1000 pts SM

edited 2 mars 2008 11:21 in Warhammer 40k

Jaha, då var det dags att ta bort plasten runt SM lådorna som legat i garderoben ett par år. Dock har jag ingen koll på regler eller taktik ö.h.t. så därför vänder jag mig till er för lite konstruktiv kritik på armélista.

Hittils har jag fått för mig att följande saker kan vara vettiga;

  • Master of Sanctity, Term. H. Jump Pack, Melta Bombs, Frag grenades, 142 pts.
  • 8 Assault Marines, varav 2 PP, 1 Vet Serg med PF / BP, Furious Charge 240 pts.
  • 8 Tactical Marines, varav 1 Las, 1 Plasma Rifle, 1 Vet Serg med PF / BP, 175 pts.
  • Land Speeder Tornado, AC / HB, 80 pts.
  • 3 Scout Bikes, Meltabombs 81 pts.

Totalt alltså 1 HQ, 3 Fast, 1 Troops och 718 pts spenderade. Where to go from here? Ett troopchoise till känns ju aktuellt...

Jag skulle gärna köra drop pods på tacs, men inväntar nog en eventuell DP modell innan det blir helt aktuellt.

Jag får för mig att det kan vara taktiskt att köra allt eller inget med tanks? Mest för att motståndarens anti-tank ska få vara mer eller mindre verkningslösa.

Givetvis är det trevligt om armélistan är bra på att möta andra 3+ arméer :)

All input är uppskattad :)

/Seto

«13

Kommentarer

  • Jag är med Wazz när jag säger Si*g H*il! åt listor som inte har 10-manna squads när det gäller Marines. Om du kör Blood Angels kan väl Assault Squads vara troops? Eller har jag fel där, har inte pdf. varianten av deras lista. Då har man även fördelen med combat squads, för att kombinera en Lascannon och en PlasmaGUN gör ju att man tappar effekten av båda, rapidfire från plasma innebär att man tappar Lascannon och viseversa. Med combat squads löser man det genom att ha två 5:or. Då kan du även skaffa en Razorback m. Lascannon till en av 5:orna, för ytterligare lite mer anti-tank, det gör även Tac. squaden lite mindre statisk. Sedan är min erfarenhet av Furious Charge den att det gör marginell skillnad mot MEQ armeér att slå före med vanliga boys, då din Vet. Sgt. har en Fist, så att swoppa den mot ett PW skulle göra mer skillnad i slutänden. Och om man ska tro rykterna inför 5:e Ed. så kommer inte Fists ge en xtra attack tillsammans med en BP, vilket kan vara ännu en faktor som spelar in där. En ensam speeder är också lite grann "mr. useless", visst det pumpas ut rätt mycket skott, men mot MEQ (som ju var tanken att denna skulle vara bra mot) så spelar det mindre roll med massa skott, även där spökar 5:e, då Rending, skimmers moving fast & själva skjutandet av vapen på fordon kommer tonas ned(igen, rykten, rykten). Åtminstone 2st. känns som ett minimum. Du har ju nästan 300pts. kvar innan 1K gränsen nås så något form av HS skulle jag köra på. Devastators kommer gå före Tanks i framtiden (5:e rykten again and again and again...) av anledningar som nämnts tidigare. Jag är själv rätt förtjust i Missile Launchers då de är bra mot allt, men även där ryktas det om att blasts kommer scattra som t.ex. mortars o.dyl. gör idag, så en liten reservation där, även om ML's kommer fortsätta vara en favorit. Även Dev.'s kan brytas upp i combat squads, så en 10-manna med 2 anti-tank och 2 horde HW's kan vara en idé. även om du inte kommer köra Blood Angels så kommer vanliga vanilla marines i slutänden att få combat squad-regeln med deras nya codex, av alla indikationer att döma. Klo's DA Veterans i Razorback är rent av läskig då det är massa PW/PF's i den, en av hans bästa enheter, det är också ett alternativ, men på 1K kanske det räcker med en renrasig assault enhet (the flyboys). Oavsett hur du gör skulle jag bygga armén med nya editionen i tanken, samt det Marinecodex som säkerligen kommer följa efter 5:e släppts.
  • Många bra poänger. Förslag på en lista? :)

    Jag överväger att skippa scout bikes och köra listan som blood angels, och då kanske köra in en baal... mest för att det är tufft. Låter det dumt?

