Kroot + Tau Lista

edited 16 februari 2008 00:15 in Warhammer 40k
SCROLLA NED ETT SLAG OCH KIKA PÅ DEN MODDADE LISTAN!

Har funderat lite på en ny armé på sistone, och Kroots är ruskigt lockande. Men inte en Mercenary lista, eftersom den är rätt shake'y i den bästa av världar, så genom att använda Tau Empire standard-codexen och temat det lite till en Kroot +support lista, har jag kommit fram till följande:

Shas'el w. Burst Cannon & Fusion Blaster (1+, så han måste vara med)

6 Stealth Suits w. 1 Fusion Blaster & 2 Gun Drones

10 Fire Warriors w. 2 Gun Drones + Devilfish w. Decoy Launchers & Sensor Spines (1+, igen)
2x18 Kroots w. Shaper & 8 Hounds
2x10 Kroots w. 6 Hounds

6 Pathfinders w. 3 Rail Rifles + Devilfish w. Decoy Launchers & Sensor Spines
8 Gun Drones

Det är listan jag funderar på än så länge, tanken är att det ska bli en 2.000pts. lista, vad jag saknar är uppenbarligen Heavy Support, och framförallt, anti-tank units. Jag vet dock inte ännu om det passar in i "Kroot heavy - Tau lätt" support listan jag har än så länge att slänga in Hammerheads med Railguns, men det är ju inte mycket annat jag har att välja på, då det bara är ett troopchoice kvar att slänga in Krootox'es på (och då blir det ändå bara 3st. Då de andra ska kunna ta tillvara på infiltrate när tillfälle ges, sedan är ju inte en rapidfire Autocannon särskilt mycket att hänga i granen när det gäller anti-tank heller. Har funderat på Crisis suits eller Broadsides, men Crisis har kort räckvidd med sina Fusion Blasters och vette f*n om Broadsides passar in i temat särskilt bra, har inte codexen uppackad just nu så min Tau units fluff är lite out of date. Men vad säger di lärde?

Kommentarer

  • " Stealth Suits w. 1 Fusion Blaster & 2 Gun Drones"

    Varför inte 2 fusion blasters? Mer AT som kan deep-strike:a.

    Som fast attack skulle du kunna köra på Vespids, men konvertera vulture kindred, alltså flygande krötter. Om du vill ha fler kroot på bordet.

    Kanske smart missile systems på dina devilfish? Det som passar mest in om du vill ha mer heavy support är nog broadsides. De skjuter mycket och med advanced stabilisator system så kan du springa omkring med dem tillsammans med dina kroot. Du skulle kunna köra på två broadside grupper med 2 suits i varje kanske? Du ska definitivt ha mer kroot i alla fall. Bulka ut dina andra squads om du har poäng över.

    Om jag ska tänka rent "optmässigt" så vore det bättre att använda crisis battlesuits ist för stealth suits. En SS kostar 30p med burstcannon, 3+ save och ett ganska så värdelös stealthfält. En XV8 kostar 25 i grund och 6 p för en burst cannon. 31p. Plus att XV8:an har tillgång till fler vapen och utrustning. Jag menar, för den SS-gruppen du har så skulle du kunna få en bättre XV8-grupp utan att förlora så mycket poäng på det. Synd bara att Stealth suits är så förbannat coola!

    Du ska inte oroa dig om att crisis battlesuits har kort räckvidd. Det går ju att ha andra vapen än fusion blasters. Typ.. allt? Jag menar, burst cannon: 3st styrka 5 skott, eller plasma: 2st styrka 6 skott.. tja.. det är upp till dig. Men då man deepstrikar XV8:or så spelar inte den relativt korta räckvidden någon större roll.

    Angående fluffdelen vet jag inte riktigt vad jag ska säga om en Kroothär med Tau auxiliaries om du förstår vad jag menar. Det verkar lite uppochner. Jag tycker dock att det skulle vara riktigt coolt med en Tauarmé(alltså rymddelfinerna) men med lite manskap, därav den stora mängden kroot.

  • Har grejat fram codex'en nu, och kikat lite i den gällande listan jag har. Du har rätt Mördarn, två Fusion Blasters är bättre än en. Men SS enheten stannar nog, de är, som påpekat, ruskigt coola. Kommer nog även att fylla ut squads'en med Kroots, till 2x20+10, hounds är ju onekligen the sh*t. De två mindre squads'en kan man nog fylla ut lite mer, men det är framförallt tänkt att de ska vara ett irritationsmoment, kanske 12+8 eller något sådant. 2 Broadsides hade kanske inte varit så dumt, de blir ju ingen märkvärd skillnad i pts. gentemot en Hammerhead. Kanske har man kvar nog med pts. för en 3:a Crisis då också? Eller en faktisk Hammerhead? Detta måste undersökas...
  • Jag tänkte samma sak som mördaranders. Fler fusion blasters i stealth suit-enheten. Hur många kan de ha? Jag skulle gärna ha åtminstone 3 st, och gärna 2 sådana enheter.

