Fanatic vår -'08 Turneringslista.

edited 27 januari 2008 20:00 in Warhammer 40k
Ja, då var det dags igen, nu är dem här, igen; förväntan, ångesten, den absoluta vetskapen att man än en gång ska avsätta en helg för att bli uppsmiskad, nedskjuten och allmänt förnedrad inom den ädla konst vi kallar Warhammer. Eftersom jag har ett (arbets)liv är det inte tal om att modifiera den armé jag har allt för mycket, men jag ska ändå presentera två olika listor, vars kärna är den samma, men beroende på vilken som skulle fungera bäst, kommer att innebära fler eller färre enheter kvar att måla. 'Ere we go!

LISTA Nr. 1:
Crimson Fists 2000pts.
Suffer not the Alien to Live(Orks) & Faithful Unto Death.

HQ:
Master
w. Bolt Pistol, Frag Grenades, Power Weapon & Terminator Honours
Command Squad(5)
w. Apothecary, Frag Grenades, Meltagun & Vet. Sergeant w. Bolt Pistol/Power Fist
Razorback w. TL-Lascannon, Extra Armour, PM Storm Bolter & Smoke Launchers

ELITES:
Veteran Squad(6)
w. Bolt Pistol/CCW, Frag Grenades, Power Fist, Power Weapon & Vet. Sergeant w. Lightning Claws
Razorback w. TL-Lascannon, Extra Armour, PM Storm Bolter & Smoke Launchers

Venerable Dreadnaught
w. TL-Lascannon, Extra Armour & Smoke Launchers

TROOPS:
Tactical Squad(10)
w. Flamer, Frag Grenades, Missile Launcher & Vet. Sergeant w. Bolt Pistol/Power Weapon
Rhino w. Extra Armour & Smoke Launchers

Scout Squad(6)
w. Sniper Rifles, Missile Launcher & Vet. Sergeant w. Sniper Rifle & Auspex

Scout Squad(6)
w. Bolters, Heavy Bolter & Vet. Sergeant w. Bolt Pistol/CCW

FAST ATTACK:
Assault Squad(10)
w. 2 Flamers & Vet. Sergeant w. Bolt Pistol/Power Fist

HEAVY SUPPORT:
Devastator Squad(10)
w 4 Missile Launchers & Vet. Sergeant w. Auspex

Predator 'Annihilator'
w. TL-Lascannon, Heavy Bolters, Extra Armour, PM Storm Bolter & Smoke Launchers

För Lista Nr. 2 (det handlar alltså om, i princip, en unit) byts:
Scout Squad(6)
w. Bolters, Heavy Bolter & Vet. Sergeant w. Bolt Pistol/CCW
mot:
Tactical Squad(6)
w. Lascannon, Plasmagun & Vet. Sergeant

Samt att antalet Devastators sänks till 8st.

Detta är figurerna jag har, så alternativ beväpning is right out. Det jag har att leka med är alternativa turrets till Razorbacks/Predator (Heavy Bolters & Autocannon respektive), 5 Terminators med en Assault Cannon samt Plasma Cannons eller Heavy Bolters till Devastators. That's it.
Jag hade ju kunnat göra det enkelt för mig och bara posta Scouts .vs. Tactical sexa, men då hade ju den ofrånkomliga frågan kommit: "Hur ser resten av armén ut?" så jag gjorde så här i stället.

Kommentarer

  • edited 28 januari 2008 01:48

    Jag är ju lite "sieg heil" när det gäller 8-mannasquads, 5 man las+plas combo och andra icke codex-astartes grejjer ;P Men iaf, vad tycker du själv du hade tungt mot förra turneringen?

    När jag läser listan så känns det som att den saknar en tac-squad för att kunna nytja rapid-fire goodie goodie.... Men jag vet inte om lösningen är att byta ut en scout squad, kan du inte spara in poäng på annat sätt? sen kanske du inte behöver las-plas i tac squaden, det kanske räcker med bara lascanon eller bara plasma? beror på hur mobil du vill att squaden ska vara, oftast tycker jag det är mer värt med bara special weapon då man inte tappar mobiliteten....