  • Dumt är det inte, men märk väl att tanks nog kommer bli betydligt mer statiska med nya reglerna, något att tänka på, annars är ju en Baal rätt nice som horde-killer. Blood Angels verkar ju rätt schyssta, så en Chaplain, 2 Troops (en Tac och en Assault) känns ju som en bra stomme på 1K. Sedan skulle jag nog köra en Devastator squad eller en Baal, en är överlag bra, den andra inte dum den heller, och rätt så fluffig för BA. Men lite anti-tank skadar ju inte, ens på 1K. Sedan är det ju svårt att undvika Death Company om man snackar Blood Angels, är dock inte säker på hur det är med dem numer, man kanske skaffar dem genom poäng som vilket annat choice som helst, det lär ju vara dyra iaf, men skitläskiga likafullt. Jag har alltid gillat Furioso Dread'en, men som med alla andra Dread's så kommer den nog sänkas någongång kring runda 2! :) Gör en lista utifrån vad du hittade i garderoben, och utöka med det som fattas armén efter det.
  • edited 2 mars 2008 16:52

    Jag hade rätt mycket grejjor i garderoben, bland annat en mega-force, baal-kit till två tanks, ett packe bikes, tacticals och 5 extra assault marines...

    När jag kollar igenom Blood Angels codexen så verkar veteran assault squads och honor guard vara rätt prisvärda. Båda har jumppacks och 2 attacker var för ca. 25 pts styck.

    Det som är lite konstigt med BA reglerna är att man får Death Company modeller (2 A, rending, Furious charge) beroende på hur många tac / assault / honor guard / terminator / vet. squads / dev. enheter man har, och inte beroende på antalet combat squads. Även om grundkostnaden för dessa squads är lite högre pga. DC, så tjänar man fortfarande på att min / maxa istället för att skaffa stora squads. Tråkigt, mao.

    Jag funderar på att köra stora baser på mina vet. sergeants, är det taktiskt dåligt? Det ser schysst ut om inte annat...

  • Allt som oftast spelar det nog ingen roll om det är stora baser eller ej, då alla inom 2" från modeller i b-t-b contact också får boxa på folk. Att man tjänar på att min/maxa är irrelevant, det är fel, fel, fel! Sedan ska man inte stirra sig blind på DC's, vanliga Marines is the shit säger jag. Det verkar alltid som om det är mina vanliga lowlife Tacs som gör jobbet. Man kan ju köpa DC utöver dem man får från squads, det är ju en möjlighet. Sedan så verkar det ju onekligen som om troops kommer spela större roll i 5:e då dem är de enda som kommer vara scoring. Så det lär ju bli mer fokus på dem när nu 5:e släpps, allt enligt de mytomspunna rykterna. Om du redan har en Megaforce så kör på det. Där får du ju Tacs & Assaults, då har du dina troopchoices. Sen ska man inte underskatta en simpel Commander, Rites of Battle är ruskigt sweet, Ld. 10 på hela armén är inget att fnysa åt. Du får ju även en Predator från MF-lådan, så kör på en Baal. En Razorback kan man ge till en av de 2x5 combat squadenheterna. För att överhuvudtaget få tillgång till en Lascannon numer så måste du ju ha en 10:a ändå, inte mer än rätt.
  • Hrm, låter vettigt...

    Har ju som sagt två tanks, då kan jag köra in en baal och en razor (med las antar jag?). Har du hört något om bikes i 5th? Jag gillar modellerna, så ska helt klart försöka trycka in ett par, åtminstone efter de första 1000 poängen.

  • edited 3 mars 2008 09:01

    Hur ser denna ut?

    Chaplain Lemartes 125 pts

    5-man death company with jump packs (three bought) 115 pts

    10-man assault squad 275 pts:

    • Combat #1: Vet, with power fist
    • Combat #2: -

    10-man tactical squad 310 pts:

    • Combat #1: Vet, with power weapon and melta-bombs, Razorback with Twin las
    • Combat #2: las cannon

    Attack bike, MM 50 pts

    Baal predator, HB Sponsons 125 pts

    Total: 1000 pts

  • edited 6 mars 2008 16:56

    Edit: Se nedan...

