Imperial guard

edited 19 februari 2008 00:43 in Warhammer 40k
Detta är den 2000 poängs arme jag har tänkt samla ihop till turneringar men jag skulle vilja ha lite kritik på den först.
Delvis baserad på hotgayboi_13's Imperium lista, så creds till han.

HQ
Command squad.
Senior officer med power weapon. 60p
En guardsman med meltagun. 10p
En Veteran med Company standard. 11p
2 Guardsmen med Autocannon. 20p

Support squads
1 Anti tank squad med 3 Lascannons. 110p
1 Special weapons squad med 3 sniper rifles. 65p

Sentinel Squadron, 1 Sentinel med Lascannon och extra armour. 60p

2 Commissars med var sitt power weapon. 90p

Hq total. 431p
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Elites
6 Ogyns med en Bone 'ead 160p.
Transport, Chimera med multi laser och hull bolter. 85p

10 Storm troopers med en Veteran sergeant med power weapon, troopers beväpnade med Meltagun och Plasma gun. 131p
Transport, Chimera med multi laser och hull bolter. 85p

Elites Total. 461p
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Troops
Infantry platoon
Command Squad.
Junior officer. 40p
Personal staff med meltagun. 10p

3 Infantry Squads
Squad a. 10 Guardsmen med Vet. Sergeant, Grenade launcher. 73p
Squad b. 10 Guardsmen med Vet. Sergeant, Meltagun och Autocannon. 96p
Squad c. 10 Guardsmen med Vet. Sergeant, Plasma gun och Autocannon. 96p

Armoured Fist Squad
10 Guardsmen med Vet. Sergeant, Meltagun. 76p
Transport, Chimera med multi laser och hull bolter. 85p

Troops total 476p
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fast attack
Sentinel Squadron, 1 Sentinel med autocannon och extra armour. 55p
Sentinel Squadron, 1 Sentinel med autocannon och extra armour. 55p
Rough riders squadron, 10 riders, Vet. Sergeant med Power weapon. 53p

Fast attack total 163p
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heavy support
Basilisk med Indirect fire. 125p
Leman Russ med lascannon, Heavy bolter sponsons och extra armour. 170p
Leman Russ med lascannon, Heavy bolter sponsons och extra armour. 170p

Total Heavy support 465p
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Army total 1991p
(aktuell lista)
Som sagt, lite konstruktiv kritik är välkommen.

Kommentarer

  • edited 19 februari 2008 14:19
    Techpriest Enginseer får ha 50p ur armoury. Medans du köpt:

    Reactor field 15
    Heavy bolter 15
    Multi-melta 25
    = 55 p

    Även om servitors i sig inte går mot wargear begränsningen enligt codex så ska deras övriga kostnad räknas dit (Chapter approved, Codex: Imperial guard V 4.0.1). Eller är jag helt bakom flötet? Vill gärna ha fel för det skulle verkligen kunna bättra på min arme inför nästa fanatic.

    (edit, felstavning)
  • Du har nog rätt när det gäller Techpriesten(sitter med codexen i hand) får rota runt i pappren och kolla upp det där, bra du sa det.
  • Har lusläst codexen inför vårens fanatic ;)

    Möjligheten finns ju att ge Techpriesten en Honorifica Imperialis Mundanus, då detta borde betyda att Techpriesten får använda 100 poäng wargear (-25 för Honorifican...)

    Lägga till en plasmacannon och ett signum kanske?
  • Varför skulle en Honorifica ge honom extra wargear gräns? Nej då, den ger bara stats.
    Det är synd om Tech-prästerna och deras servitors. Det finns bilder i codexen som visar speltekniskt omöjliga kombinationer av servitors.

