Att Pimpa riktigt gamla CSM

edited 1 februari 2008 09:12 in Figurmålning etc

Hejsan allihopa! Jag tänkte berätta lite om mina nyaste skapelser.
De är helt vanliga Space Marines, men jag har gjort dem av de äldsta Chaos Marinerna i plast som jag känner till, de med huvudena "fastsvetsade" som var standard kring den Bruna Chaos Boken i third och tidigare. De är kortare än vanliga marines, huvudena sitter fast och ryggsäckarna ser rent tarvliga ut, men med lite bits över så kan man pimpa till dem till fräscha Space Marines!
Först tar jag loss armarna, om de är ihopsatta redan vilket de flesta av mina gamla knegare är. Dessa ska bytas ut mot överblivna armar från nuvarande Chaos Space Marines eller vanliga Marines. Jag har valt att sätta på bolters på mina, dels för att det är det vanligaste för Space Marines, och dels för att de kanske täcker för en del taskiga detaljer.
Sedan skär jag av huvudet från torson, varpå jag sågar upp torson i två delar (lite som den nuvarande designen av plast-Marines, vilket är hela poängen). En av de vanligaste bitarna jag brukar få över är överkropps-framsidor, så jag tar en modern sådan och skär till lite så att den passar på min gamla CSMs nu itusågade överkropp. Innan jag limmar dit den så borrar jag dock lite med kniven för att gröpa ur gammel-kroppens hals, så att ett riktigt huvud kan passa där utan större problem.
Nu har vi större delen av marinen färdig, jag kommer inte att lägga någon tid på att mixtra med benen, men man skulle kanske kunna fila till dem lite också. Jag tycker inte de ser Kaotiska ut, bara gamla, så jag låter dem vara.
Konstigt nog så får jag alltid för många Chaos Space Marine Backpacks i mina lådor, så jag har ett gäng sådana liggandes. De är ju fina i sig, om man tänker använda dessa ny-gamla Mariner som förrädare, men eftersom mina är lojalister (typ) så skär jag loss ventilerna och "armarna" som håller upp dem, och limmar sedan fast ventilerna igen på ryggsäcken så att den till designen liknar de lojala marinernas backpacks. Det fungerar faktiskt oväntat bra. Alternativt skulle man kunna ge dem riktiga backpacks eller klippa och klistra på deras original-ryggsäckar som ser så otroligt fula ut. Jag har inte orkat göra något med dem eftersom jag har så många snygga, men det är väl det billigaste sättet om än inte det vackraste.
Huvuden får jag alltid över från Marines, så ett sådant åker på, och sist är det ju bara att ge honom helt vanliga armar och axelskydd. Jag sätter också på en kniv och en pistol och kanske granater, dels för att låta honom få en nivå högre WYSIWYG och dels för att täcka för benen lite mer :)
Resultatet blir en Space Marine som inte skiljer sig mycket mer från resten än grundlådans snap-fit mariner gör. Ett enkelt och för mig billigt sätt att fylla ut leden lite.

Jag önskar jag kunde förse er med bilder också, men som kameralös stackare saknar jag den möjligheten. snyft

Kommentarer

  • Men jag kan fota åt dig om du tar dig till föreningen nån torsdag... möjligtvis också en tisdag.

    Annars är en kamera ingen dum investering, en begad kamera några år gammal fungerar utmärkt och kan fås till en rimlig penning. Vill du ha tips på modeller så kan du viska!

Sign In or Register to comment.