  • Hur har du gjort bilden?
    Verkar vara ett jättefint färgschema! Jag tycker att färgerna känns "royal", så någon typ av krona kanske skulle passa som logo?

  • Känns lite underligt att ha Lemartes i en armé som inte är "äkta" blodänglar. Men visst, det kan ju vara hans okända tvillingbror som bor i det andra kapitlet.

  • Tjo, jag funderade som så att om jag hade startat en SM armé idag, med assaultinriktning, så hade jag direkt skrivit upp 2x10 assault marines på inköpslistan. Det är bland det jobbigaste som finns att spela mot som motståndare.

    Angående beväpning så kan det vara en idé att snegla på nya codex chaos och dark angels för att se hur nästa codex SM kommer att se ut. Till att börja med så är det rätt säkert att det blir combat squads för vanliga SM också, men jag skulle också vilja slå ett slag för special weapons i assault marine squads. I chaoscodexen byter man inte ut sina vapen mot t. ex. en melta gun, utan man lägger helt enkelt till den till beväpningen. Därför är plasma pistols helt meningslösa (hur man än tänkt spela så är plasma guns eller meltaguns bättre på att göra jobbet), så länge de inte får ett uppsving i och med 5th ed.

    Din 1000-poängslista ser ju jobbig ut att möta iaf, har svårt att komma på direkta förbättringar. Inte minst för att jag inte har den nya BA listan i huvudet. Men om du skulle kunna dumpa attack biken och skaka fram en land speeder med melta gun istället skulle det ju inte skada.. skimmers och meltavapen går hand i hand.
  • edited 3 mars 2008 15:51

    Bolter & Chainsword Space marine painter

    NHH: För att förvärra saker tänkte jag konvertera en modell också :) Det är snarare lemartes utfrusna, bespottade, ingifta och bortklemade kusin som bär namnet som ett hån. Mina arméer är oftast 30% utseende, 50% taktik, 0.5% fluff och 19.5% slump. Jag gjorde just bort fluff delen i och med förklaringen ovan ;)

    Äckel ( :) ): Nya BA har också combat squads, men deras assault weapons ersätter boltern eller chainswordet... dock får man faktiskt välja om man vill ha bolter eller chainsword, på t.ex. vet. assault marines eller death company. Vanliga BA Assault marines får inte ha special weapons (utöver PP), dock får veteran assault marines ha upp till två st, så då kan det helt klart vara värt att ha meltaguns. Fler assault marines står på inköpslistan, även utöver de 16 som finns i 1000 poängs listan. Går det att beställa lösa jump packs? Eller Jump pack spruen? Skillnaden mellan en attack bike och en landspeeder med melta är 15 pts, Idéer på vad jag skulle slänga ut?

    Tack för kommentarerna! Men fortsätt för all del...

    Edit: Projekt log

  • En ensam attackbike är ungefär lika "mr. useless" som en ensam speeder med samma beväpning, minst två skulle jag köra med. Angående bikes inför 5:e så kommer de inte, av allt att döma, kunna köra lika fort, det verkar vara 18" som är gränsen för snabba saker, om jag inte missförstått det hela. Möjligen att det fortfarande går att beställa lösa JP's, men GW's nya drag är ju att klumpa ihop saker och sälja som "konverteringsset" för Crimson Fists är det t.ex. 5 spec. backpacks, och 5 shoulderguards m.m. Gone are the days när man kunde beställa en av den och en av den, etc.
  • singel attack bike är bra. Varför inte göra så att du kör 2 st assault marine enheter och 2 tactical så får du ju 2 till DC grattis :D?
  • Jag tycker det är svårt att finjustera listorna nu när man inte har möjligheten att ta t.ex. 9 marines istället för tio... Skulle mycket väl kunna tänka mig att köra en till attackbike, och nedgradera razorbacken till en rhino. Jag skulle då få en brist på 10 poäng, som jag inte riktigt vet var jag ska hitta någonstans. Man skulle kunna tänka sig att nedgradera lemartes till en vanlig chaplain, och droppa melta-bombs på tactical serganten. Skulle det vara värt? (Lemartes har +1W, +1 LD, samt -1 LD på fiender inom 6 och kostar 5 pts mer än en vanlig chaplain m. jump pack)

  • edited 3 mars 2008 16:16

    Blom: Det fungerar inte så. De första 5 assault killarna kostar 140, och de sista 5 kostar 110. På tacticals är skillnaden ännu större, då de första 5 kostar 40 pts mer än nästa gäng. I skillnaden är det inräknat kostnaden för en death company kille, samt priset för vet. serg.

