Shootas, choppas?

edited 29 juni 2014 10:00 in Warhammer 40k

Sitter med det nya smaskiga Orkdexet och gillar det verkligen. Men jag har sådan vånda över vad jag ska ha med i min TOXG-armé egentligen. Jag har 2 trukkar med shoota boys redan, och funderar på att dra upp 1 eller två till. Men sedan funderar jag på en eller två Battlewagons med boys med! Frågan är dock, shoota boys eller choppas boys med 'eavy armor? Vad föreslår gemenskapen? Vidare, bör jag proppa in 20 boys, eller (min första tanke) 19 boys och en billig Mek för att hålla Wagonen puttrandes? Och 'ard case eller icke 'ard case?

Kommentarer

  • Hard case tar bort open topped, korrekt? Då vill du inte ha det iom att kunna chargea ut är supersmaskens.

    Skillnad i pris på Shootas och Choppas? Shootas är alltid bra, Choppas kräver att du har något mer för CC.

    Angående Mek så är min erfarenhet att fordon tenderar att dö på en runda men mer van vid lättare fordon. Dock så är Immobilised 1 av 6 och HP tenderar att försvinna blixtrande fort så tror inte Mek kommer hinna göra så mycket. Extra special weapon dock.

  • Jag skulle säga Shootas all the way, att kunna skjuta är verkligen en rätt nice perk i denna ed. Tror också att en mek som är med enbart för att fixa fordon kan verka överflödig, vem har tid och meka med fordon när det finns "'umies ta clobber"?

    Stort nej till 'ard case... man kan inte skjuta ut ur fordonet, och man får inte charga... tror dock på grot-riggers på battle wagonen för it will not die

    Da Finkin cap är typ en av de bästa relikerna so far om du frågan mig... extra warlord trait för 10p? sign me up.

    Orker kan ju göra en rätt elak armour 14-it will not die mur som kommer rullandes(osäker på hur kustom force field är skriven... men om den är som förr så får de desutom 5+ inv save). skrev en lista som man fick in 3 killkannon wagons, 3 deffrolla wagons, 93 shoota boys(med power claw boss nobs), 1 kustom forcefield big mek, 1 warboss med da finking cap+ mega armour på 2000p (Eat it tau!)

  • Tack för comments!

    Jag hade helt glömt att man tappar Assault Vehicle med 'ard top. Så inget sånt. (Man får dock 6 fire points så några får skjuta, bara en sidonot).

    Grot riggers kommer med, men hrm, skippar nog Mek:en då.

    Numera får enbart fordonet som BigMek med KFF:en är i savet från den. Däremot om den sitter på ett fordon, som Morkanauten så sprider den sig 6" från det/den.

  • I en Battlewagon och med Eavy' Armor skulle jag säga slugga boys all the way. Med en painboy, Nob boss med PC och en mek med KMS, KS för full effekt! Poängen är överkomliga bara man inte kittar BW till överdrift, och att man har fler viktiga targets som bara skriker: "SHOOT ME!" så ska det gå att överleva med den. I övrigt är verkar trukkar med shootas (utan EA), men framförallt Flash Gitz(!!!!!!!), vara det bästa. Bara man har en KFF någonstans i armen i deployment (helst på en bike) så är man ganska garderad som en mekanized armé.

  • Grot riggers är lätt värt poängen IMO, tåls att tilläggas. Och 15 poäng för ytterligare en möjlighet att reparera sin BW är ju helt underbart!

  • "Med en painboy, Nob boss med PC och en mek med KMS, KS för full effekt! Poängen är överkomliga bara man inte kittar BW till överdrift, och att man har fler viktiga targets som bara skriker: "SHOOT ME!" så ska det gå att överleva med den."

    Det är väl detta som blir problemet, svårt att hitta mycket annat som moståndaren hellre riktar sin eld emot.

Sign In or Register to comment.