det kan vara något annat dock. Ett tag fanns speciella spelkort men med värdelösa spelregler, och sent kom även Mini Boglins med "hemliga koder", som jag själv aldrig sett bevis för. Det var antagligen små klisterlappar nu när jag tänker efter.
Sign In or Register to comment.