  • Hm, det ver en ganska allvarlig miss från min sida :P

    Men ytterligare ett tips angående armelistan; Se till att köpa in dina 3 sentinels som var sitt Fast choice då du hat plats för det. Alltid lika jobbigt när hela gruppen måste stanna pga ett enda immobilised. Sedan ger det ju en massa andra fördelar också.
  • jo som att alla kan antingen vara i grupp eller över hela bordet beroende på situationen, bra ide
  • Lista uppdaterad
  • Själv föredrar jag plasma vapen framför meltas. Så jag skulle byta ut vapnena i storm troopers squaden. Då får du samtidigt 4st str7 ap2 skott, du får kan ju ha otur med gets hots men chansen ligger väll kring 15-20% per 2skott att du får gets hot och failar AS. Men det är en smaksak, meltas på 4 bs har endå 3+ för att träffa, och str8 ap1 är ju helt okej, blir bra mot sm och csm.
  • När man Rapid-skjuter med plasmagevär är det nästan 50% chans att man bränner sig. Det är mera exakt 5/9, alltså mer än 50%. Med ett 4+ save borde det väl då bli omkring 25% risk att dö.

  • edited 20 februari 2008 11:24
    kk, så dom betalar sig inte i längden men är bra för snabbmissions, eller har jag fått det om bakfoten?
  • edited 20 februari 2008 18:45
    Senior officer med carapace armor. 60p
    - skulle dumpa carapace armor när den endå inte kommer att hjälpa speciellt mycket.

    Support squads
    1 Special weapons support squad med Meltagun och 2 sniper rifles. 70p
    - Bara att slänga då melta/sniper inte är en alltför bra combo, själv skulle jag skära ner lite på andra enheter och göra en fire support squad med exempelvis 3 auto-cannons/missile launchers/lascannons eller 3 heavy bolters.

    3 Sanctioned psykers. 36p
    2 Commissars med var sitt power weapon. 90p
    - ingenting att säga, helt klart dugligt.

    Elites ser bra ut även fast jag själv inte är ett stort fan av techpriest engineers. Men skulle nog hellre kasta gun servitorn och ta in fler tekniker.

    Squad B. 10 Guardsmen med Sergeant, Grenade launcher, Vox-caster och Frag grenades. 83p
    - dumpa frag grenades, dina små guardsmen kommer endå inte göra någon form av skada och det är bättre att spara ihop poäng. Bra variation på vapnena i platoonen.

    Armoured Fist Squad
    - skulle dumpa frag grenades även där, men här kan dom göra nytta med lite tur, men som sagt, guardsmen är inte den bästa närstridsenheten.

    Sentinels, är helt okej.
    - men själv skulle jag skrota en av dom och ta in en rough rider enhet med lansar för poäng från fraggrenades samt en sentinel

    Basilisk med Indirect fire och track guards. 135p
    Leman Russ med lascannon, Heavy bolter sponsons och track guards. 175p
    Leman Russ med lascannon, Heavy bolter sponsons och track guards. 175p
    - Dumpa trackguards från basilisken och släng på extra armor på båda leman russarna. Du vill endå inte flytta basilisken, blir hellre immobil för gamet en att inte kunna skjuta.

    ps! motorcyklar som rough riders är grymt häftiga! bara konvertera på ^^

    Detta är iaf vad jag skulle gjort :)
  • Tack för förslagen Voff, ska se vad jag kan göra.
    Dock är jag inget fan av rough riders (pga att dom ser ut som ett pack med mongoler) men ska se vad som kan göras med lite motorcyklar.
    Och techpriesten har jag för att jag är ett anmänt fan av Adeptus Mechanicus, och den kan komma till användning, hellre några poäng på han än en leman russ som kunde ha räddats.
  • edited 20 februari 2008 20:55
    Lista uppdaterad
    Btw, om jag skulle göra konverteringar på rough riders så skulle det nog vara bäst att skaffa SM Scout Bike Squads samt använda delar från cadians plast set till torsos och huvuden eftersom scout ser mest ut som IG, nu vet jag inte hur det är med storleken men det kan jag nog ta reda på.
  • Personligen skulle jag säga att SM bikes är på tok för stora för att passa som RR's. Man har ju sett en massa konverteringar med dirtbike-liknande motorcycklar som RR's (gamla GW figgs har jag för mig), men de är ju typ hälften så stora som SM bikes.
  • Fanns faktiskt en liten conversion guide på gw:s hemsida, lägger upp en länk. Enjoy

    http://uk.games-workshop.com/convershunklinic/40k-cadianroughriders/
  • Yehaw, ser sweet ut, Ska se vad jag kan komma på med men det blir definitift Eldar jetbikes som bas, btw går det fortfarande att hitta "Imperial Guard Heavy Weapon Wheel" om man ringer till gw shop direkt?
  • Command squad.
    Senior officer. 55p
    -skulle ge honom ett power weapon. Om han skulle hamna i närstrid är det kul att kunna göra något

    En guardsman med master vox och en med meltagun. 30p
    -Gillar inte voxen, för dyrt och om någon skjuter på en guardenhet brukar det inte bli så mycket kvar av den.

