Hive fleet cerberus @ Fanatic 08

edited 9 mars 2008 12:56 in Warhammer 40k

Jajemän, det börjar dra ihop sig till turnering snart. Vilket markerar min comeback till 40k, som jag började med från början, efter ett uppehåll på 5 år :). Har småspelat 40k lite på sidon småskaligt medans jag spelat fantasy. Vi får se hur mitt 40k-huvud mår och om jag fortfarande kan spela ;)

Därför tänkte jag mig försöka få lite feedback på min planerade amélista till Fanatic.

Den lyder såhär:


HQ

  • Winged Hive Tyrant, 2xtwin devourers, Warp field

  • Hive Tyrant, Venom Cannon & Scything Talons, Shadow in the warp

    • Tyrant guard

ELITES

  • Lictor

  • 1 Carnifex, 2xScything talons

TROOPS

  • 10 Ripper Swarms

  • 10 Ripper Swarms

  • 20 Gaunts, fleshborers

  • 20 Gaunts, fleshborers

  • 20 Gaunts, devourer

  • 30 Gaunts, spinefists

FAST ATTACK

  • 3 Raveners, scything talons & rending claws

  • 3 Spore mines, bio acid

  • 3 Spore mines, bio acid

HEAVY SUPPORT

  • 3 Zoanthropes, warp blast & synapse creature

  • 1 Carnifex, 2xtwin devourers & spine banks

  • 1 Carnifex, Venom cannon & barbed strangler


Jag är lite osäker på den sista carnifexens vapen, vad behövs egentligen? Funderar på om ena ravener-gruppen ska få bli warriors, lite tåligare och skjuter + extra synapse.

All kritik uppskattas!

Jag tänkte även försöka göra en ordentlig battle report över fanatic och dokumentera min framgång(?).

Syns på fanatic ;)

Kommentarer

  • grymt mycket gaunts :D
  • Ser ut som en ganska rolig och intressant lista att möta, men jag tror att du kommer få det lite jobbigt mot tanks. Är inte helt inne på tyranids avståndsvapen och deras namn, men om jag inte misstar mig så är venomcannons deras bästa AT vapen, om än det inte är det bästa. Iaf, tror inte det skulle skada att ge dina fexar var sin kanon för att kunna stunna lite tanks om inte annat.
  • Mjo, jag vet. Jag har mycket s6 vapen så transporter och light tanks är ju inget problem. Men det är ju zoanthropes s10 smäll som tar ner tanks, den når dock bara 18". Sen kan Lictors vara bra på stillastående tanks vid cover, s6 rending attacker som kanske träffar automatiskt. Venom cannons gör mest som du säger, stunnar tanks... vet inte hur mycket man ska ta av dom. tyranten får 3 skott s8, men fex 2skott s10.

    Alltid jobbigt med antitankbalans :P

  • har aldrig gillat venomcannon (bara glansar mot icke opentopped), tror inte att det är värt det.
    Barbedstrangler på fexarna däremot (twinlinkade) är mumma, S 8 och large blast det gillas.
    Har du tänkt på att Zoantroperna ska lyckas med ett BS slag för att hitta av, de är inte riktigt att räkna med.
    Jag skulle definitivt ha warpfield på de flygande Tyranten om jag vore du. (tyvärr så är jag inte du, eller kan åtminstone inte måla lika snabbt och snyggt som du, för då skulle jag också ha massa Gaunts)
    MER GAUNTS ÅT FOLKET!! ;-)
  • Självklart så har jag warp field på flygtyranten :) litet type-o som smög in.

    Funderar just nu på venom cannon + barbed strangler på fexen. Eventuellt nåt av dom och talons. Fast två stranglers kanske gör the trick... hmm

    Statistik:


    • 1 Barbed strangler = 0.5hit/turn s8 ap5 large blast | 20 points

    • Twin-linked Barbed strangler = 0.75hit/turn s8 ap5 large blast | 40 points

    • 1 Venom cannon = 1.00hit/turn s10 ap4 only glancing | 35 points

    • Twin-linked Venom cannon = 1.50hit/turn s10 ap4 only glancing | 70 points

    • 1 Venom cannon = 1.00hit/turn s10 ap4 only glancing |
    • 1 Barbed strangler = 0.5hit/turn s8 ap5 large blast | 55 points

    Tror jag inte vill ha varken ensam strangler eller twin-cannon så alltså har jag dessa att välja mellan:

    • Twin barbed strangler = 40 points

    • Venom cannon + Scything talons = 43 points

    • Venom cannon + barbed strangler = 55 points

    Gauntsen är ständigt dom som alltid presterar i de matcher som jag testspelat. Hade jag tid hade jag velat ha 2x20 gaunts till istället för rippers :D

    Har dubbel strangler funkat bra för dig Linus?

  • Jup, gillar den kombon starkt, det är bara mot riktigt tunga fordon som den inte riktigt är värd det (men då har jag ju en flygande Tyrant med dubbla talons, eller bara klampa in med fexen)
  • barbed strangler får slå 2d6 och välja det högst mot tanks med efter som det är stor blast?
  • nae tyvärr. Det är ordnance weapons som får det... Den är bara large blast. Den kan ju däremot penetrera, vilket inte venom cannon kan :)

  • ok har bara använt stor balst på just ordnance weapons så trodde att de va alla stora som får det.
  • Listan uppdaterad och så gott som definitiv :) har köp in det sista nu så vapen är spikade. Blev sugen på en till carnifex sådär lite spontant och dissade en ravener-grupp för en screamer-killer elitefex, sjukt coola med dubbla talons!

    Fear me on Fanatic! (eller nåt sånt. Hemskt och olycksbådande iallafall....)

  • Ge så många fexar du kan Venom cannons, gärna Barbed stranglers med.
    I tyranid listor behöver man så många högstyrka vapen som möjligt. Eftersom så få vanliga nörds har vapen som kan skada hög armour och T.
Sign In or Register to comment.