DOUBT V- Planeringstråd

15678911»

Kommentarer

  • 26 av de nu bara 28 anmälda coacherna har lämnat in sitt roster i förväg. Alla av dessa godkända. 12 olika teams är hittills representerade.

    Vi får se hur många som dyker upp oanmälda imorgon, men förutsägelsen är att det inte blir så många. Troligt att jag får rycka in som odd-man-out och spela chaos pact.

  • Ja Emil, jag vaktar dem så de inte väcker den minsta och mamman ;)

  • Men är inte det bara att vara pappa

  • Hmm jo, ok då. U got me ... :D

  • edited 4 januari 2014 20:52

    ;) jag ger tillbaka på dig för min fru gnäller alltid på mig när jag säger så

  • Jag kom på att jag glömde tacka alla som hjälpte till att ordna DOUBT V, det hade varit otroligt mycket svårare att arrangera saker.

    • @Khanmank för att han skrev ut papper och skötte kiosken
    • @NilssonHarHund för att han målade trofén och designade tärningen
    • @Setomidor som sålde iväg vinster till väldigt förmånliga priser
    • @Eldborn som ordnade lokalen åt oss

    och alla andra som hjälpte till och som jag i låga blodsocker inte kommer ihåg.

  • Och det viktigaste, vem vann?! :)

  • edited 5 januari 2014 20:41

    Pellevin vann med sitt orclag.

    Mitt eget resultat:

    Spelade Mancunian Undivided

    ## Namn Position Skill TV
    1 Torch Shieldless Beastman 60k
    2 Rowley Loudcatch Beastman 60k
    3 Lockheed Threehorn Beastman Two heads 80k
    5 Khan Crowdkick Beastman 60k
    6 Truce Giggety Warrior Two heads 120k
    7 Bow Saarstruck Warrior Leader 130k
    8 Rude von Mistletoe Warrior Frenzy 120k
    9 Game Changer Warrior Big hand 120k
    11 Calf Coldcut Beastman Extra arms 80k
    12 Grimwood Swaphand Beastman 80k
    13 Bloke Tracker Beastman 60k
    16 Cord Roy Minotaur Tentacles 170k

    Tre team re-rolls

    Valde claw och tackle som beastmanskills efter match tre

    1. 1-1 Draw mot Duckwing (norse)
    2. 2-1 Vinst mot basses skaven (typ 5-1 CAS), vilket tar mig upp till bord 3. Jammy Dodger kommenterar att jag måste haft vansinnig tur för att ta mig till ett av toppborden med kaos.
    3. 1-2 Förlust mot Pellevin (orcs)
    4. 1-1 Draw mot mer orcer (Khanmankan)
    5. 1-2 Förlust mot ännu mer orcer, den här gången utan troll (Packarn)
    6. 1-1 Draw mot Magos halflings (regn och kasst spel från min sida kostade mig vinsten, hade dock tokflyt med tärningarna och det borde rimligen blivit 2-0 vinst till halvlingarna)
  • Gudomligt härlig turnering! Tusen tackor till Mårten än en gång! Jag körde 6 Ogres, Bertha Bigfist, 5 snotlings och 0 rerolls. Inte HELT oväntat hamnade jag på en stadig sistaplats.

  • edited 5 januari 2014 20:33
    #TeamRaceCoachGamesScoreTouchdownsCasualties
    1 Toombah Stompahs Orc @Pellevin 6 103 10 - 5 20 - 7
    2 Vermitons Doubters Skaven @InForThepain 6 88 15 - 4 8 - 16
    3 Blue Bay Rollers Orc @Thursablot 6 81 8 - 5 13 - 5
    4 Orelake Porters Dwarf @Ozt 6 78 8 - 6 14 - 8
    5 Moose Riders Norse @JohnnyD 6 73 9 - 7 12 - 11
    6 Norsca Rampage Norse @Zenith 6 72 10 - 7 12 - 8
    7 Middenheim Doomlords Necromantic Undead @Jammydodger 6 71 9 - 5 10 - 13
    8 Broken Toof Orc @Khanmank 6 67 7 - 8 16 - 8
    9 White Walkers Undead @Frantic 6 66 10 - 6 8 - 11
    10 Bob & Company Orc @Bim 6 66 9 - 9 9 - 8
    11 Pipeland Runners Skaven @Basse 6 63 8 - 6 8 - 12
    12 Fluffy White Bunnies Orc @Purrelito 6 62 9 - 7 10 - 10
    13 Lash Waagash Bashers Orc @Packarn 6 59 6 - 8 9 - 3
    14 Mancunian Undivided Chaos @NilssonHarHund 6 58 6 - 7 13 - 9
    15 The Lost Congregation Necromantic Undead @Betty 6 56 8 - 9 12 - 10
    16 Ganeth Stabbers Dark Elf @Mortimess 6 48 11 - 11 3 - 15
    17 Scanian Avengers Norse @Duckwing 6 47 5 - 11 18 - 10
    18 Orconautz Orc @Coma 6 46 7 - 11 8 - 8
    19 Widefield Wokmasters Halfling @Mago 6 44 6 - 10 11 - 13
    20 W.A.S.P. Skaven @Emil Emilsson 6 42 10 - 11 8 - 15
    21 Statens hem för vanartiga barn Vampire @Meowth 6 41 6 - 9 6 - 12
    22 Oral 69ers Vampire @Lockmund 6 40 10 - 9 5 - 21
    23 Senile Silverbacks Necromantic Undead @Sunrae 6 40 4 - 10 12 - 11
    24 Caged Maiden Wardens Ogre @Hemlighallaren 6 25 3 - 17 8 - 9
    25 West Wasteland Wanderers Chaos Pact @Stareater 2 22 2 - 2 6 - 3
    26 Black Crypt Beauties Dark Elf @Rolling Snakes 2 20 6 - 2 1 - 4
  • Snabbsammanfattningen av resultaten.

