Effective shooting kill range

edited 21 februari 2013 09:18 in Warhammer 40k

Om jag förstått FAQ'n så om jag har en grupp Space Marines med en Lascannon så blir det effektiva killrangen 48" eftersom att det är den längsta rangen av vapen i gruppen. Har jag förstått det rätt?

Det skulle betyda att om man sätter en Spineret Rifle på en grupp Warp Spiders så kan dom döda fiender upp till 18" bort istället för 12" vilket gör att dom inte måste vara lika nära fienden och inte riskerar att bli skjuten till "Kingdom Come".

Rätta mig om jag har fel

Kommentarer

  • Tack för förklaringen

  • den modell (i det här fallet, Warpspidern) som skjuter måste dock fortfarande vara inom 12" från minst en modell i enheten han skjuter på...

  • Ja men det förstår jag, bonusen är att du kan vara just tolv tum ifrån och ändå kunna wipea en squad

  • Kan jag då i dettta senariot döda alla. Jag har 20 Necron Warriors. Dom skjuter på en enhet Imperial Guards men. Men när jag mäter så ser jag att jag kommer max kunna döda 2 för alla andra är 24 ifrån. Men då väljer jag att skuta med min Necron Lord som har en Tachyon Arrow (infinite range) förusett att jag skjuter allt samtidigt. Så min fråga kort är. Går shoot kill range över unit type.?

  • Ja du kan döda alla, förutsatt att lorden är med i uniten så klart. Joinar lorden dem så är han ju en del av uniten. Notera som sagt att bara de modeller som är inom 24 tum (räckvidden för necron warriors gauss gevär) får skjuta, men kill range blir vapnet i uniten som har längst räckvidd.

    Det är så jag tolkat det i alla fall. Skjuter lorden med en unit så hamnar väl de wounds han orsakar i wound pool samtidigt som alla andra vapen.

Sign In or Register to comment.