  • Håller med Wazz, det behövs vanliga mariner. Bolterdöden behövs om du råkar upp mot en nid-lista

  • Jag har funderat och moddat lite. Hur skulle det bli om man bytte ut Scout squads, mot en till 10:a Tacticals, med identisk beväpning/transport som den första, sånär som på en Power Fist på schassen? Då droppas även alla PM Storm Bolters på bilarna.
    Det är måhända bättre med Tacticals än Scouts, men frågan är ju; "Är det fluffigare?" Crimson Fists ska ju vara ett depleated(sp?) chapter, så de bör ju ha rätt mycket Scouts.
    Det jag hade tyngst mot var dedikerade arméer. Som Taubil armén, Nidzilla med 2+ save. etc. Egentligen alla som har specialiserat sig på ett område, då min armé är rätt standard, lite skjuta, lite närstrid, lite anti-tank etc. Jag vann ju de matcher där jag mötte andra "normala" arméer. Men det är kanske inte främst för att de var "normala", utan för att jag är så j*vla grym! :)
  • edited 3 februari 2008 19:15
    Håller med wazz, mer vanliga boyz och mer specifika roller för grupperna. Heavy eller special, helt enkelt. Satsar du sen på ett special weapon så skulle jag gärna se en större squad än 5-6 man. Jag tycker att 10 man med plasma gun + sergeant med PW/PF är en ganska vettig all-round squad.

    Det känns lite som om du satsar på Many Small Units, nästan. Men utan att grupperna har riktigt definitiva roller, de är inte så specialiserade som sådana arméer brukar vara. Men ditt nya förslag på en till 10-manna tac squad och inga extra storm bolters känns bra.

    Och för att ge lite mer generell respons efter att faktiskt ha spelat mot dig så tycker jag att:
    * 10 assault marines är hemska, en riktigt jobbig enhet. Behåll. Alternativ till framtiden = skaffa en till.
    * Command squaden är läskig, men det är sällan den faktiskt gör något och det är nog mycket beroende på att du håller tillbaka dem, som en reservenhet.
    * Stora devastatorsquads med missile launchers är riktigt jobbigt att möta, oavsett om jag spelar Chaos eller Orks.
    * Scouts tänker man knappt på att de finns ens. Dom är en liten annoyance, men inte mer än så. Jag har ju tidigare sagt att jag inte gillar scouts med bolters, för att du kan få det vapnet på en massa andra ställen i armén. Nackdelen med sniper rifles är att enheten blir statisk. Men visst, det är fluffiga enheter för Cr Fists.
    * Terminators är jobbiga när de kommer i kontakt med fienden, men risken är att de deep strikar för långt ifrån motståndaren för att kunna påverka striden. Det känns som en enhet som det är 50/50 att den är grym eller ett stort slöseri med poäng.

