2000p IW

edited 25 februari 2008 10:33 in Warhammer 40k
Jag funderade på att strukturera om min Iron Warriorarmé, vad sägs om en lista som ser ut på det här viset?

DAEMON PRINCE - Wings, Warptime (155)

DREAD - Lascannons (125)

8 TERMINATORS - Chaos glory, Champion, 2 fist, 2 chainfists, heavy flamer, 6 combi-weapons (345)

10 CSM - Chaos Glory, Champion, Fist, Plasma Gun, Flamer (220) + RHINO, X-Armour (50)

10 CSM - Chaos Glory, Champion, Fist, 2 Meltaguns (220) + RHINO, X-Armour (50)

3 BIKES, Chaos Glory, 2 Meltaguns (129)

10 HAVOCS, Chaos Glory, 4 Heavy Bolters (220)

10 HAVOCS, Chaos Glory, 4 Missile Launchers (240)

3 OBLITERATORS (225)

(1979 poäng)

Jag tror att den kan vara rätt hård iom att den saknar middle-of-the-road-units som bara står där eller lallar omkring utan att uträtta någonting särskilt. Allt i armén har en tydlig roll just nu, nästan som i en Eldarlista.

Jag har mycket eldkraft iom havocs, obliterators och deep strikande terminators, och en assault phase som jag inte behöver skämmas för genom terminators, prinsen och mina vanlig Rhinosquads. Vanliga CSM i Rhinos fungerar ju nu för tiden nästan som all round-specialister och kan agera i olika roller beroende på vad jag möter, och göra det väldigt bra dessutom.

Bikes enda uppgift är egentligen att poppa tanks och att erbjuda en icon att deep strika på åt mina Terminators.

Apropå Terminators, mitt stora aber just nu är om 8 Termies är för mycket? Ska jag testa att splitta dem i 2x4 istället, och kanske använda mina kvarvarande 21 poäng till att köpa fler leksaker åt dem?

Ett annat alternativ vore ju kanske att dumpa t. ex. två av dem (kanske champinjonen, som kostar 70 poäng och en vanlig boy) och köpa några lesser daemons? (inte minst för att jag råkar ha några modeller på G) Problemet med deamons är ju att de verkar suga röv i dagens Chaos Codex, men samtidigt ska man inte förakta dereas potential att störa motståndaren när de väl kommer in.

What you say?

Kommentarer

  • Jag tycker daemoner låter som en bra idé. Saker som kan charga vid sin Deep-Strike är ju alltid trevligt, och det blir ändå en hel del attacker.

  • Tror att det skulle vara roligt och intressant att kasta in en enhet med demoner i listan. Kan ju vara bra hjälpare på så sätt att dom kan ju undsätta/förstärka hos vilken enhet som helst. Visst, dom är inte starka i sig, men kombinerat med en annan enhet tror jag dom kan spöa lite arsel.
  • edited 25 februari 2008 13:25
    Jag tänker lite grann som er. Armén är ju rätt defensiv som det är nu, trots deep strikande termies, bikes och Rhinosquads. Demoner kan vara användbart att kunna plocka in för att förstärka svaga punkter i linjer och för att kompensera misstag.

    Problemet med demoner är egentligen bara om de blir tillgängliga för tidigt. Det är inte ett kort som den här armén behöver spela ut tidigare än runda 3, och kanske gärna runda 4 till och med.

    Fråga: hur många demoner pratar vi om? Jag har 8 stycken som står på målarbordet just nu (och fler lär jag inte bygga ihop). Det är 104 poäng, och jag vet inte om jag är beredd att lägga mer poäng på en demonunit. För det är som sagt tänkt att vara en distraktion + understöd. Skulle jag klara mig med färre än 8 st?
  • Jag har funderat på det här med dämoner, och kommit fram till att det nog inte bör vara färre än 8st. Dämoner & Assault Marines är ju i stort sett identiska, och hur mycket m.eq boxar en unit med 8st. Assault Marines ned, om dem får charge'a? 2-3st.? Som max. Nu ska ju dämonerna vara understöd till andra enheter, men ändå. Att deepstrike kan vara en problem talar för att ha mindre än 8st. en 5-6st. måhända, ingen större förlust ifall de skulle bli otåliga och dimpa ned sedan är ju 5-6 dämonerx2-3 extra attacks aldrig fel, om det rör sig om understöd. Sedan gillar ju jag terminators, och åtta st. kommer vara såååå jobbiga att handskas med, samtidigt är det snygga figurer till dämonerna, det är alltid en avvägning man får göra.
  • mmm.. onekligen.. 8 termies är ju rätt maffigt att ladda ner, när man i övrigt har en rätt stabil armé dessutom.

    Vad säger andra om antalet demoner?
  • Deamons? I despise them.