  • Lagnamnet är Mancunian Undivided (admin-power-rättade posten ovan).

  • Tack för snabb resultatlista!

  • ojoj, topp 10 bash-lag...kanske tur att mina alver inte vågade dyka upp! :)

  • Super Tack igen. Grymt skoj helg

  • Nån som kommer ihåg adressen till nya forumet förresten

  • Jag ska fixa upp lite bilder imorgon efter jobbet :)

  • Dags att utvärdera årets version av DOUBT. Har en del punkter som jag skulle uppskatta om ni tyckte till om så att vi kan göra turneringen ännu bättre nästa år. Vill man inte säga saker inför alla så går det bra att skicka mig ett e-brev på stareater@gmail.com.

    Turneringsformat: Var det bra att köra över två dagar eller vill vi bara köra över en dag nästa gång? Är det en lämplig tidpunkt på året att hålla turneringen?

    Reglerna: Var det lagom TV? Var det bra med star player? Gillades skill packena? Var två extra skills efter match fyra bra? gav reglerna något lag för stora fördelar? Borde vi lotta så att coacher i första rundan möter coacher från annan ort så gott det går?

    Lokalen: Var den bra eller dålig?

    Schemat: Vi höll schemat riktigt bra i år. Något vi vill förändra? Färre matcher och en paus mellan dem? Börja tidigare och sluta senare? Skall vi ha fler matpauser?

    Priserna: Gillades årets sponsorpriser? Var ett målat lag ett bra pris? Skall vi försöka få liknande sponsring nästa år? Gillades tärningarna som swag? Vill vi ha något annat än miniatyrer som pris?

    Kostnader: Vi gick plus ca 450 SEK på turneringen i år, och jag ska försöka kränga lite överblivna turneringstärningar på TFF. Var turneringskostnaden lagom? Vad tycktes om föranmälanssystemet? Var det bra att lämna in roster i förväg?

    NAF: Vad tyckte spelare om NAF-rabatten? Fungerade det bra?

    Organiseringen: Kände att organiseringen gick hyfsat bra, trots att jag klantade mig och behövde korrigera ett par resultat mellan dag 1 och dag 2. Har ni några åsikter på vad jag borde förbättra till nästa år?

    Övrigt: Något som jag missat att ta upp? Vad i övrigt var bra och dåligt?

  • edited 6 januari 2014 09:18

    Tjo Mårten!

    Jag ska fatta mig kort eftersom jag skriver på mobilen.

    För mig med massa kids har jag inga problem att spela allt på en dag, frun skulle nog uppskatta om jag bara var borta en dag och kom hem lite senare.

    Annars så tidpunkt på året så passar april - augusti bättre för mig med tanke på dömningen.

    Lokalen var ju kanon :D

    Reglerna om tv, skils etc går ju att slipa till något så folk frestas att variera sig. Tier 1,2,3. Gillar tanken med extra gratis skills till goblins, halflings etc samt att de fick ha två starplayers, men det kanske skulle finnas ett mellanting för tier 2, två star players, en extra skill eller något sådant?

    Schemat var bra. Hur var regel med klocka? Om en coach ville ha det så körde man med det eller var båda tvungen att vara överens?

    Priserna? Vilka priser, måste blivit något fel för jag fick inga :P

    Att vi gick pluss var ju bara nice då kan vi locka med ännu bättre priser etc nästa gång :D

    Organisationen sköttes lysande!