    Men överlag så känns det som om du har en all-round armé som svarar på motståndarens angrepp istället för att ta kommando över striden. Hur vore det att (kanske till höst-Fanatic?) satsa på att skaffa fler aggressiva squads? Du har ju ändå hur mycket som helst att måla, varför inte prioritera närstrids- och specialistenheter som tvingar motståndaren att anpassa sig efter dig istället för tvärtom? Men det här sista är ju mer ett förslag som blickar längre fram i tiden än till i maj..
  • Jag förstår vad du menar, men ville jag ha en aggresiv närstridsarmé hade jag ambushat Falle i en mörk gränd och snott hans World Eaters (som han ju alltid bär med sig). Inte omöjligt att det blir så till höst-fanatic'en, har ju ändå Veterans & en unit med Assault Marines, ihopbyggda eller kvar på Sprues, men jag känner inte riktigt för den typen av armeér, ännu...Efter att ha blivit uppsmiskad nu i Apr. kanske jag kommer att ändra mig gällande specialiseringar av armeér. Har funderat på listan jag körde med senast, och det känns som om båda enheterna med Scouts samt Landspeedern försvinner till förmån för en till 10-manna Tactical med Rhino. Frågan är bara, ska man ens bry sig om att ha med ett Heavy Weapon till den? har ju en Lascannon klar sedan tidigare, och det känns sååå drygt att måla en boy till bara för att kunna ersätta HW-boy'en. Eller en ny Sgt. med PW/PW istället för den med Bolter jag redan har. Så det kanske blir ett no-no det med. Ska måla upp fyra boys till att börja med, och få den där 10-manna squad'en klar. Testspela den, med omålad bil, och se om jag måste modda något. Det ser ju onekligen bättre ut med 10-manna squads, och redan det är ju ett stort plus.
  • Har Moddat listan nu, efter mycket om och men, detta verkar bli den slutgiltiga (ta i trä) versionen. Vet inte om jag orkar motivera mig att måla mer innan turneringen.

    Crimson Fists 2000pts.
    Suffer not the Alien to Live(Orks) & Faithful Unto Death.

    HQ:
    Master
    w. Bolt Pistol, Frag Grenades, Iron Halo, Meltabombs, Power Weapon & Terminator Honours.
    Command Squad(5)
    w. Apothecary, Frag Grenades, Meltagun & Vet. Sgt. w. Bolt Pistol/Power Fist & Teleport Homer.
    Razorback w. TL-Lascannon, Extra Armour, PM Storm Bolter & Smoke Launchers.

    ELITES:
    Terminator Squad(5)
    w. Assault Cannon, Chainfist & Vet. Sgt. w. Power Weapon/Storm Bolter.

    Venerable Dreadnaught
    w. TL-Lascannon, Extra Armour, Smoke Launchers & Tankhunter Skill.

    TROOPS:
    Tactical Squad(10)
    w. Frag Grenades, Lascannon, Plasmagun & Vet. Sgt. w. Bolter & Teleport Homer.
    Rhino w. Extra Armour & Smoke Launchers.

    Tactical Squad(10)
    w. Flamer, Frag Grenades, Missile Launcher & Vet. Sgt. w. Bolt Pistol/Power Weapon & Teleport Homer.
    Rhino w. Extra Armour & Smoke Launchers.

    FAST ATTACK:
    Assault Squad(10)
    w. 2 Flamers & Vet. Sgt. w. Bolt Pistol/Power Fist & Teleport Homer.

    HEAVY SUPPORT:
    Devastator Squad(10)
    w 4 Missile Launchers & Vet. Sgt. w. Auspex.

    Predator 'Annihilator'
    w. TL-Lascannon, Heavy Bolters, Extra Armour, PM Storm Bolter & Smoke Launchers.

    Som synes så finns där inga Scouts eller "Mr. Useless" landspeedern som varit med i div. listor along the way. Detta känns som The turneringslista.
  • Nice Pekke :)
    Ser ut som en riktigt bra allroundlista det här - förväntar mig en hög placering ;)
    Btw så bör du överväga att skjuta frag-missiles med dev-squaden om du möter orcs, tyranids eller IG


    Pilen
  • Ja, jag har mina mål högt ställda i år, minst top 40! Jag hade kunnat ironisera över det faktum att jag får tips om de mest basic-skillade sakerna, som frags mot hord-arméer, men det gör jag inte, inte alls...Hää...Vad denna lista kommer ha problem mot, är väl ungefär samma saker som sist, dvs. arméer som är specialiserade, snabba som f*n, Nidzillas, meq-tau, bara närstrid etc. då min lista, mycket riktigt, är en allroundlista. Nåja, den som lever får se.
  • Här är en uppdaterad lista efter div. speltestande och huvudkliande:

    Crimson Fists 2000pts.
    Suffer not the Alien to Live(Orks) & Faithful Unto Death.