    Beggars can´t be choosers, så istället för att ta in enheter som inte riktigt passar in så får du nog försöka uppgradera de som är OK till att ha fler anti-tank vapen. Samma sak med bilen till dina FW, köp något med antitank-kapacitet till den om det går. Commanders kan väl ha ett plasma rifle också?
  • Alas, no, det är maxat med Fusion Blasters i SS enheten. En enhet med 'Crisis' Suits hade ju inte varit direkt opassande för temat, en liten 3:a som Deepstrike'ar ned och ställer till oreda. Det blir nog Missile Pods & Fusion Blasters för dem, S7 är helt OK om man kommer i en bra position för att nuke'a fordon i sidan eller bakifrån. Bilen kan ju ha Seekermissiles, men de funkar bara om något markerlight'as, och jag har så få sådana att det inte riktigt är värt för en-två missiler. Funderar dock på att skita högaktningsfullt i att försöka skaffa Broadsides eller Hammerheads för att få lite anti-tank, och istället köra på 3x20 Kroots+10 Hounds. Samt 2x12 Kroots+6 Hounds & 3 Krootoxes. Det är (potentiellt) 6/12, motsvarande, Autocannon skott, sedan kommer det ju se coolt ut också, även om det kanske inte är en optimal unit i sig. Estetisk Skönhet före Resultat som vi säger.
  • edited 20 februari 2008 02:16
    MODDAD LISTA v.1.0

    Har moddat listan nu, det jag kom fram till efter många om och men är detta:
    (Inte en bra lista, men väl coolt som attan).

    Shas'el w. TL-Fusion Blaster, Missile Pod & Multi-tracker

    Stealth Team(6) w. Shas'vre & Gun Drones(2)
    w. Fusion Blasters(2) & Bonding Knife

    'Crisis' Suits(3) w. Shas'vre & Gun Drones(2)
    w. Fusion Blasters, Missile Pods, Multi-trackers & Bonding Knife

    Fire Warriors(10) w. Shas'ui & Gun Drones(2)
    + Devilfish w. Decoy Launchers

    2x Kroot Carnivores(12) + Hounds(6) & Krootox Riders(3)

    3x Kroot Carnivores(20) + Hounds(10) w. Shaper

    Gun Drones(8)

    Piranha(1) w. Fusion Blaster

    Det landar någonstans kring 2000pts. en turneringslista med andra ord. What say you?
    Piranha'n är med för att jag hade precis så mycket poäng över.
  • smutsiga kroot.... Jag är lite racist när det gäller kroot (från taus perspektiv) =P

  • Nya listan ser bra ut, ser till och med riktigt fräsig ut. Väldigt annorlunda för att vara en Tau-lista och det måste ju främjas. Dock, om du kan skaka fram poäng till en till Piranha med fusion blaster så vore det kanon. Just nu är den ungefär som din ensamma land speeder till CF, fast med sämre BS... kommer den någonsin att åstadkomma något? :/

    En detalj bara, är det inte lite motsägelsefullt att kalla något för "moddad lista v.1.0"? ;)
  • Den ser väldigt intressant ut. Maxade Kroot grupper är ju tokfränt.

  • satansäckel: det är den första versionen av den nya listan, alltså v.1.0, blir det fler modifieringar blir det således "Moddad lista v.1.1". Jag är medveten om "Mr. Useless" thank you very much. Vet inte annars vad jag ska spendera de poängen på? Kanske fler Kroots till Krootox enheterna? 16/6 isället för 12/6? En Pirahna gör nog varken till eller från det är sant, och jag kan inte vaska fram fler pts. för att skaffa två Pirahanas heller. Finns det några funderingar kring att ge de stora Kroot enheterna en sexas save? Det har jag också råd med om jag skippar den flygande fadäsen.
  • Således v.2.0 ;)

    En piranha med blaster är ju ändå ett hot som motståndaren måste slösa lite energi på för att den inte ska få chansen att poppa en tank. Kanske inte helt meningslöst ändå?
  • Problemet är att det är 70p för en fusion blaster+targetting array för att få ett skott som träffar hälften av gångerna. För samma poäng får man en Broadside som gör jobbet mycket bättre. Piranhas kan ju vara värda, men jag skulle inte lita till att de alltid uppfyller sin uppgift. Man kan bli lite besviken.
  • De är väldigt mobila scoring units också.

  • Har kommit fram till att det nog är lika att skippa Pirahna'n, till förmån för två Shapers till de Krootox-grupper som saknar dem, Ld. 8 är bättre än 7. Och då det alltid, ofrånkomligen är på jäsket att man klarar moralslagen så är nog Shapers det givna valet. Då blir det lite drygt 20pts. kvar innan 2000 nås, en Bonding Knife för Fire Warriors? Eller en Markerlight för Shas'ui och en Seekermissile på bilen kanske?
  • Det lät som en vettig idé med Shapers, mer i linje med temat och antagligen rätt användbart.
Sign In or Register to comment.