    2 Veterans med Company standard och medi-pack. 22p
    -Medic låter ju en ignorera ett misslyckat save men gardet får ju nästan aldrig ta saves så han kommer nog inte att göra något.

    6 Ogyns med en Bone 'ead 160p.
    -har inte testat ogryns, lycka till med dem

    Transport, Chimera med multi laser, hull bolter och track guards. 95p
    -dumpa track guards

    10 Storm troopers med en Veteran sergeant med power weapon, troopers beväpnade med 2 meltaguns. 131p
    -plasma är vanligare på glory boysen, du kommer nog inte få så många (läs: fler än en) skytterundor med dem så du förlorar inte så mycket på att bränna dig.

    Transport, Chimera med multi laser, hull bolter och track guards. 95p
    -track guards

    Techpriest Enginseer med Refractor Field. 60p
    3 Technical Servitos. 30p
    -kom ihåg att du måste börja rundan i kontakt med fordonet du reparerar

    Infantry platoon
    Command Squad
    Junior officer. 40p
    Personal staff med vox-caster och melta gun. 15p
    -junior officers har samma ld som senior, dumpa voxen

    3 Infantry Squads
    Squad A. 10 Guardsmen med Sergeant, Flamer och Vox-caster. 71p
    Squad B. 10 Guardsmen med Sergeant, Grenade launcher och Vox-caster. 73p
    Squad c. 10 Guardsmen med Sergeant, Meltagun och Vox-caster. 75p
    -ta bort vox och ge dem vet. sergeanter istället, du sparar pts. Gillar inte riktigt flamers. I övrigt bra platoon

    Armoured Fist Squad
    10 Guardsmen med Sergeant, Meltagun och Vox-caster. 75p
    Transport, Chimera med multi laser, hull bolter och track guards. 95p
    -ta bort track guards och vox, lägg till veteran sergeant


    Leman Russ med lascannon, Heavy bolter sponsons, extra armour och track guards. 180p
    Leman Russ med lascannon, Heavy bolter sponsons, extra armour och track guards. 180p
    -track guards

    Army total 1993p

    -brist på effektivt AT, heavy weapons och bara 80 man på 2000 pts.
    -Om du gör de förändringar jag föreslagit har du ca 90 pts kvar.
    -rough riders är trevliga. Sätt en sentinel i hq och släng in en RR enhet
    -Inga Doktriner?
  • KK tack för tipsen.
    Gillar inte looken på standard RR så jag ska konvertera lite Cadian RR på dirt bikes.
    Vet inte riktigt hur jag ska använda Doktrinerna.
  • edited 22 februari 2008 22:56
    Vad gällande doktriner anser jag det "alltid" värt att ta med Carapace Armour.

    Visst, 20 poäng per grupp kan svida. Men att inte få någon save mot vanliga bolters är inte att föredra. Men det är även bra att ha mot vapen med svagare ap. Med 4+ överlever varannan istället för var tredje med 5+.

    Close order drill är alltid värd att lägga in om man har plats för den då den inte kostar något.

    Och det är sällan jag kan låta bli sharpshooters.
  • Lista uppdaterad
    Tror jag bara ska ta sharpshooters för om jag tar mer än en så ryker en av Techpriest, ST, Ogryn eller RR, och jag vill inte bli av med någon av dom.
    Fick sharpshooters till 40p, rätta mig om jag har räknat fel
  • Köp Death corps of Krieg rough riders! Asgrymma men dock lika dyra som de är coola! Ger grym wow faktor till armén om inte annat! ;-)

  • Eller så kör du med tallaran rough riders, dom är lite mer AWESOME-TASTIC än deathcorps.

  • edited 29 februari 2008 02:04
    Ska Köra med http://uk.games-workshop.com/convershunklinic/40k-cadianroughriders/
    ska modifiera lite så dom inte kostar så %&"#¤ mycket
  • Lista uppdaterad
Sign In or Register to comment.