    Som vi konstaterade ovan så tjänar man fortfarande lite på att ta fler små enheter, men skillnaden är inte så stor att det är värt det, imo. Sen kanske det kan vara bra att köra dem som en stor enhet ibland, jag vet inte sånt.

  • Jag tycker attack bikes är värda. De kan användas t.ex. till att låsa upp saker i närstrid med sitt t5 och 2+ sv. Bra att hålla i saker så att dom inte får skjuta och så att dom inte kan fly från dina assaults.

    Jag tycker personligen listan ser bra ut, eventuellt skulle jag droppa melta bombs på tacsen och ge dina fordon lite små värda uppgraderingar.

  • Låter bra, Niklas :)

    Tyvärr är det bara vet. serg. som har meltas, så det är bara 5 poäng... mina fordon har redan smoke launchers från start (men ingen extra armour)

  • Jag funderade lite på färgschemat. Jag tycker det ser bra ut, särskilt med tanke på vilken schysst lila färg du fått till på mordheim-gänget. Dock funderar jag på om den svarta kanten på axelskydden kanske är lite tråkig. Kommer inte riktigt på vad man kan ha för färg där. Vomit brown(tausept ochre?)-grundad benfärg kanske... svårt att få in nån färg med kulör där utan att han ser ut som en palett :P

    Ser fram emot lite samples :)

  • Set: Jo, det känns lite knepigare att finjustera listorna nu för tiden, inte minst för att så många poängkostnader är avrundat till närmaste 5:a eller 10:a.

    Lemartes. Egentligen _behöver_ han ju varken +1 i WS eller Ld, men han är ju ändå värd att ta för bara 5 poäng extra. Vanligtvis är det bara figuren som avskräcker spelare från att använda honom, men det problemet slipper ju du.

    Apropå färgschemat tycker jag att de svarta kanterna funkar bra. Visst, det är inte vansinnigt spännande, men det är roligare än att köra på lila iaf, och en till färg kan nog väldigt lätt bli för mycket. Men, en (*host*) testmodell får väl avgöra det?
  • Hehe, jag ska försöka åstadkomma en testmodell under veckan :)

    Lemartes har ett extra Wound, inte WS... vilket såklart påverkar ännu mer :)

    Jag har funderat på om man kan använda black templar loggan som armélogga? Blir det förvirrande? Är ju smidigt att den finns som transfer...

  • Ja just ja, jag läste visst för snabbt. Men en extra wound är ju värd ~15 poäng bara den.

    BT känns rätt neutral tycker jag, och vill du kan du ju faktiskt köpa deras sprues/boxar och använda delar ifrån dem. Jag har själv funderat på det, för de har mycket snyggt. Närstridsvapnen som är fastkedjade i armarna skulle kunna bli grymma på ditt "dödskompani".
  • Är det bara jag eller känns projekt-loggen väldigt tom?
    Jag ser fram emot att få se en målad marine. Själv använder jag BT-loggan till viss del på mina BA-successors, men försök göra något speciellt med den. Jag målar halva röd och halva svart för att komma undan lite från de förrädiska tempelriddarna.

  • Projektloggen borde vara mestadels svart, med lite grönt :) Om det ser konstigt ut, ta ett screenshot och skicka till mig (danielh at cs.umu.se) så kan jag fixa det. Men det bör funka med mozilla & IE

  • Finns det någon speciell modell för melta-bombs?

  • jupp det finns det finns på mågon av marine spruesen devastator och assault marine om jag inte har fel
  • edited 7 mars 2008 11:34

    Gamla:

    SM

    Bättre eller sämre än det förra?

    SM

  • Sämre, tycker jag.

  • Bättre tycker jag, förrutom axelskydden och vapnen vilka jag gillade bättre innan.

  • Föredrar vapen och axelskydd på gamla, men resten på nya är bättre än gamla IMO.
Sign In or Register to comment.