    HQ:
    Master
    w. Bolt Pistol, Frag Grenades, Iron Halo, Meltabombs, Power Weapon & Terminator Honours.
    Command Squad(5)
    w. Apothecary, Frag Grenades, Meltagun & Vet. Sgt. w. Bolt Pistol/Power Fist.
    Razorback w. TL-Lascannon, Extra Armour & Smoke Launchers.

    ELITES:
    Venerable Dreadnaught
    w. TL-Lascannon, Extra Armour & Smoke Launchers.

    TROOPS:
    Tactical Squad(10)
    w. Frag Grenades, Lascannon, Plasmagun & Vet. Sgt. w. Bolter.
    Rhino w. Extra Armour & Smoke Launchers.

    Tactical Squad(10)
    w. Flamer, Frag Grenades, Missile Launcher & Vet. Sgt. w. Bolt Pistol/Power Weapon.
    Rhino w. Extra Armour & Smoke Launchers.

    FAST ATTACK:
    Assault Squad(10)
    w. 2 Flamers & Vet. Sgt. w. Bolt Pistol/Power Fist.

    Assault Squad(10)
    w. 2 Plasma Pistols & Vet. Sgt. w. Bolt Pistol/Power Weapon.

    HEAVY SUPPORT:
    Devastator Squad(10)
    w 4 Missile Launchers & Vet. Sgt. w. Auspex.

    Predator 'Annihilator'
    w. TL-Lascannon, Heavy Bolters, Extra Armour & Smoke Launchers.

    Problemet med denna lista är att det saknas 10 Assault Marines, och turneringen är alldeles runt hörnet, det skulle krävas en herkuleansk insats från min sida för att ro hem detta...
  • ... det är nästan tre veckor dit :) Du hinner!

  • Tja, bygg ihop dem åtminstone, sen arrar du ett gig mot någon (mig? :D ) och ser om det är värt att måla upp dem eller om du ska köra med det du redan har.

  • 3 veckor fan det hinner man ju måla hur mycket som helst på =P
  • Satansäckel: En bra idé.

    Orith: Vanliga människor hinner säkert måla mycket på tre veckor, men om man är som jag så hinner man på sin höjd börja kika på sprues'en innan det är dags för turneringen. Speciellt nu när jag trodde att jag var klar, just when I thought I was out, they pull me back in...
  • Heh gör som jag 5 timmar sömn per natt man hinner massor då =P
  • Orith: du tvingar ju dina ungar att måla åt dig också.. det är lite fusk. Jag menar, Kaptenen kan bara tvinga Olle, och hur bra tror du det skulle bli?

  • Jag har faktiskt börjat bygga nu, de är ihopsatta, basade, sprayade, blåade & washade. Ska börja hi-lighta ikväll hade jag tänkt, det har gått fort, de blir kanske inte världens snyggaste i slutänden men jag blandar upp dem med de tio jag redan har så kommer det väl se OK ut.
  • Nja jag blir lite manisk när jag kommer igång och så målar jag tills jag blir klar bara =P
  • edited 13 april 2008 19:34
    Har testspelat den senaste listan nu, och Assault Marines känns ju avgjort mer flexibla än Terminators, men vad jag har börjat fundera på nu är om det är värt att slänga på en Missile Launcher på Dread'en istället för hans kraftnäve? I den bästa av världar är det trots allt bara 2-3 attacker, och mot MEQ's så träffar man allt som oftast på 4:or, en boy död som standard. Kanske en Missile Launcher skulle vara mer effektivt, då den redan har en TL-Lascannon, göra den mer dedikerad som anti-tank och lägga till Tank Hunter? En annan variant hade varit att ta bort den helt och ersätta med en 6 manna-squad Sniper Scouts m. Missile Launcher?
Sign In or Register to comment.