  • Mycket bra! Två dagar passar mig utmärkt, för annars blir det för få matcher. 6 matcher är perfekt tycker jag!
    Mer i Swagbag vore kul om det bara gick att ordna utan att höja inträdet för mycket.

    Schemat var lite trångt för nyare coacher att hinna spela alla turns. Det blev en större fördel än det borde att få recieve i första halvlek, eftersom andra halvlek bara blev 4-5 rundor vissa matcher. Däremot hade du tydliga regler om hur tiden skulle hanteras när det blev lite kvar, och höll man sig till det blev det åtminstone inte så farligt orättvist. Färre skills och rerolls gör ju matcherna snabbare så det skulle kunna vara en möjlighet.

  • @Franitc förde på tal att det kanske det är bonuspoängen för CAS som lockar många till att spela de bashingare lagen. Att minska denna bonus kanske är ett sätt att få fler att spela ett bredare utbud av lag. Jag tycker själv att detta var en rätt så god insikt och det ska tas i beaktning inför nästa DOUBT. Kanske halvera poängen eller bara ge +1 för att vinna CAS eller något sådant.

  • Matchen mellan mig och Basse hade rejäla mängder crowdpushes. Notera 3 kaosnissar i reserven och en minotaur som står vid kanten och frenzar ut råttor. Det där var också i närheten av vad som kunnat bli play of the game med en passning ut ur den gröten. Minotaurtentakler räddade dagen.

  • Mycket bra att matpausen kom efter två matcher

    Lite trist med 10 bash lag i toppen. Men trots dessa regler så brukar jag kunna spela skaven/wood elfs och endå oftast ligga på plus i cas. Jag hade bara fett oflyt i 2 matcher: 1-5 i cas mot NilssonHarHund och de där satans odödliga Halfingarna. Jag borde fått 5 cas mot dem och stigit i poäng. Men visst, det borde nog tänkas över.

    Tyckte 1300 TV var bra =) Mer bonus för tier3 lagen iaf. Kanske en basic skill gratis till tier 2? Fast då tror jag mer på att reducera poängen för cas som görs.

    Klockor borde nog alla spela med. Jag spelade med klocka 4 matcher av 6. Bara 1-2 ggr hann vi inte inom 4 minuter.

    Allt annat som jag inte nämnt var suveränt! Hade mycket roligare i år av någon anledning :-D

  • När jag skrev en dag tidigare så menade jag inte mindre matcher :D spelar man över två dagar så tar jag gärna en extra match dag 2 också. Så man spelar 3 matcher den dagen. Ju fler matcher desto roligare. Jag skulle inte ha något emot att spela fem matcher första dagen heller (en extra).

    Har iaf funderat lite och jag tror på iden att bara ge en bonuspoäng till laget som gör flest cas i matchen det kan locka till mer blandning bland lagen. Jag tänkte inte ens på att man fick bonus för cas fören efter andra fighten.

    Sedan vill jag lämna ytterligare ett förslag till tier 2 och 3 lagen (jag vet jag bara skrev tier 2 tidigare, men läs vidare så förstår ni). Vi har en viss bonus för vampyrer, hober och goblins. Men det finns fler tier 3 lag. Till dem hör också Chaos Pact och Underworld.

    Jag tycker man kan locka med lite extra för dessa två lag också men inte som de tre vi redan har, så mitt förslag är att de får köpa två extra skills (regular) om de vill så för deras 1300 tv får 190 gå till skills inte 150 som för övriga och de är inte gratis som till vamp, hob & gobo.

    För tier 2 lagen så erbjuder man att få handla för 170 (om de vill) dvs en extra skill, lag som tillhör tier 2 är: Chaos, Chaos Dwarf, Khemri, Lizardman, Necromantic, Nurgle och Slann.

    Jag tror att om vi frestar med detta till dessa lag så blir det mer spridning, jag vet då att jag gärna skulle prova massor av lagen som finns rankad som "sämre".

    Hur låter detta?

  • Jag och min bror Mattias spelade på Doubt V. Om jag inte sagt det redan så var det en närmast magisk tillställning. Så perfekt jobbat Mårten, och det blir bara bättre och bättre för varje år. Det fanns två problem i år som alltid kommer på turneringar och det är Tiden. Första problemet var att veta hur mycket tid som fanns kvar och det andra problemet var hur man skulle göra för att hålla sig till tiden. Kanske en projektor med game-time är framtiden. När det kom till tidshanteringen så fanns det ju regler för det på Doubt men jag vet att åtminstone en match spelades med andra tidshanteringsregler som en av coacherna hittade på on the fly. Det behöver kanske vara ännu tydligare hur det funkar.