    Självklart ska du ha demoner, speciellt om du kör mot mig!
  • Klomster: ja det vore ju faktiskt rätt skönt att få ge daemonhunters lite grann att leka med.. man borde ju nästan belöna de som spelar med dem! ;)

    Idé till förändring: vad sägs om att ändra storlekarna på enheterna så att de är delbara med tre? Av fluffmässiga orsaker förstås. Ett spec wpn per Rhinosquad skulle behöva dumpas, men den stora frågan är nästan om man isf skulle satsa på 6 eller 9 termies?
  • Fluffmässiga? Waz is das delat med tre? Por Que? 9st. Termies är ruskigt mycket pts. som kan vara lite random, och en så dyr enhet vill man kunna lita på, de behöver ju inte DS jag vet, men då har du å andra sidan en väldigt dyr enhet som folk bara kommer undvika. Ska du köra med delat på tre så skulle jag köra med 6st. och nio dämoner! Att belöna Dämonhunters är som sagt mandatory... :) Funderar dock på hur ett spec. i Rhinosquadsen skulle funka, känns avgjort läskigare med två, som av en hädelse. Har du funderat på att byta ut combi-bolters på bilarna mot combi-meltas? Har hört att det är the shit, ingen förväntar sig den spanska inkv...en Rhino som kan nuke'a tanks.
  • Det spekuleras om att IW gillar att operera i grupper som är delbara med 3 (3, 6, 9, 12 und so weiter), men Imperiet vet inte varför de gör det, eller ens om det är sant.

    Men det ÄR lockande med 9 termies! Iofs skulle jag inte behöva bygga ihop några fler om jag nöjer mig med 6. Att köra med 9 demoner känns dock lite tveksamt, dels för att de verkar vara så ruskigt dåliga och så är dom rätt dryga att både bygga och måla.

    Ett spec wpn: jag hade en 8-9 mannaenhet förra Fanatic, med en plasma gun + champ med PW, och den enheten var ungefär lika bra som de andra, dyrare grupperna. Faktiskt. Så jag skulle inte vara så himla orolig, listan jag jobbar på nu är ju heller inte så beroende av spec wpn bland vanliga CSM heller. Jag har ju trots allt två havocenheter + oblits som kan leverera eldkraft.

    Combi-weapons på bilar kommer jag dock inte att skaffa, "1o poäng i sjön" säger jag om det. Om en Fast Skimmer med multi-melta bli kallad Mr. Useless, vad tror du då en one shot meltagun på en AV11 Tank är? :( Betänkt gärna att rhinos sällan överlever bortom turn 2 och 12" in på bordet.. :/
  • Svårt att säga om du ska gå på 6 eller 9 termisar om du ska grunda dom på multipeln med tre. Tror att det inte skulle skada att dra ner antalet termisar till 6, öka bikesen till 6 och om det finns poäng till det slänga in 6 demoner. Risk för slaneesh-känsla visserligen, men med din armé (målning och modeller) så är den risken försvunnen om man säger så =)

    Jag skulle nog kört på den varianten eller 9 termisar och typ 6 demoner om 3 multipeln ska gälla.
  • Jag får se om det ens blir att använda sig av multiplarna, det högst osäkert just nu och bara en plötslig idé.

    Jag kan dock säga så mycket att bikes kommer jag INTE att måla fler av, de var hemskt dryga och dessutom har jag inte upplevt att de är speciellt användbara. Men framför allt så är dom jobbiga att konvertera och måla. :/
  • Okej, men om bikesen är så dryga/jobbiga så skulle jag nog gå efter 9 termisar och en liten demonenhet. Tror inte att det är värt att satsa på några stora.
  • egentligen tror jag att det bästa jag kan göra i det här läget är att helt enkelt provspela en eller par varianter av listan. Jag har ju till exempel aldrig nånsin spelat med varken lesser daemons eller en daemon prince.

    Men om någon med erfarenhet har några ord att säga ang. just lesser daemons så lyssnar jag gärna.
  • edited 4 mars 2008 03:42
    Jag kom att tänka på en sak när Orith postade sin deathwinglista.. Den gode Wazz försöker ju också bygga upp första kompaniet till sin armé, och fler än de två har börjat satsa på terminatorkvantiteter. Då slog det mig att det är ju sådant som min armé lär ha det tungt emot, jag har inte så mycket power weapons eller AP2-vapen (om inte termies med plasmaguns dyker upp på rätt ställe vid rätt tidpunkt), jag tänkte först att 4 missile launchers kan hota det mesta, men dom är ju på tok för mesiga när klumpar med 2+ save kommer springande!

    Så, vad ska jag göra för att hotta upp armén på det området? Jag är ju inte DÅLIG mot dem, men det känns som en slags lista som jag inte har tänkt på hur jag ska hantera. Jag funderade lite grann på att egna termies med lightning claws skulle vara ett sätt.

    En till fråga: Vilka slags arméer lär jag ha det tungt mot? Är det någon specialvariant som jag har missat att ta med i beräkningarna?
  • Vad har du för combi weapons på dina terminators? Sen har du ju obliterators, 4 meltas och plasma utöver det, som också borde kunna plocka ut en terminator eller två.

  • Nej nej ändra inte i armen det gör inget att den har svårt mot termies ifall jag möter dig =P
  • Set: faktiskt behöver jag inte specificera det, och Kpt Vendetta har redan föreslagit att jag ska fixa olika pipor så att jag kan switcha vapen beroende på motstånd. En frän idé, men jag kommer att köra på bolter-plasma på alla utom champinjonen, som är för dyr för att plasma ihjäl sig själv. Han får en melta istället. Så de kan ta hand om andra termies.

    Jag kanske började oroa mig för att jag plockat bort min Vindicator, som termietunga arméer antagligen pissar på sig av vid blotta åsynen. Nu känns det som om jag pungar ut med massvid med poäng på havocs som inte kommer att göra något, och termies deep strikar ju dessutom och då kan min defensiva armé komma att tappa kommandot. Det känns som om jag borde ha en farlig counter-assault squad.
Sign In or Register to comment.