Fanatic Tau lista med ilska.. i hope

edited 29 februari 2008 11:59 in Warhammer 40k
HQ Total (214p)

1 Commander Shas'el 50 (HQ) @ 117Pts
Missile Pod; 12
Plasma Rifle; 20
Hard-wired multi-tracker 5
Stimulant Injector 10
Shield Generator 20

1 Commander Shas'el 50 (HQ) @ 97Pts
Missile Pod; 12
Plasma Rifle; 20
Hard-wired multi-tracker 5
Targetting array 10

ELITES (456p)

3 Crisis Battlesuit Team 75 (Elites) @ 230 Pts
3 Missile Pod; 36
3 Plasma Rifle; 60
2 multi-tracker 10
Hardwired multi-tracker 5
Bonded 5
Team leader 5
Hw Drone Controller 0
2x shielddrones 30
1 Flamer 4

3 Crisis Battlesuit Team 75 (Elites) @ 226 Pts
3 Missile Pod; 36
3 Plasma Rifle; 60
2 multi-tracker 10
Hardwired multi-tracker 5
Bonded 5
Team leader 5
Drone Controller 0
2x shielddrones 30

TROOPS (450p)
12 Fire Warriors 120 (Troops) @ 225 Pts
Pulse Carbine (x4); Pulse Rifle (x8)
shas’ui 10
Bonded 5
Devilfish transport 80
Sensor spines 10

12 Fire Warriors 120 (Troops) @ 225 Pts
Pulse Carbine (x4); Pulse Rifle (x8)
shas’ui 10
Bonded 5
Devilfish transport 80
Sensor spines 10

FAST ATTACK (340p)

6 Pathfinders 72 (fast attack) @ 172
2 Railrifle 20
Devilfish transport 80

7 Gun Drone Squadron (fast attack) @ 84

7 Gun Drone Squadron (fast attack) @ 84




HEAVY SUPPORT (540p)

1 Hammerhead Gunship 90 (Heavy Support) @ 180 Pts
Railgun; 50
Smart Missile System; 20
Multi-tracker 10
Target Lock 5
Disruption Pod 5

1 Hammerhead Gunship 90 (Heavy Support) @ 180 Pts
Railgun; 50
Smart Missile System; 20
Multi-tracker 10
Target Lock 5
Disruption Pod 5

2 Broadside Battlesuit 140 (Heavy Support) @ 180 Pts
Team leader 5
Target lock 5
Drone controller 0
2 Shield Drones 30


Total Armé kostnad: 2000p


Tips och trix? Något jag har glömt? Tror att det skall vara lite vassare än den jag fältsatte förra året.

Kommentarer

  • NO NO!!!!

    Not the tau!!!

    Om jag möter det kommer jag få spö, jag vet inte vad jag ska säga.

    Vet för lite om tau wargear för att veta vad allt det där gör, troligtvis så kommer den vara en mycket "feg" lista.
    (Feg som i, den dödar allt jag har innan runda 3)

    Hatar tau, hatar eldar. Så du kommer inte få ut nånting konstruktivt av mig :p
  • Bonding knife på dina Broadsides? Jag skulle nog dessutom skippa dina pathfinders, men, de är ju så ruskigt coola så det är ju förstås upp till dig om du vill ha kvar dem... de fyller ju en funktion också; men om du skippar dem så kan du få in exempelvis fler xv8or.

    Kanske sensor spines på dina hammarhajar, så att du kan gömma dem i terräng om du måste?


    @ Klomster: Det är väldigt onödigt att skriva i trådar där man inte har någonting att tillföra, särskilt om trådskaparen i fråga ber om synpunkter om som i det här fallet: sin lista. Tänkte bara upplysa dig.
  • I allmänt en helt okej lista. Däremot skulle jag gjort HQ 1 identiskt med HQ 2, sköldgeneratorn kommer aldrig göra någon skillnad, samma sak med stim-injectorn (om du nu inte tänkt köra aggresivt/oförsiktigt med honom).

    Är själv skeptiskt till pulse carbiner hos FW, men det är nog mest smaksa. Men dina devilfishes skulle definitivt må bra av decoy launchers och kanske multi-tracker också.

    Gun dronesen kommer mest ändå att dö, annars skulle det kunna vara en idé att gruppera dom i 8 och 6 man stora enheter, eller två 6 man och öka dina pathfinders tll fulla 8 man, dom kommer nog behöva det.

    Sen är jag ingen supporter av disruption pods, men det är för att jag alltid räknar med att kunna hålla dom rörandes. Däremot är target lock en oerhört värd uppgradering då den ger dig möjlighet att utnyttja dina vapensystem till 100%.

    Dina broadsides skulle må bra av advanced stabilisation system, eller att dom tar två skölddrönare var så att dom är fyra skölddrönare. Men se till att ge din teamleader en bonding knife då. I överlag är ASS en bra uppgradering. Om du tar bort skölden från HQ1 har du poängen över till det.

    Annars så är det faktiskt en ganska solid lista som inte behöver några ändringar egentligen, utan det handlar mest om små tweakningar för att passa din spelstil tror jag.
  • Hm, jag tror på det med att sätta ass på bredsidorna samt bonding. Är lite av en vän till disruption poden då hammerheadsen blir ganska illa behandlade efter dom fått en shaken på sig och tar en laser i sidan.
    Chefen med shield och injection system är för två anledningar, att ha två chefer med exakt samma poäng kostnad i fanticen ger problem vid scenariot assasanation, "vilken är den dyrare chefen?". Sen vid assanation uppdraget så tjänar du på att ha en chef som kan ta rikligt med byngel innan han hamnar i backen, förlorade två matcher förra gången på just den punkten.

    Gun drones.. död i form av en liten cirkel. Har bara positiva erfarenheter av dom, dom är som den spanska inkvisitionen: Ingen förväntar sig dom. Funderar dock på att skära en grupp drönare och använda dom poängen till att uppgradera resten av armén.
  • Okej, men isf kan dom ju vara värda, men jag rekomenderar fortfarande target locks till dom, det skulle innebära att du skär bort en drönare.
    Okej, då kan jag förstå ditt val där. Jag själv har en väldigt aggressiv, dyraste chef. Kanske inte så taktiskt, men han är rolig att köra med iaf =)

    Indeed they are. Brukar kalla dom snipers, tank killers och bane of wraithlords =)
    Man droppar ner dom, dom skjuter några skott och brukar allt för ofta skada eller döda nånting, väldigt effektiva att DSa.
  • Target lock, på vad säger du?
  • Ojdå, råkade visst läsa eller tänka fel nånstans... Såg att du hade samma kostnad på dina hammerheads men att du hade disruption pods så det blev en automatisk antagelse att det var target locks du inte hade. Men nu såg jag ju att det var decoy launchers som dom inte hade, vilket jag anser att du måste ge dom. 1/9 gånger kommer dom att rädda fordonet, och ser man på deras kostnad jämfört med fordonets kostnad så ser man att decoy launchers på 180p hammerheads skulle kunna kosta upp till 20p innan det blir "break-even", och nu ligger dom på låga 5p. Alla fordon i tau codexen tjänar på att ta Decoys.
Sign In or Register to comment.