    Just ja, som sagt for jag med brorsan och jag kom på sista plats med mina sju Ogres. Mattias kom på näst sista plats med sina totala 5 hela matcher spelade i sin karriär. Därför beslöt vi oss på hemresan att se till att köra en sista grudgematch då vi aldrig fick mötas på turneringen. Frågan var: Vem är egentligen den sämste Lundqvistaren? Det tog ett tag att samordna oss, men igår kväll blev matchen äntligen av. Det var en riktigt grym Blood Bowl match så jag vill dela med mig av den till er!

    Jag spelade som bekant ett Ogre lag med sex Ogres, fem Snotlings och Bertha Bigfist som inducement. Jag hade ett i Fan Factor men inga rerolls. Skillsen jag samlat på mig var en Ogre med Sure Hands, en med Leader, två med Guard (mina gratisskills som Stunty-coach) och två med Break Tackle (mina progression skills efter match 3).
    Mattias spelade Necromantic med två Werewolves, två Flesh Golems, två Wights, två Ghouls och fyra Zombies. Han hade tre rerolls och gav Block till sina Wolves, Guard till sina Golems, Mighty Blow till sina Wights, en Ghoul med Leader och en med Pro samt Dirty Player på en Zombie.

    Mina Ogres fick FAME +1 och fick välja att ta emot bollen i första halvlek. Jag märkte under turneringen och i träningsmatcherna att det oftast var en fördel för mig att börja så att jag kunde sätta tryck på motståndaren. Hela första halvlek visade sig Ogres vara riktigt heta. Endast bollhållaren misslyckades med ett Bone Head-slag. Tyvärr tappade jag farten i min drive på grund av det, men jag klappade till Mattias spelare ganska ordentligt. Hans Werewolves fick några chanser på bollhållaren, två tärningar jag väljer. Första gången var det inga problem ens med Frenzy och Reroll, men när jag började få bråttom att göra mål superturade han in en sista blitz. Min Bollhållare Boneheadade istället för att springa i mål så jag täckte upp den närstående varulven med en Ogre i baken och en Bertha i fronten. Varulven dodgade in i bollhållaren och Berthas tacklezones men eftersom bara Bertha visste vad som hände klarade han dodgen, fick in sin 25% take-down, fångar den studsande bollen och dodgar iväg åtta rutor. Ogres höll på att tappa hoppet men Bertha är en gud på att komma ifatt svårfångade hanhundar. Jag kunde hålla de snabba Necros fast i min planhalva i hopp om att åtminstone inte kicka i underläge nästa halvlek, men vips hade en Ghoul plockat bollen i en tacklezone och skulle bara göra sina GFIs turn 8 för målet. Inte helt oväntat snubblar han på mållinjen och halvleken tar slut 0-0.
    Nu fick jag lite storhetsvansinne. Bara tre Boneheads på en hel åttaturnsdrive med sju Ogres, varför spelar man ens med Snotlings? Dessutom hade jag slagit ut en hel drös med Necros. Mattias hade bara åtta spelare mot mina tio, så jag ställde upp mina sista tre snots på linjen och fortifierade rad två med alla Ogres. Det gick ganska bra, men Mattias hade också räknat ut hur han skulle komma igenom mitt försvar. Han spelade på att flytta sina snabba spelare från sida till sida i väntan på att mitt försvar skulle falla i bitar av sig själv när jag väl slog mina Bone Heads. Det gick ganska fort, men som vi alla vet är Bertha en riktig stjärna. Innan allt var förlorat slog jag mig in i Ghoulens tvåmanna-cage och sänkte honom. Efter några försök studsar bollen in i näven på en Break Tackle Ogre. 14 rutor från Endzone och tre rundor på mig. Nu var det bara att inte slå några Boneheads på just honom. För säkerhetsskull stormade jag upp med Bertha och några fler Ogres också, för att ha en chans att passa sista rundan om jag inte skulle nå. Mina Boneheadrolls fortsatte stabilt ända till runda 16. Inom scoring range och med ingen tid kvar slår bollhållarens dagdrömmande in och han blir stående med bollen några rutor från segern. Inte helt olikt första halvleks GFI blev mitt 2+ Bonehead avgörande i andra halvlek.
    TLDR; Matchen slutade 0-0 och vi måste spela en till för att slutgiltligt kora den ultimata förloraren. Jag längtar redan till Doubt Six

  • Härligt med en grudgematch och att det var så pass jämnt.

    Själv längtar jag till Nordsken och har redan börjat klura lite på roster.

  • En tanke slog mig så här i efterdyningarna av Super brawl. Hur kul vore det inte att sno fancy fanatic idén och bjuda in till Umeå Blood Bowl Extravaganza. Med 18-års gräns och dresscode. Där lunch och tre rätters middag ingår i anmälan och en bar finns att tillgå under pågående spel?

Sign In or Register to comment.