700p High Elves

edited 23 oktober 2013 21:32 in Warhammer fantasy

Tjena, funderar på att återvända till Warhammer efter ett uppehåll och har suttit o klurat på en armé-lista ett tag nu. Skulle vara tacksam för era synpunkter på den. Anledningen till att jag kör 700p är för att jag vill starta lite lugnt ;)

General

Nobel - 124p Shadow Armour Great weapon Khain's Ring of Fury

Core

20 Spearmen 200p Musician Standard bearer

5 Silver helms 115p Shields

5 Ellyrian Reavers 95p Bows

Special

10 White Lions 165p Musician Standard bearer Banner of swiftness

Totalt 699p

Vad tror ni? Jag har funderat på att kanske strunta i Reaversarna och ta en Great Eagle istället (för march blockering osv) Det frigör lite poäng för fler White Lions, Spearmen eller Silver Helms. Gav min Nobel shadow Armour för att kunna sättas in med White lionsen.

Som sagt alla kommentarer är välkomna

Kommentarer

  • Tjena!

    Tycker det verkar vara en bra armé för 700 poäng, men just nu verkar de flesta High Elf spelarna inte använda Spearmen i större arméer. Jag skulle därför rekommendera att du istället gör enheten med Silver Helms större för att komma upp i den Core du behöver, och lägga poängen som blir över på t.ex. en Great Eagle, en Bolt Thrower, en häst till din General eller några fler White Lions.

    Lycka till!

  • Okej, men är Spearmen så ineffektiva för sina poäng? Antar att om jag tar bort dem så skulla jag kunna köra 10 Silver Helms och lägga resten av poängen på fler Lions för att få ett infanteri-block som kan ta en charge.

  • Spearmen är inte dåliga, men gör egentligen inte något som archers inte klarar av, dessutom kan archers skjuta. Jämfört med Silverhelms och reavers så bidrar de med en rörlighet som spear inte kommer i närheten av. Vill man ha infanteriblock som kan slåss så finns det bättre enheter i special. (white lions är grymma)

    Så kontentan är att spearmen inte fyller någon större roll. Om man ska vara krass. :) Sen finns det naturligvis andra sätt att spela på, men om jag skulle göra en 700pts lista att bygga vidare på så skulle jag inte börja med spearmen.

  • Okej jag ser vad ni menar, men vad skulle ni rekommendera?

    1 låta reavers o Silver helms stå för core och lägga poängen på fler white lions och en Bolt Thrower?

    2 köpa typ 10 archers och fördela resterande poäng på mer kavalleri o WL?

    3 köpa Swordmasters eller Phoenix Guards för poängen

    4 Använda något smartare förslag från mer erfarna människor? ;)

  • Alternativ ett eller två tycker jag båda låter väldigt kloka, jag tror att när du gör en större armé kommer du vilja ha minst 10 Silver Helms, en enhet Reavers, 2 Bolt Throwers, 25 WL och ofta i alla fall en liten enhet Archers. Jag tycker själv att Great Eagles och en Frost Phoenix också har en plats i varje lista.

  • Okej, har gjort två ny, lite olika listor.

    Lista 1

    Hero

    Noble Heavy Armour, Great Weapon, Khain's Ring of Fury 113p

    Core

    5 Silver helms + Shields 115

    5 Ellyrain Reaver + Bows 95p

    10 Archers 100p

    Special

    19 White Lions 272p Full command

    Totalt: 695p

    Lista 2

    Hero

    Noble 124p Shadow Armour, Great Weapon, Khains Ring of Fury

    Core

    Silver Helms + Shields 115

    Ellyrian Reavers + Bows 95p

    Special

    19 White Lions 272p Full Command

    Rare

    Repeater Bolt Thrower 70p

    Totalt: 676p

    Så lista två ger mig 24 extra poäng att leka med, inte mkt jag kan göra iofs men :P

    Vad tror ni?

  • Båda är riktigt bra alternativ, använd sista 24 i andra listan till en extra Silver Helm så hamnar du på fina 699. Båda de där arméerna kommer göra bra ifrån sig på låga poäng och innehåller bara saker som också är bra i framtida matcher med högre poäng :)

  • Förstår dock inte varför du har shadow armor på noblen. Ska din general scouta på egen hand? :)

  • edited 25 oktober 2013 18:15

    Okej tack för hjälpen :) Barrskog, min Noble har Shadow armour för att få strider så att han ska kunna vara lika mobil som WL, men det kanske inte behövs? Om inte har ni nått förslag på hur jag kan få upp hans Save utan att ta bort Khain's Ring of Fury (om det nu är nödvändigt att ha en magi-fas på 700p)

  • Du blandar väl inte ihop strider och swiftstride va ;)

  • Empa, nä fick faktiskt det rätt :) Men bra att du sa det, var tvungen att kolla upp det :)

    Har börjat fundera på om jag ska köra en Mage istället för en Noble då jag ändå inte kommer upp i mer än en 4+ save om jag ger min Noble en sköld, och då bara för shooting. Kanske bättre o ta en Mage som kan vara aktiv i Magi-fasen och stoppa in honom med Archers. Alternativet är väl att ge min Noble en häst och sätta honom med Silver Helmsen och hoppas att dom inte blir sönder skjutna

  • Eller så får han Heavy Armour, sköld och en Lion Cloak så har han iaf 2+ save för Shooting

  • Som du säger så blir han rätt squishy om du ska ha honom till fots. Dragon armor, shield of the merwyrm och golden crown är dock en rätt nice setup. Då får du in ring of fury också.

    Annars skulle jag nog köra honom till häst med charmed shield. Då kan du döda kanonkulor och annat otrevligt en gång, även om silver helms skulle bli nedskjuta så att du inte får Look out sir.

  • Hero

    Noble 130p (med WL) Dragon Armour, Enchanted Shield, Sword of Might, Khain's Ring of Fury

    Core

    Silver Helms + Shields 115

    Ellyrian Reavers + Bows 95p

    Special

    20 White Lions 290p Full Command Gleaming pennant (Re-roll first faild Ld-test)

    Rare

    Repeater Bolt Thrower 70p

    Totalt 700p

    Okej, nu tror jag att jag har hittat listan med stort L :P Har förändrat min Noble ganska drastiskt, han slår inte lika hårt men är något mer stryktålig (hoppas jag).

    Blev tvungen att droppa bågskyttarna för att kunna lägga mer poäng på min Noble men satte in en bolt thrower istället så har fortfarande nått att sätta in i skjutfasen :) Är det ingen som tycker att jag gjort världens miss nu så kommer jag nog köra på den här listan :)

  • Btw, Barrskog, hd eändå varit coolt om han hade kunnat döda kanonkulor med charmed shield ;)

  • Tackar :) Nu äre bara o inhandla modellerna :)

  • @samsod jag har lite high elves som jag vill bli av med om du inte har införskaffat tillräckligt mycket

Sign In or Register to comment.